سه نرخی بودن، بازار ارز را نابسامان می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به بازار ارز سه نرخی که اکنون در کشور داریم، گفت: سه نرخی بودن با تفاضل قیمت ارزی بالا باعث وجود مشکلاتی گردیده که مهم ترین آن ها سردرگمی وارکنندگان و عدم توسعه صادرات است.

سه نرخی بودن، بازار ارز را نابسامان می نماید

به گزارش خبرنگاران، کیوان کاشفی در ارزیابی خود از بسته جدید ارزی دولت و بانک مرکزی که از 15 مرداد امسال اجرا گردیده، گفت: شکی نیست که سیاست ارزی جدید یک گام روبه جلو محسوب می گردد که توانست از منابع ارزی کشور صیانت کند، اما نکته ای که باعث نابسامانی در بازار گردیده، سه نرخی بودن ارز است.

وی ادامه داد: این سه نرخ شامل ارز 4200 تومانی برای گروه های کالایی مشمول، ارز تعریف گردیده در سامانه نیما و ارز موجود در بازار با نرخ 10 تا 12 هزار تومانی است و بر همین اساس یک نوع به هم ریختگی در روند واردات کالا وجود دارد که ضروری است در کوتاه مدت راهکارهای فوری برای حل آن اندیشیده گردد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اضافه نمود: ناهماهنگی و عدم توافق میان دولت، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در ابلاغ برخی بخشنامه های واردات کالا، فعالان اقتصادی به ویژه واردکنندگان را دچار سردرگمی نموده و باعث گردیده تا بیش از 60 هزار کانتینر در گمرک کشور بلاتکلیف باشند.

کاشفی معتقد است، اولین اقدام ضروری کاهش بروکراسی های اداری و صدور مجوزهای لازم برای ترخیص کالاهایی است که در گمرک انبارگردیده تا کمبودی که در خصوص برخی کالاها در بازار وجود دارد، جبران گردد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اعلام نمود: در حال حاضر صادرات برخی کالاها نیز با مشکل روبرو گردیده است.

وی به رانت ایجاد گردیده به دلیل چند نرخی بودن ارز هم اشاره نمود و اضافه نمود: تا زمانی که ارز 4200 تومانی وجود دارد، نمی توانیم مطمئن باشیم که رانت شکل نگیرد و ادعا کنیم بازار یک بازار منطقی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی که این ارز 4200 تومانی در گردش باشد همچنان باید شاهد مشکلاتی باشیم که حوزه های پتروشیمی ، نفت و فولاد در خصوص عرضه محصولات خود در بازار دارند.

کاشفی با بیان اینکه تا سال گذشته تفاضل قیمت بین ارز آزاد و ارز دولتی حدود 400 تا 500 تومان بود، ادامه داد: این تفاضل قیمت ارز اکنون به پنج هزار تومان رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم حذف ارز 4200 تومانی، گفت: در این صورت در نهایت دو نرخ تعیین داریم یکی در سامانه نیما و دیگری هم در بازار آزاد که تفاضل قیمت میان آن ها معقول است.

وی با اشاره به اینکه بازار در حال گذر از یک سطح قیمتی با دلار 3700 تومانی به دلار 10 هزار تومانی است و این مسیر حداقل یک سال زمان خواهد برد، اظهار کرد: باید در طول همین مدت کاری کرد که شاهد کمترین فساد باشیم.

کاشفی یادآور شد: طبیعی است که این تکانه های قیمتی به افزایش تورم دامن خواهد زد، اما حل آن در ماه های آینده در گروی این است که امروز به یک ثبات حداقلی در پایه های قیمتی برسیم و اعتماد عمومی را به دست آوریم.

کاشفی گفت: البته اجرای این سیاست خالی از تبعات نیست و ممکن است فشار بیشتری بر مردم تحمیل گردد، اما برای حل این مشکل هم راهکارهایی وجود دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه ضروری است دولت برای افزایش قدرت خرید مردم در نیمه دوم سال اقدامی ویژه در دستور کار قرار دهد تا عبور از این شرایط سخت تسهیل گردد، اظهار کرد: می توان برای یک دوره محدود با افزایش یارانه های نقدی برای دهک های تعیین، از اقشار آسیب پذیر حمایت کرد و با بالا بردن پایه های حقوقی بازار را به تعادل رساند. البته اکنون مانند 20 سال گذشته نیست که بخواهیم با ابزارهایی مانند اختصاص کوپن کالاهای اساسی را توزیع کنیم.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 551

به "سه نرخی بودن، بازار ارز را نابسامان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه نرخی بودن، بازار ارز را نابسامان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید