آزمایش بالینی واکسن سرطان مغز موفقیت آمیز بود

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، مقاله جدیدی در نشریه نیچر منتشر شده که نشان دهنده نتایج نوید بخش مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن نوینی است که به سیستم ایمنی بیماران یاری می نماید تومورهای مغزی را بهتر ردیابی نمایند.

آزمایش بالینی واکسن سرطان مغز موفقیت آمیز بود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

اطلاعات نشان می دهد واکسن آزمایشی ایمن است و واکنش ایمنی ناشی از آن رشد تومور را کند می نماید. مرحله دوم آزمایش بالینی نیز در حال برنامه ریزی است.

به طور خاص تومورهای گلیوما (Glioma) نوعی از سرطان مغز هستند که درمان آن بسیار مشکل است. آنها در سراسر مغز منتشر می شوند و به همین دلیل حذف آن به وسیله جراحی های معمولی کار سختی است. اما آنها یک ویژگی مشترک دارند. بیش از 70 درصد گلیوماهای گرید پایین دارای یک جهش ژنتیکی هستند که روی آنزیمی به نام IDH1 تأثیر می گذارد.

جهش IDH1 مختص گلیوما است و به ایجاد نوع جدیدی از پروتئین به نام نئواپیتوپ منجر می گردد.

مایکل پلاتن از مرکز تحقیقات سرطان آلمان سال ها روی توسعه واکسنی تحقیق می کرد که به سیستم ایمنی بیمار یاری می نماید سلول های جهش یافته IDH1 را ردیابی کند.

پلاتن در این باره می گوید: در حقیقت هدف ما پشتیبانی از سیستم ایمنی بیمار و استفاده از واکسن به عنوان روشی هدفمند برای تغییر نئواپیتوپ های مرتبط با تومور است.

در سال 2015 محققان آزمایش بالینی واکسن نوین IDH1 را شروع کردند.

حدود 33 بیمار مبتلا به گلیوما IDH1 در این آزمایش بالینی استخدام شدند. نتایج مرحله اول این آزمایش نشان می دهد واکسن مذکور ایمن است و هیچ عارضه جانبی خطرناکی ندارد.

در حدود 93 درصد بیماران واکسن به ایجاد واکنش ایمنی منجر شد. سلول های ایمنی T که جهش های IDH1 را ردیابی می نمایند، در بدن این بیماران نسبت به واکسن واکنش مثبت نشان دادند.

در ادامه تحقیقات که 3 سال بعد انجام شد، نرخ بقا (Survival rate) بیماران 84 درصد اعلام شده بود. همچنین در 82 درصد دریافت نمایندگان واکسن که واکنش ایمنولوژیکی قدرتمندی در بدن آن مشاهده شده بود، هیچ گونه رشد توموری مشاهده نشد.

البته به گفته پلاتن باید تحقیقات بیشتری انجام گردد تا کارآمدی واکسن تأیید گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 30026

به "آزمایش بالینی واکسن سرطان مغز موفقیت آمیز بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش بالینی واکسن سرطان مغز موفقیت آمیز بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید