تنش در روابط چین و استرالیا

به گزارش مجله سلو بلاگ، با ادامه تنش در روابط چین و استرالیا بر سر موضوعات سیاسی و مالی، وزیر خارجه نیوزیلند از آمادگی کشورش برای میانجیگری میان دو کشور اطلاع داد که روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در واکنش نوشت: نیوزیلند شایستگی میانجیگری بین چین و استرالیا را ندارد.

تنش در روابط چین و استرالیا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

انتشار تصویر یک سرباز استرالیایی که چاقوی خون آلودی را روی گلوی یک کودک افغان گذاشته بود، در حساب کاربری سخنگوی وزارت خارجه چین، باعث تشدید تنش ها میان چین و استرالیا از ماه گذشته شده است.

در یاداشت گلوبال تایمز به قلم کیان فِنگ مدیر بخش تحقیقاتی موسسه استراتژی ملی دانشگاه شینهوا آمده است: برای نیوزیلند به عنوان عضوی از کشورهای پنج چشم، میانجیگری را میان هم پیمان خود (استرالیا)و چین سخت نموده است.

در ادامه این گزارش با یادآوری اینکه اختلافات میان دو کشور توسط کانبرا شروع شده است، می افزاید: استرالیا باید تمام مسئولیت ها را بر عهده بگیرد لذا با توجه به این موضوع نیوزیلند نمی تواند میانجیگری کند.

گلوبال تایمز ادامه داده است: اساسا دیدگاه های ولینگتون و کانبرا در این زمینه یکی است. علاوه بر آن، نخست وزیر نیوزیلند، خانم جاسیندا آردرن، به طور علنی، از استرالیا بدلیل تصویر جنجالی در توییتر حمایت نموده که این موضوع نشان از دوگانگی و استکبار غربی دارد.

اواخر آبان ماه سال جاری گزارش مستقلی در مورد جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا منتشر شد که در آن تأکید شده بود قتل های رقابتی و خونخواهی در بین نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.

در این گزارش آمده، شواهدی موجود است که نشان می دهد 19 نظامی استرالیایی در قتل و کشتار 39 زندانی و غیرنظامی غیرمسلح افغان نقش داشته اند.

به دنبال این گزارش جائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتر نوشت: از قتل شهروندان و زندانیان افغانستانی به دست سربازان استرالیایی متعجب شدم ما شدیداً چنین اقداماتی را محکوم می کنیم و خواهان پاسخ گویی آن ها هستیم.

حساب کاربری این مقام چینی تصویری از یک نظامی استرالیایی منتشر کرد که چاقویی را بر روی گلوی یک کودک افغان قرار داده بود و در شرحات عکس به طعنه نوشته شده بود: نترسید، ما آمده ایم که برای شما صلح به همراه آوریم.

ساعاتی پس از انتشار این پیغام توییتری، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا توضیح داد که کشورش خواهان حذف این تصاویر کاملاً مشمئز نماینده از صفحه توییتر سخنگوی وزارت خارجه چین است.

نخست وزیر استرالیا ضمن انتقاد از این پیغام جائو لی جیان تاکید نمود: این (تصاویر) کاملاً اهانت بار است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست، دولت چین باید از انتشار چنین پستی شرمنده باشد این اقدام، آنها را در مقابل چشمان دنیا خوار می نماید.

موریسون سپس درباره عکس منتشر شده از نظامی استرالیایی شرح داد: این، تصویری جعلی است و حمله ای هولناک به نیروهای دفاعی عظیم ما و زنان و مردانی است که بیش از یکصد سال است در لباس نظامی خدمت می نمایند.

با ادامه تنش در روابط چین و استرالیا وزیر خارجه نیوزیلند از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین پکن و کانبرا اطلاع داد نانایا ماهوتا وزیر خارجه نیوزیلند اعلام نموده بود کشورش آماده است بین استرالیا و چین میانجیگری کند تا تنش های تجاری و دیپلماتیک بین دو کشور کاهش یابد.

او گفت: میزبانی اجلاس سران همکاری مالی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سال 2021 فرصت مناسبی برای نیوزیلند فراهم نموده است تا میان دو طرف میانجیگری کند. با این حال این اقدام به تمایل دو طرف بستگی دارد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26993

به "تنش در روابط چین و استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش در روابط چین و استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید