بازخوانی جزئیات طرح رعد در سالی گذشت

به گزارش مجله سلو بلاگ، در این گزارش جزئیات بیشتری مربوط به اجرای طرح رعد پلیس را می خوانید که در طول یکسال گذشته با حضور گسترده ماموران نیروی انتظامی و طی عملیات های مختلف اجرا شده است.

بازخوانی جزئیات طرح رعد در سالی گذشت

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، استفاده از تمام ظرفیت های پلیس پیشگیری و هزار نفر از ماموران موجود در کلانتری ها برای کشف جرم و دستگیری از جمله اقدامات پلیس پایتخت در طرح موسوم به طرح رعد است که بیش از 3 سال از اجرای دوره های مختلف آن در کلانشهر تهران سپری می گردد.

به گفته سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت، پلیس تمام امکانات خود در بخش های مختلف پلیس امنیت، پلیس پیشگیری، پلیس اینترپل و سایر بخش های زیر مجموعه خود را در راستای تحقق ایرانی آباد، امن و مستقل به کار گرفته است.

بیشتر بخوانید

کشف 300 دستگاه فراوری نماینده ارز دیجیتال در شهر تهران

ماموران نیروی انتظامی حاضر در اجرای عملیات های پلیسی موسوم به طرح رعد اقداماتی چون دستگیری قاچاقچیان موادمخدر و قاچاقچیان سایر اسباب و وسایل مثل لوازم منزل، لوازم آرایش، لباس و ...، سارقان لوازم داخل خودرو، خرده فروشان مواد مخدر و همچنین شناسایی و دستگیری اراذل و اوباش محله های مختلف پایتخت را در دستور کار خود دارند.

متاسفانه حجم کالاهای قاچاق کشف شده در جریان اجرای طرح رعد در مراحل مختلف کم نیست و این موضوع خود برای اثبات هر چه جدی تر نهادهای متولی با معضل قاچاق کالاهای مختلف کافی است.

در دوران شیوع بیماری کرونا هم قاچاقچیان بیکار نشسته و از قاچاق مواد شوینده و بهداشتی گرفته تا قاچاق مواد ضدعفونی و موادغذایی را در لیست کالاهای خود قرار داده اند که در بعضی از موارد شناسایی و عوامل دخیل در قاچاق توسط پلیس دستگیر و تحویل مقامات قضائی می شوند.

تا کنون چهل و یک مرحله از اجرای طرح رعد سپری می گردد و این در حالی است که بیش از هزاران نفر از اراذل و اوباش و مجرمان مختلف توسط پلیس شناسایی و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شده اند.

اگرچه اقدامات صورت گرفته پلیس در این راستا قابل تحسین است، اما با توجه به گسترش آسیب های اجتماعی در کلانشهری چون تهران و در جهت تامین هرچه بهتر و بیشتر امنیت مردم این احتیاج بیش از گذشته احساس می گردد که پلیس عملیات های ضربتی خود را برای افزایش شناسایی و دستگیری متخلفان و برهم زننده آرامش و امنیت مردم سرعت بخشد و بر تعداد آن ها اضافه کند.

بیشترین بخش امنیت شهروندان بسته به انجام چنین عملیات هایی دارد که به موقع و البته به صورت حرفه ای در دستور کار نیروهای با تجربه و خبره نیروی انتظامی قرار بگیرد.

از آنجا که در طرح های مختلف پلیس گاهی بعضی از مجرمان به صورت تکراری مشاهده می شوند و دستگیری دوباره آن ها خبر ساز می گردد بهتر است بگوییم که از نقش قوه قضائیه و نحوه رسیدگی این نهاد انقلابی در صدور حکم مجرمان جرائم مختلف هم نمیتوان چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید

دستگیری دوباره متهمی که 3 ماه پیش به جرم شرارت در شهر چرخانده شد+ عکس

صدور احکام متناسب با جرم متخلفان و مشخص مجازات های بازدارنده در عدم ارتکاب جرم این افراد نقشی غیر قابل انکار دارد و در این میان بعضی از قوانین موجود احتیاج به اصلاح و بازنگری دارند و این امر مستلزم دقت نظر بیشتر مجریان قانون در مشخص و تصویب قوانین است.

در بعضی از موارد هم وجود خلاهای قانونی و نبود قوانین سازنده و بازدارنده دست مجرمان و متخلفان را برای ارتکاب هرگونه جرم و جرائمی باز گذاشته است و به گفته بعضی از مقامات انتظامی حضور تکراری بعضی از مجرمان در طرح های مختلف به علت عدم وجود قوانین متناسب با جرمی است که مرتکب شده اند.

سرقت های خرد، سرقت از منازل، زورگیری، موبایل قاپی و کیف قاپی این روزها و طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است و پر واضح است که افزایش معضلاتی چون بیکاری، فقر و سایر آسیب های اجتماعی در وقوع چنین جرائمی بی تاثیر نیست.

مجرمان دستگیر شده در چنین جرائمی بیشترین علت ارتکاب به این تخلفات را بیکاری و نداشتن شغل مناسب بیان می نمایند و جدای از مجرمانی که جرائم خشن را مرتکب می شوند، این مورد هم در جای خود جای آنالیز دارد.

در حال حاضر متاسفانه معضل بیکاری در شهر تهران آسیبهای فراوانی را ایجاد نموده است و برطرف معضلات اجتماعی تنها با برنامه ریزی مسئولان حوزه کاهش آسیب و مشارکت نهادهای مردمی امکان پذیر است.

در بعضی از مصاحبه های مسئولان نیروی انتظامی با رسانه های رسمی کشور، رابطه تنگاتنگ بیکاری و وقوع معضلات اجتماعی به وضوح تشریح شده و این امر به مفهوم ضرورت کوشش بیشتر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی است.

متولی کاهش آسیب های اجتماعی کشور چندین نهاد مختلف مثل نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی ره، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادهای این چنینی هستند و متاسفانه تا کنون عملکرد قابل قبولی ارائه ننموده اند.

بیشتر بخوانید

دستگیری 670 نفر در چهلمین مرحله رعد

حفظ اقتدار پلیس در زمان برخورد با متهمان و دستگیر شدگانی که به تخلفات مختلف دست زده اند نباید با قانون و رفتار انسانی با متهمان مغایرت داشته باشد و در واقع باید طوری باشد که ضمن تامین امنیت سایر شهروندان به تادیب و اظهار ندامت متهمان منجر گردد.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت، بارها پلیس را حامی و پشتیبان مردم و حافظ حقوق آن ها بر شمرده و از امنیت مردم در سطح جامعه به عنوان خط قرمز نیروی انتظامی نام برده است.

فرمانده انتظامی پایتخت اجرای طرح های پلیس در تامین امنیت مردم را جزو برنامه های مستمر نیروی انتظامی برمی شمرد و معتقد است در راستای بهبود شرایط اجتماعی و برخورد با برهم زنندگان نظم اجتماعی پلیس با همه توان و امکانات خود با مجرمان مقابله خواهد نمود.

در طول سالی که گذشت عوامل پلیس با امکاناتی که در اختیار داشتند، در طرح های مختلفی از جمله طرح رعد، برای تامین امنیت مردم کوشش کردند و با وجود بعضی از کم و کاستی ها عملکرد قابل قبول تری نسبت به سال قبل ارائه کردند.

اجرای موفقیت آمیز و مستمر چنین طرح هایی اطمینان خاطر مردم نسبت به حافظان امنیت و آرامش کشور را بیشتر می نماید و به شرط برنامه ریزی برای اجرای برنامه های تربیتی که جنبه بازدارنده دارند، به افزایش امنیت اجتماعی شهروندان منجر می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 29874

به "بازخوانی جزئیات طرح رعد در سالی گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی جزئیات طرح رعد در سالی گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید