سمبل متارکه اردوغان

به گزارش مجله سلو بلاگ، کمال کیریشجی عضو ارشد مرکز اروپا - آمریکای بروکینگز و مدیر پروژه ترکیه با حضور در میزگردی تحولات اخیر در رابطه با عملیات ترکیه در شمال سویه را مورد آنالیز قرار داد.

سمبل متارکه اردوغان

به گزارش خبرنگاران، عضو ارشد مرکز اروپا - آمریکای موسسه مطالعاتی بروکینگز درباره عملیات چشمه صلح در شمال سوریه می گوید: رییس جمهور ترکیه رجب اردوغان با چراغ سبز ترامپ، در هفته جاری به عملیات چشمه صلح اقدام کرد. اینکه مداخله نظامی ترکیه در سوریه، واقعا به تحقق صلح در سوریه و به حل مسائل رو به برتری داخل ترکیه کمکی کند، بسیار محل تردید است.

وی اضافه کرد: بسیاری از آدمهای عاقل به دولت ترکیه هشدار داده اند که به قول ترکها نبایستی با طناب ترامپ داخل چاه (سوریه) برود. به عبارت دیگر، این خطر وجود دارد که ترکیه با ورود به سوریه به درون باتلاقی به مراتب بدتر از باتلاقی که الان گرفتارش است کشیده گردد. به علاوه نگرانی زیادی هست که آیا عملیات چشمه صلح می تواند معضل وجود هزاران داعشی و خانواده هایشان را بدون اینکه اوضاع داخل سوریه را بدتر کند یا امنیت داخلی ترکیه را به خطر اندازد، کنترل کند یا خیر؟

این کارشناس درباره اصرار اردوغان بر تداوم عملیات چشمه صلح گفت: با همه اینها، حال و روز اردوغان به گونه ای نیست که گوش شنوایی برای این صحبتها داشته باشد. اردوغان بر موج ملی گرایی ای که رسانه های هوادار دولت راه انداخته اند سوار شده و از این موج سواری برای انحراف افکار عمومی از معضلات عمیق مالی کشور بهره می برد. به خاطر همین (مسائل مالی ترکیه) است که وقتی ترامپ تهدید می نماید که اقتصاد ترکیه را با خاک یکسان خواهد نمود، ارزش لیر ترکیه سقوط می نماید.

وی درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه و تبعات آن بر سیاست داخلی آنکارا نیز گفت: در داخل ترکیه نگرانی عمیقی هست که عملیات چشمه صلح، جدای از اثرش بر کاهش رای کردها به حزب عدالت و توسعه اردوغان، چه اثری براقلیت کردهای داخل ترکیه خواهد داشت؟ رای دهندگان کرد ترکیه در آخرین انتخابات ترکیه که موجب شکست سخت حزب عدالت و توسعه در شهرهای بزرگی چون استانبول شد نقش مهمی داشتند. به علاوه، اردوغان برای عملی کردن وعده اش مبنی بر بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تحت فشار است. ضمناً، وعده اردوغان نقض قانون نان رفولمان (non-refoulement) در حقوق بین المللی مربوط به آوارگان و پناهندگان نیز است.

وی توضیح داد: زمان نشان خواهد داد که آیا عملیات چشمه صلح سنجیده بوده و آیا محاسن و معایب آن مورد مداقه قرار گرفته بودند یا خیر؟ رویه سیاست خارجی ترکیه - از زمان تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 تا زمانی که جاه طلبی های اردوغان در فاصله سالهای 2011 تا 2015، این کشور را به سمت سرنگونی رژیم سوریه سوق داد - مبنی بر عدم مداخله در امور کشورهای همسایه بوده است. به هر تقدیر، عملیات ترکیه درسوریه به عنوان نقض شاخص این سنت، در کارنامه سیاست خارجی ترکیه ثبت خواهد شد.

وی در انتها گفت: شاید روزی بیاید که از عملیات چشمه صلح به عنوان نماد نقض نظام غربی ترکیه و سمبل متارکه کامل این کشور با میراث بر جای مانده ازغرب یاد گردد.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9579

به "سمبل متارکه اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمبل متارکه اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید