خبرنگاران سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد

به گزارش مجله سلو بلاگ، بغداد - خبرنگاران - نیچروان بارزانی رییس دولت محلی اقلیم کردستان امروز شنبه به بغداد پایتخت دولت فدرال عراق سفر کرده و با سران قوا و همچنین دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و مصاحبه داشت.

خبرنگاران سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد

به گزارش خبرنگاران نچیروان بارزانی رییس دولت محلی اقلیم کردستان امروز شنبه در دیدار با نخست وزیر عراق، آمادگی این اقلیم برای حل همه مسائل و موانع با دولت فدرال بر اساس قانون اساسی و در چارچوب سیستم فدرال و همکاری با همه اقشار و احزاب عراقی برای دستیابی به امنیت و ثبات برای عراق و منطقه را خاطرنشان کرد.

بارزانی همچنین بر لزوم همکاری و هماهنگی بین نهادهای دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی پیرامون مسایل مختلف تاکید کرد.

اقدامات مقابله با تروریسم و همکاری برای عادی سازی اوضاع در سنجار، موضوعات متعدد بهداشتی، از جمله مسایلی بودند که در مصاحبهیش با نخست وزیر عراق به آنها اشاره داشت.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز با اشاره به توافق بر سر قانون بودجه عمومی و تصویب آن در مجلس نمایندگان، با ابراز قدردانی از پیشرفت در ایجاد سازوکارهای داخلی قانون اساسی، اظهار امیدواری کرد که این قانون به طور دقیق اجرا شود.

همچنین الکاظمی بر تقویت همکاری های امنیتی بین بغداد و اربیل به طوری تاکید داشت که ثبات داخلی عراق را تامین کند و از ایجاد هرگونه خلا امنیتی که توسط تروریسم یا جرایم سازمان یافته مورد سو استفاده قرار می گیرد جلوگیری کند.

نخست وزیر عراق با تاکید مجدد بر اینکه سفرهای مکرر بارزانی به بغداد پیام های مثبتی برای همه عراقی ها ارسال می کند، از این سفرها بعنوان نشانه حسن نیت این اقلیم و تشویق روحیه همکاری و هماهنگی در همه زمینه ها برای به خاطر منافع کشور یاد کرد و از سفر خود در آینده به اقلیم کردستان خبر داد.

بارزانی نیز تعهد خود را به ایجاد راه حل برای مسائل داخلی و بالا بردن سطح همکاری های امنیتی ابراز داشت و حمایتش از دولت فدرال عراق را برای رویارویی با چالش ها را خاطرنشان کرد.

وی حل مسائل برجسته بین اربیل و بغداد زمینه را کلید ثبات بیشتر و پیشرفت عراق برشمرد.

اوضاع فعلی عراق، روابط دولت اقلیم و دولت فدرال، سفر اخیر بارزانی به فرانسه، وظایف ائتلاف آمریکایی در عراق و انتخابات زودهنگام این کشور از مسایل دیگر مورد توجه مشترک طرفین بود.

دیدار با رییس جمهوری

نیچروان بارزانی با برهم صالح رییس جمهور عراق نیز در کاخ ریاست جمهوری دیدار و مصاحبه داشت.

در این دیدار انتخابات زودهنگام این کشور مورد توجه طرفین بود و بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای این انتخابات و صحت سیاسی آن تاکید شد.

این دو همچنین در مورد اهمیت تصویب پروژه بودجه عمومی عراق برای سال 2021 و مشخص سهم منطقه در آن بحث و تاکید کردند که بودجه باید به تامین رفاه شهروندان (اقلیم کردستان) و حل مسائل آنها کمک کند تا نقطه آغازین برای مصاحبههای سازنده برای حل همه مسائل بین دولت فدرال و دولت منطقه باشد.

مصاحبه با رییس شورای عالی قضایی

نچیروان بارزانی در ادامه به دیدار رییس شورای عالی قضایی عراق فائق زیدان رفت و از تلاش ها و نقش مثبت در حل و فصل مشکل اصلاح قانون ها در دادگاه فدرال قدردانی و برای ادامه کار آن آرزوی موفقیت کرد.

تعدادی از قضات و روسای دادگاه ها نیز در این دیدار حضور داشتند.

مصاحبهی کوتاه با دبیرکل اتحادیه عرب

رییس دولت محلی اقلیم کردستان در حاشیه سفر خود بغداد با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیدار کوتاهی داشت که در آن، اوضاع عراق و اقلیم کردستان به طور کلی مورد بحث قرار گرفت.

دو طرف ابراز امیدواری کردند که رسیدگی به اختلافات بین اربیل و بغداد به امنیت و ثبات عراق کمک کند و هماهنگی این دو پایتخت را به منظور غلبه بر مسائل و چالش های این مرحله زمانی کشور عراق ضروری و مهم برشمردند.

احمد ابوالغیط که ساعاتی پس از این دیدار راهی اربیل بود و در پایتخت اقلیم کردستان نمی توانست با بارزانی دیدار داشته باشد، در خلال همین مصاحبه از وی برای سفر به قاهره و مصاحبهی دوجانبه در دفتر کارش در این شهر دعوت کرد.

سایر دیدارها

دفتر رسانه ای محمد الحلبوسی رییس مجلس نمایندگان عراق هم با انتشار خبر دیدار و مصاحبهی این دو خاطرنشان کرد: مصاحبهها به تحولات کلی کشور، انتخابات زودهنگام و تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک اختصاص داشت.

همچنین درگاه خبری کردزبان رووداو از دیدار نیچروان بارزانی با نماینده سازمان ملل در عراق بعنوان یکی از برنامه های سفر وی به بغداد نام برد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31136

به "خبرنگاران سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید