صدای شکسته شدن استخوان های مدرنیسم در دنیا پساکرونا

به گزارش مجله سلو بلاگ، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی به مدرنیسم در دنیا پساکرونا پرداخته است.

صدای شکسته شدن استخوان های مدرنیسم در دنیا پساکرونا

به گزارش حوزه اندیشه و کرسی های آزاد اندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تراژدی کرونا، در روز های اخیر به بیماری همه گیر دنیای تبدیل شده، و هزاران تن از مردم دنیا، به این ویروس کشنده مبتلا شده و بسیاری نیز جان خود را از دست داده اند، لیکن آنچه در این میان بیش از هر مولفۀ دیگر خودنمایی می نماید، معنویت گرایی اخیر مردم جوامع بشری در بحبوبه پاندمی ویروس کرونا و پشت پا زدن به شعارهای پرطمطراق صاحبان مدرنیسم است که موجبات حیرت همگان را نسبت به حال و روز مردم در روزگار سیطرۀ مدرنیته و پسامدرنیسم، رقم زده است.

در تبیین چرایی تحقق این مهم باید گفت، دنیای مدرن با نفی اصالت معنا، بر اصالت غریزه و لذت بردن هر چه بیشتر از زندگی منحصر شده است، خاستگاه معرفتی این مهم نیز در غریزه گرسنگی کارل مارکس و غریزۀ جنسی زیگموند فروید بنا شده، به نحوی که این دو را باید پایه گذاران مدرنیسم نام نهاد، مبدعانی که به جای، اخلاق، معنویت و خانواده؛ غریزه و عقل خود بنیاد انسان را به عنوان نیروی محرکه انسان معرفی نموده اند. و با اصالت جامعه و اصالت فرد به جای اصالت دین و خانواده، بی معنایی را در سوسیالیسم و لیبرالیسم رقم زده اند.

حال و روز پسامدرن نیز بهتر از عصر مدرنیته نیست، چرا که ساختار اصلی آن، معنویت نهیلیستی و هیچ انگارانه ای است که با پشت پا زدن به معنویت زندگی محور، بر طبل آزادی مطلق انسان و فرد گرایی می کوبد و از این رهگذر؛ خانواده، اخلاق و معنا گرایی را به شدت منکوب نموده است.

با این تفاسیر سیر نزولی جوامع غربی را باید در سیر نزول معنایی آن جستجو نمود که ریشه آن در سیر نزولی و ساختاری خانواده و دین نهفته است که به نوبۀ خود فروپاشی اجتماعی و نابودی تمدن ها را تسریع نموده است.

پیامدهای بحران خانواده و جامعه منهای معنویت پس از بحران کرونا در جوامع غربی آشکار شده است

حال پس از بحران ویروس کرونا، پیامدهای بحران خانواده در غرب و جامعه منهای معنویت (یا معنویت تقلیلی) بیش از پیش آشکار شده است که از فقدان خدا، انسان کامل و خانواده (جامعۀ ایمانی) ناشی می گردد.

لذا شاهدیم کشورهای غربی علیرغم بهره گیری از بالاترین میزان عقلانیت ابزاری، نظم و پیشرفت؛ پس از شیوع ویروس کرونا نه تنها در حوزۀ بهداشت و درمان و اقتصاد دنیای، به شدت آسیب پذیر شدند؛ بلکه سیطرۀ استعماری و تمدنی خود بر دیگر جوامع بشری، به ویژه در حوزه های فلسفه، هنر، اخلاق و رسانه، از دست رفته می بینند.

وقوع این چالش کلیدی در تمدن مدرن غرب، از فقدان بهره گیری از معنا و معنویت در چارچوب تئوریک مدرنیته ناشی می گردد که صدای شکسته شدن استخوان های مدرنیسم را در دنیا پسا کرونا طنین انداز نموده و افول و فروپاشی مدرنیته را تشدید نموده ست.

چالش جدی سرمایۀ اجتماعی جوامع مدرن در دنیا پسا کرونا

در حقیقت سرمایۀ اجتماعی جوامع مدرن در دنیا پسا کرونا با چالش های جدی روبرو شده و بهره گیری از قدرت نرم در جوامع مدرن با بن بست روبرو شده است.

این رویداد عظیم به نوبۀ خود نوید دهندۀ تغییرات عظیم تمدنی و معرفی در دنیا پساکروناست که جوامع شرقی و جوامع اسلامی می توانند با تکیه بر فرهنگ های معرفتی و بومی خود از سیطرۀ مدرنیسم رهایی یابند و در ادامه بتوانند با رویکرد خانواده محوری و اصالت معنا، تمدن سازی نوین جوامع بشری را در تصویر دنیا پسا کرونا ترسیم کنند.

*محمد حسین مختاری

*رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 17 خرداد 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15237

به "صدای شکسته شدن استخوان های مدرنیسم در دنیا پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای شکسته شدن استخوان های مدرنیسم در دنیا پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید