حقایق تغذیه ای گل کلم

به گزارش مجله سلو بلاگ، گل کلم یکی از سبزیجاتی است که بیشترین استفاده را در سرتاسر دنیا از آن خود ساخته است. این مقاله مجموعه ای از حقایق تغذیه ای این سبزی را در اختیارتان قرار می دهد. گل کلم یک سبزی چند کاربردی است که در

حقایق تغذیه ای گل کلم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گل کلم یکی از سبزیجاتی است که بیشترین استفاده را در سرتاسر جهان از آن خود ساخته است. این مقاله مجموعه ای از حقایق تغذیه ای این سبزی را در اختیارتان قرار می دهد. گل کلم یک سبزی چند کاربردی است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

گل کلم به گونه های سبزیجات براسیکا الراسه (Brassica Oleracea) تعلق دارد. که بعلاوه کلم بروکلی، کلم کُلارد، کلم کِیل، کلم بروکسل یا کلم فندقی و کلم معمولی را شامل می گردد. در واقع، کلم بروکلی و گل کلم در ترکیب بسیار با هم شباهت دارند. منشاء این سبزی می تواند به منطقه شمال شرق مدیترانه برگردد. گل کلم از این منطقه، به منطقه ها مختلف جهان فرستاده شده و اکنون در سراسر جهان کشت می گردد. گل کلم یک سبزی مغذی با فوائد سلامتی بخش بسیاری است.

ارزش تغذیه ای

در این بخش موارد تغذیه ای گل کلم معرفی می گردد.

کربوهیدرات: 5 گرم

قند: 4ر2 گرم

چربی: 0 گرم

پروتئین: 2 گرم

تیامین (ویتامین B1): 057ر0 میلی گرم

ریبوفلاوین (ویتامین B2): 063ر0 میلی گرم

نیاسین (ویتامین B3): 53ر0 میلی گرم

پانتوتنیک اسید (B5): 65ر0 میلی گرم

ویتامین B6: 22ر0 میلی گرم

فولات (ویتامین B9): 57 میکروگرم

ویتامین C: 46 میلی گرم

کلسیم: 22 میلی گرم

آهن: 44ر0 میلی گرم

منیزیم: 15 میلی گرم

فسفر: 44 میلی گرم

پتاسیم: 300 میلی گرم

روی: 28ر0 میلی گرم

حقایق تغذیه ای

اطلاعات ارائه شده در این بخش، برمبنای سالها تحقیق در سرتاسر جهان می باشد.

ماده شیمیایی موجود در گل کلم تحت اسم آلیسین به حفظ سلامت قلب یاری می کند. بعلاوه تعیین شده است که خطر بروز سکته در بیماران قلبی را کاهش می دهد.

وجود ویتامین C و سلنیوم در این سبزی به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می کند.

مصرف منظم آن به حفظ سطح کلسترول در بدن یاری می کند.

گل کلم سرشار از ماده ای مغذی تحت اسم فولات است که به بهبود رشد سلولی و مکانیزم تکثیر سلولی یاری می کند. به طور کلی رشد بافت را تسهیل می سازد.

محتوای بالای فیبر در این سبزی به بهبود سلامت روده بزرگ یاری نموده و احتمال بروز سرطان را کاهش می دهد.

تحقیقی که اخیراً اجرا شده نشان می دهد که این سبزی حاوی فیتوکیمکال یا مواد شیمیایی گیاهی است که به کاهش خطر بروز بعضی انواع موروثی سرطانها یاری می نمایند.

تعیین شده است که گل کلم یک سم زدای عالی کبد و خون است. این امر به علت وجود تیوسیانات و گلوکوزینولات موجود در آن است که به افزایش توانایی کبد جهت خنثی ساختن مواد سمی بالقوه یاری می کند.

این سبزی حاوی ماده ای تحت اسم سولفورافان است که می تواند به طرز مؤثری مواد شیمیایی سرطان زا در بدن را از بین ببرد. این ماده بعلاوه به جلوگیری از پخش شدن سلولهای سرطانی یعنی متاستاز، حتی در مراحل پیشرفته سرطان یاری می کند. این ماده شیمیایی هنگامی آزاد می گردد که آن را ریز نموده یا بجوید.

به تازگی تعیین شده است که ماده ای شیمیایی تحت اسم ایندول ـ 3ـ کربینول در گل کلم وجود دارد که به طور مؤثری از رشد سرطان سینه جلوگیری می کند، به این علت که به اسم عامل ضد استروژن عمل می کند.

مصرف منظم آن می تواند به بیماران مبتلا به بیماریهایی مانند آسم، آرتریت، بیماری کلیوی، اختلالات مثانه، یبوست و فشار خون بالا یاری نماید.

مصرف منظم و بالای این سبزی خطر بروز سرطان پروستات را کاهش می دهد.

گل کلم ماده اولیه ایده آل برای رژیم کم کربوهیدراته است به این علت که عاری از نشاسته می باشد.

سبزیجاتی مانند گل کلم، حاوی مواد مغذی فراوانی بوده و مجدداً بر اهمیت رژیم گیاهخواری تأکید نموده و علت بیشتری برای تغییر به گیاخواری می افزایند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37178

به "حقایق تغذیه ای گل کلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق تغذیه ای گل کلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید