رضایت روسیه از کاهش نقش آمریکا در منطقه با استقبال از نزدیکی روابط میان تهران و ریاض

به گزارش مجله سلو بلاگ، حافظ منافع سابق ایران در قاهره با اشاره به استقبال مسکو از نزدیکی روابط میان تهران و ریاض گفت: این فرایند حکایت از آن دارد که روس ها نیز وجود تنش بین ایران و عربستان را بهانه حضور و دخالت رقیب خود یعنی آمریکا در منطقه می دانند.

رضایت روسیه از کاهش نقش آمریکا در منطقه با استقبال از نزدیکی روابط میان تهران و ریاض

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

مجتبی امانی، حافظ منافع سابق ایران در قاهره در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد استقبال بعضی کشور ها از نزدیکی روابط ایران و عربستان گفت: اصل اینکه ایران به دنبال تبادل نظر با کشور های عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان است یک اصل مسلم در سیاست خارجی ایران است که بار ها بیان شده است.

وی ادامه داد: اساسا این روابط نوعی تبادل نظری منطقه ای در برابر سیاست درخواست از بیگانگان برای حل مسائل کشور های منطقه است.

امانی با اشاره به نزدیکی روابط پادشاهان سعودی با رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: تصور سعودی ها این بود که آمریکا می تواند عربستان را در منطقه قدرتمند کند و به نوعی سیاست اصلی خود را بر مبنای حمایت آمریکا از آن ها گذاشتند.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره ادامه داد: این فرایند پس از قدرت دریافت بن سلمان در عربستان با استفاده از ابزار های اقتصادی در حقیقت بیش از گذشته آمریکا را وادار به دخالت در منطقه کرد.

وی توضیح داد: این در حالی است که بسیاری از کشور های منطقه تقابل ایران و عربستان را منجر به زیان برای کل منطقه می دانستند و البته کوشش هایی هم برای تفاهم بین دو کشور انجام داده اند. نیت آن ها این بود که با برطرف دشمنی میان ایران و عربستان منطقه تا حدی رنگ آرامش بیشتری به خود بگیرد.

امانی با اشاره به استقبال روسیه از نزدیکی روابط تهران - ریاض گفت: اخیرا مشاور سیاسی وزارت خارجه روسیه نیز در مورد نزدیکی روابط ایران و عربستان اظهار داشته نزدیکی روابط دو کشور اوضاع امنیتی در منطقه خاورمیانه را به سمت ثبات بیشتری می برد. این حکایت از آن دارد که روس ها نیز وجود تنش بین ایران و عربستان را بهانه حضور و دخالت رقیب خود یعنی آمریکا در منطقه می دانند و سیاست مسکو نیز کاهش تنش بین ایران و عربستان بوده است و در این راستا از هر تبادل نظریی بین طرفین استقبال می نماید.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره با اشاره به سیاست سعودی ها در طول 15 سال اخیر مبنی بر نگرانی از قدرتمند شدن ایران در منطقه گفت: عربستان سعودی در طول این سال ها تمام کوشش خود را انجام داد که قدرت ایران را محو نموده و یا کاهش دهد. در این میان سیاست مداران سعودی همیشه نگران نفوذ منطقه ای ایران هستند و آن را مخالف گسترش هژمونی خود در منطقه می دانند.

وی ادامه داد: این در حالی است که علی رغم همه دست و دلبازی های بن سلمان، ترامپ نیز نتوانست موازنه منطقه را به نفع عربستان تغییر دهد و اتفاقاتی، چون کلید خوردن خروج آمریکا از عراق و افغانستان کابوس سعودی بود که در حال تعبیر شدن است.

امانی توضیح داد: به نظر می رسد این روز ها عربستان سعودی فهمیده است که بایدن قطعا همکاری کمتری با سعودی در اجرای سیاست های سلطه طلبانه آن ها در منطقه خواهد داشت لذا به این نتیجه رسیده که ادامه سیاست درخواست دخالت بیگانگان برای مدیریت منطقه منجر به تضعیف و انزوای بیش از پیش سعودی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1400 بروزرسانی: 13 خرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31899

به "رضایت روسیه از کاهش نقش آمریکا در منطقه با استقبال از نزدیکی روابط میان تهران و ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایت روسیه از کاهش نقش آمریکا در منطقه با استقبال از نزدیکی روابط میان تهران و ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید