تشکیل ستاد قوی به منظور اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم

به گزارش مجله سلو بلاگ، استاندار خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد به عنوان پروژه محرک توسعه شهری، بر تشکیل ستادی قوی به منظور تصویب و اجرای این طرح تأکید کرد.

تشکیل ستاد قوی به منظور اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شاقتصادی، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شاقتصادی، آدینه 22 دی ماه، پس از بازدید از آیینه خانه و عمارت مفخم و بافت پیرامونی آن در نشستی که در محل عمارت مفخم و با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهری برگزار گردید، با بیان اینکه این بنای تاریخی حاصل یک فکر بزرگ است، گفت: ما نیز امروز باید بتوانیم با همین نگاه آن را به یک مجموعه بزرگتر تبدیل کنیم.

شجاعی با تأکید بر لزوم آماده سازی طرحی قوی به منظور ساماندهی و توسعه مجموعه مفخم، اظهار کرد: ایجاد اثری ماندگار و بزرگ، مستلزم طرحی قوی است که در عین حفظ هویت فرهنگی و تاریخی، به صورت جامع تمام کاربری ها و نیازهای اجتماع های شهری را نیز در خود جای داده باشد.

او اضافه کرد: اقدامات قانونی و توضیح وظایف دستگاه های دخیل در طرح احصاء گردد و مدیران این دستگاه ها در جهت طرح اقدام نمایند، در بخش بعدی ما نیز برای تملک زمین و ساختمان های واقع در طرح، یاری خواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه هر اقدامی در این مجموعه باید در جهت اجرایی شدن طرح انجام گردد، مطرح کرد: فاز به فاز پروژه باید برآورد و نحوه تأمین اقتصادی داشته باشد و اگر منابع به خوبی تعریف گردد، نتیجه آن طرح فاخر و بزرگی خواهد شد که این مهم شدنی است.

استاندار خراسان شاقتصادی با تأکید بر اینکه استانداری در این طرح قطعا ورود دارد، از تشکیل ستادی قوی برای این مهم اطلاع داد و توضیح داد: تهیه طرحی جامع، هم افزایی دستگاه ها، تملک املاک شخصی و خصوصی و تقسیم بندی و زمان بندی مناسب برای اجرای پروژه، ذیل این ستاد به صورت جدی پیگیری می گردد.

شجاعی با بیان اینکه موضوع مجری این طرح با شهرداری باشد، مطرح کرد: بر این اساس شهرداری باید علاوه بر حریم میراث فرهنگی، حریمی نیز برای مجموعه قائل و با تعریف کد ارتفاع، مانع بی نظمی های بصری گردد.

او اضافه کرد: همچنین شهرداری علاوه بر طرح اصلی که مربوط به خود مجموعه فرهنگی-تاریخی است، طرحی نیز برای خیابان های اطراف این مجموعه تهیه و اجرایی کند تا ساختمان و کاربری هایی متناسب با این فضا ایجاد شوند و پیوستگی فضای فرهنگی و سنتی حفظ گردد.

استاندار خراسان شاقتصادی در خاتمه با بیان اینکه ساز و کار تشکیلاتی طرح هرچه زودتر باید تعریف گردد تا تمام دستگاه ها بتوانیم برای اجرایی شدن آن یاری کنیم، مطرح کرد: پس از تشکیل ستاد مربوطه، متولی این طرح که شهرداری است امور را پیگیری و توضیح وظیفه هر دستگاه را مطالبه می نماید.

شهردار بجنورد نیز در این نشست گفت: این آمادگی در شهرداری وجود دارد تا هرگونه مباحث مربوط به طرح را پس از تعیین تکلیف ستاد اجرایی، پیگیری و به انتها برساند.

محمد براتیان با اشاره به اینکه اجرایی شدن این مهم، مستلزم هماهنگی های بین بخشی است، مطرح کرد: شهرداری به عنوان متولی مباحث اجرایی مربوطه را انجام خواهد داد.

او با تأکید بر ضرورت تملک عرصه و زمین های واقع در طرح، همزمان با تهیه و تدوین طرح نهایی، اضافه کرد: کلیات طرح و حدود عرصه تعیین است و ما با موضوع مالکیت 4 بخش شامل عرصه های متعلق به میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی و بهداشت و درمان آمادگی داریم تا کار را آغاز کنیم.

او همچنین به تدوین طرح مربوط به پیرامون و حریم مجموعه نیز اشاره داشت و گفت: این طرح نیز پس از تهیه باید در کمیسیون سیما و منظر به تصویب برسد تا ساخت و ساز و تعریف کاربری ها در سال های آینده مطابق با آن انجام گردد.

شهردار بجنورد مطرح کرد: در اجرای این طرح بزرگ، کاربری های متفاوت، حتی مباحث درمانی و... با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی فضا، در نظر گرفته می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شاقتصادی نیز در این نشست ضمن تشکر از رویکرد مثبت و ویژه استاندار نسبت به توسعه مجموعه فرهنگی-تاریخی مفخم، اظهار کرد: اجرای این طرح در آینده ای نزدیک و افزایش فضای فرهنگی و تاریخی این منطقه، باعث هویت بخشی به شهر بجنورد می گردد.

حبیب یزدان پناه با ابراز امیدواری از اینکه توسعه مجموعه مفخم زمینه ساز حضور گردشگران و بالتبع رونق و پویایی اقتصاد شهر و توسعه گردشگری داخلی و شهری می گردد، گفت: اکنون فضای حاکم در استان نسبت به بازآفرینی و تجدید حیات در این محدوده تاریخی بسیار مثبت است و ما به دنبال اجرایی شدن این طرح هستیم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2283

به "تشکیل ستاد قوی به منظور اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل ستاد قوی به منظور اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید