این افراد از کنار پای مردم لیوان یک بار مصرف جمع کردند...

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیرعامل انجمن زمین پاک دشتستان می گوید: این جمعیت سعی نموده است شعار محرم بی زباله را به عرصه اجرا گذاشته و با هدف فرهنگسازی، مردم و شهروندان را به حفظ محیط زیست و نریختن زباله و پسماند در خیابان ها ترغیب کند.

این افراد از کنار پای مردم لیوان یک بار مصرف جمع کردند...

محمدمهدی زنده باد در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران بیان کرد: سال های قبل به طور خودجوش و بدون انتشار اطلاعیه و یا پوشیدن کاور، کار جمع آوری زباله از خیابان ها و سطح شهر را انجام می دادیم و سال جاری اولین بار است که به این شکل منسجم و با انتشار فراخوان و جذب مردم و شهروندان این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: هدف ما بیشتر فرهنگسازی بود و اینکه در شلوغی این کار را انجام دهیم تا همه بدانند که ریختن پسماند در خیابان کار درستی نیست و به نوعی شهروندان را متوجه کنیم که نباید زباله ای در خیابان ریخته گردد.

این فعال محیط زیستی بیان کرد: سال جاری حدود 35 تا 40 نفر در این پویش شرکت کردند که با پوشیدن کاور سبز انجمن زمین پاک به پاکسازی و جمع آوری زباله در سطح خیابان پرداختیم. قرارِ اصلی تجمع پویش محرم پاک در اطلاعیه منتشر شده ساعت 11:30 شب عاشورا بود و بعد به خاطر شلوغی خیابان بازار مجبور شدیم بمانیم و برای هماهنگی پشت سر هیئت ها حرکت می کردیم، در واقع جهت معین و قابل پیش بینی بود اما زمان کار نه.

زنده باد با بیان اینکه در این برنامه اقشار مختلف از جمله مسئولان، رسانه ها، فعالان اجتماعی، ورزشکاران و بچه ها شرکت داشتند، اضافه نمود: شرکت کنندگان پویش اکثرا جوان بودند، و در ادامه نیز خیلی از بچه ها و زنان و مردم حاضر در عزاداری ها به ما پیوسته و با ما همراه شدند.

مدیرعامل انجمن زمین پاک دشتستان با اشاره به تاثیرگذاری اینگونه فعالیت ها گفت: ما این کار را ابتدا با هدف گسترش حرکت های محیط زیستی انجام دادیم، و مسئولان اجرایی و دوستان شهرداری و شورای شهر و حتی دوستان رسانه ای از ابتدا تا انتهای جهت نیز با ما همراه بودند.

وی ادامه داد: مسئله اصلی متوجه کردن مردم به اشتباه ریختن زباله بود. حتی ما از کنار پای مردم زباله هایی چون لیوان یک بار مصرف را جمع می کردیم و جلوتر که می رفتیم مردم خود بلند می شدند و لیوان ها را به ما تحویل می دادند و همکاری می کردند.

وی تاکید نمود: اگر این حرکت ادامه پیدا کند و به نوعی آموزش داده گردد می توان ظروف یکبار مصرف را به تدریج کم و حذف کرد و هم اینکه کاری کرد تا زباله ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: زمانی که انتخاب کردیم زمان مناسبی بود چون در اوج شلوغی عزاداری ها و حضور مردم بود. می گردد این کار را در کل خیابان ها به طور همزمان انجام داد و در خود هیئت ها و در زمان مراسم نیز افراد با کاور به جمع آوری پسماندها بپردازند.

محمدمهدی زنده باد ادامه داد: البته ما سال جاری برنامه های زیادی داشتیم و قصد داشتیم محرم بی زباله را در تمام نقاط شهر و استان اجرا کنیم تا در حد شعار باقی نماند اما به دلیل کمبود بودجه و مسائل اقتصادی نتوانستیم همه را انجام دهیم، در واقع می خواستیم کل هیئت ها این کار را انجام دهند و واقعا محرم بی زباله را به منصه ظهور برسانیم.

این فعال محیط زیستی اظهار کرد: قصد داشتیم که به حرمت دستان خسته پاکبانان شهر را پاکیزه نگه داریم، چون معتقد هستیم که شهر خوب را شهروندان می سازند و به احترام امام حسین و حرمت شهدا باید شهر را پاکیزه نگه داریم و هر کدام پاکبان محیط خود باشیم.

لازم به ذکر است انجمن زمین پاک دشتستان با انتشار اطلاعیه ای با این متن به هم می پیندیم تا به کمک پاکبانان عزیز بشتابیم و زباله ای از زمین برداریم، شاید قدمی باشد در راه داشتن زمینی پاک تر و شهری زیباتر... همراهی سبز شما را پاس می داریم. اقدام به جذب همراهی مردم و افراد علاقمند به محیط زیست کرد تا بتوانند در حد توان محرم پاک و بدون زباله ای برای مردم و شهروندان رقم بزنند.

جمعیت زمین پاک در شب های محرم و به ویژه شب عاشورا در نقاط اصلی شهر برازجان از جمله چهارراه بازار که محل اصلی و تلاقی هیئت های عزاداری و تجنع مردم است گرد هم آمده و به پاکسازی محیط و خیابان ها پرداختند.

به گزارش خبرنگاران، پویش مردمی محرم پاک با زمین پاک به همت انجمن محیط زیستی زمین پاک دشتستان در ایام محرم و به ویژه شب های تاسوعا و عاشورا اجرا و با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد. به امید فراگیر شدن این اقدامات پرارزش و فرهنگی در تمام کشور.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8213

به "این افراد از کنار پای مردم لیوان یک بار مصرف جمع کردند..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این افراد از کنار پای مردم لیوان یک بار مصرف جمع کردند..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید