حقایقی درباره دوست قدیمی مان پرتقال

به گزارش مجله سلو بلاگ، پرتقال از هر جنس و متعلق به هر اقلیمی که باشد، میوه ای است آبدار، خوشمزه و مغذی که هم میان وعده ای سالم است و هم در تهیه غذا و دسر استفاده می گردد. یک عدد پرتقال کامل تقریبا حاوی 60 کالری و چربی، کلسترول یا سدیم آن برابر با صفر است. با این حال پرتقال همواره به داشتن ویتامین ث فراوان معروف بوده.

حقایقی درباره دوست قدیمی مان پرتقال

در واقع پرتقال میوه ای است که فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد. از تقویت دستگاه ایمنی بدن گرفته تا ترمیم پوست، یاری به حفظ سلامت قلب و کنترل سطح کلسترول. علاوه بر این، بعضی از شواهد به تاثیر مثبت مصرف پرتقال بر کاهش خطر بیماری های تنفسی، بعضی از انواع سرطان، ترمیم زخم ها، دفع سنگ کلیه و روماتیسم مفصلی اشاره می نمایند.

از طرفی، آب پرتقال مملو از مواد مغذی است. هرچند آب این میوه به تنهایی دارای فیبر نیست اما لایه سفید رنگ بین پوسته و میوه دارای فیبر فراوان است. از قلم نیاندازید که نوشیدن آب پرتقال بیشتر از خوردن یک پرتقال کامل به سوزاندن کالری ها یاری می نماید.

فواید پرتقال برای سلامت بدن

اغلب مرکبات دارای میزان قابل توجهی ویتامین ث هستند، اما پرتقال بین مرکبات دیگر از ویتامین ث بیشتری برخوردار است. ویتامین ث نوعی آنتی اکسیدان قوی است که با پاک کردن بدن از رادیکال های آزاد مخرب و خنثی کردن آن ها، از سلول های بدن مراقبت می نماید. بد نیست بدانید رادیکال های آزاد اتم های واکنشی ای هستند که از عواملی مانند آلودگی های محیطی، دود سیگار و استرس شکل می گیرند. قرار دریافت در معرض رادیکال های آزاد می تواند منجر به امراض مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی گردد.

از دیگر فایده های ویتامین ث تقویت ایمنی بدن انسان در مقابل ویروس ها و عفونت های روزمره مانند سرماخوردگی است. تحقیقات اجرا شده نشان می دهند که ویتامین ث موجود دراین میوه ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان دارد که یکی از آن ها سرطان روده است. مصرف ویتامین ث از جهش DNA جلوگیری نموده و طبق مطالعات اجرا شده تقریبا 10 تا 15 درصد از سرطان های روده بزرگ بر اثر جهش ژنتیکی BRAF ایجاد می شوند.

بر اساس مطالعات اجرا شده در خصوص ارتباط ویتامین ث و تاثیر آن بر سرطان، ویتامین ث و فولیک اسید فراوان در آب پرتقال در کنار داشتن خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند احتمال آسیب به DNA و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

در کنار ویتامین ث، پتاسیم، کولین و فیبر همگی برای سلامت قلب مفید هستند. پتاسیم، یک الکترولیت معدنی ضروری برای حفظ عملکرد سالم دستگاه عصبی، پایین نگه داشتن فشار خون و پیشگیری از حمله قلبی است. از طرفی کمبود آن منجر به آریتمیا (تپش نامنظم قلب) و به دنبال آن بالا رفتن فشار خون و از دست رفتن کلسیم در استخوان ها می گردد.

به گفته متخصصان، پرتقال سرشار از فولات است، نوعی ویتامین ب که به بدن در پایین نگه داشتن سطوح هموسیستئین (آمینو اسید موجود در گوشت قرمز) یاری می نماید و با سلامت قلب ارتباط مستقیم دارد.

فیبر موجود در پرتقال به پایین آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و حفظ تعادل قند خون، لیپید و انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تاثیر بسیار دارد. علاوه بر این، خاصیت فیبر در یاری به هضم غذا و پایین نگه داشتن کلسترول با جلوگیری از جذب کلسترول در مجاری خونی قابل توجه است.

آیا مصرف پرتقال کاملا بی خطر است؟

باید بگوییم خیر. پرتقال همانقدر که خوب و مفید است مانند هر خوراکی دیگری باید به اندازه مصرف گردد. خوردن بیش از اندازه پرتقال عوارض جانبی زیادی دارد. زیاده روی در خوردن پرتقال و حجم زیاد فیبر می تواند روی هاضمه تاثیر منفی گذاشته و موجب دردهای شکمی و اسهال گردد.

با این که پرتقال تقریبا عاری از چربی است، اما خوردن چندین پرتقال در روز ممکن است موجب اضافه وزن شما گردد. مصرف ویتامین ث بیش از حد (بیشتر از 2000 میلی گرم در روز) ممکن است شما را دچار اسهال، حالت تهوع، سوزش معده، نفخ، شکم درد، سردرد، بی خوابی و استفراغ کند.

پرتقال به عنوان یک ماده غذایی دارای اسید بالا ممکن است باعث سوزش معده مخصوصا در کسانی گردد که معمولا از سوزش معده (در اصطلاح پزشکی، رفلاکس معده) رنج می برند گردد.

پوست پرتقال را بخوریم یا دور بیاندازیم؟

پوست پرتقال سمی نیست و همانطور که بسیاری از آشپزها می دانند پوست پرتقال یک طعم دهنده فوق العاده است. با این که پوست پرتقال قابل خوردن است، به اندازه پالپ آن آبدار و شیرین نیست. هضم پوست پرتقال می تواند سخت باشد و اگر پرتقالی که انتخاب نموده اید ارگانیک نباشد، حتما حاوی مواد شیمیایی است.

با این حال خوردن پوست پرتقال مواد مغذی زیادی را برای بدن شما تامین می نماید و نسبت به قسمت داخلی آن از فیبر بیشتری برخوردار است. فلاونوئید های موجود در پوست پرتقال هم دارای فواید غذایی هستند. فلاونوئید ها ترکیباتی هستند که داخل بسیاری از خوراکی ها یافت می شوند؛ از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات، چای و آب تخمیر شده انگور. این ترکیبات باعث پایین آمدن فشار خون شده و طبق تحقیقات اجرا شده تورم را کاهش می دهند.

پوست پرتقال دارای کلسیم، مقدار زیادی ویتامین ب، ویتامین آ و ث است. اما نکته جالب در خصوص لایه های مختلف پرتقال، پوسته سفید رنگ بین پوست نارنجی رنگ و میوه است که معمولا ترش یا تلخ است اما به اندازه خود میوه دارای ویتامین ث و فیبر است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10350

به "حقایقی درباره دوست قدیمی مان پرتقال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره دوست قدیمی مان پرتقال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید