هویتی که دلسوز ندارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، بنای خانه باغ قدیمی منتسب به محمد رهبر، شهردار مشهد در سال های 1352 تا 1354 در ابتدای خیابان پاسداران مشهد(جم) واقع شده و روز گذشته اقدام به تخریب این بنای قدیمی شده است.

هویتی که دلسوز ندارد

رئیس هیأت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در گفت وگو با خبرنگاران- پیرامون قدمت این بنا اظهار کرد: پاسداران یا جم، از جمله خیابان های اوایل دوران پهلوی دوم است و مکمل خیابان ارگ محسوب می گردد.

رضا سلیمان نوری بیان کرد: در این خیابان خانه های دارای عمر بالای 50 سال زیادی تا دهه 80 وجود داشت که به مرور یکی یکی تخریب شدند.

وی اضافه نمود: بنای موسوم به خانه رهبر که منزل شخصی شهردار مشهد در ابتدای دهه50 میلادی است، براساس نمای ظاهری و مصالح به کار رفته در آن باید در اوایل دهه 40 شمسی ساخته شده باشد. این بنا سه طبقه شامل زیر زمین، همکف و طبقه بالا بوده که از طبقه بالا به عنوان مهمان خانه و در برخی موارد خاص، محل جلسات غیر رسمی مسئولان شهری نیز استفاده می شده است.

این خراسان پژوه ادامه داد: این بنا تا حدود انقلاب در اختیار خانواده رهبر و مسکونی؛ اما بعد از آن خالی بوده است.

سلیمان نوری اضافه نمود: طی سال های اخیر، تغیبراتی در برخی بخش های ظاهری آن داده شده بود که دال بر سکونت فرد یا افرادی در آن و یا استفاده به صورت انبار بود که مورد دوم با توجه به قفل های به کار گرفته شده در درب آن، محتمل تر است.

وی اعلام کرد: این خانه یکی از بناهایی بود که از سوی فعالان میراثی مشهد برای خرید و احیا در قالب پروژه ای که وزارت مسکن و شهرسازی برای احیای خانه های تاریخی و هویتی شهرهای مهم کشور در حال انجام بود، معرفی گردید؛ پروژه ای که فقط اسمی از آن برده شد و هیچگاه اجرا نشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در تکمیل سخنان خود پیرامون احیای این بنا گفت: این خانه در صورت حفظ و احیا می توانست همچون فرهنگسرای بهشت مورد بهره برداری قرار گیرد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1483

به "هویتی که دلسوز ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویتی که دلسوز ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید