پیکسل 4؛ تکنولوژی حرکتی گوگل

به گزارش مجله سلو بلاگ، غول جست وجو های آنلاین برای رقابت با سیستم تشخیص چهره اپل، در پیاده رو ها به داوطلبان پنج دلار می دهد تا چهره شان را اسکن کند.

پیکسل 4؛ تکنولوژی حرکتی گوگل

سلام، من برای گوگل کار می کنم و ما داریم داده های لازم را برای بهینه سازی نسل بعدی سیستم های تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی های هوشمند جمع آوری می کنیم.

این پیامی است که این روز ها پیمان کاران گوگل در پیاده رو های چند شهر آمریکا به رهگذران می دهند. آن هایی که می پذیرند در این فرآیند مشارکت نمایند باید روبروی دوربین موبایلی که روی حالت سلفی تنظیم شده صورت شان را بچرخانند تا دوربین بتواند همه زوایای چهره شان را اسکن کند.

این فرآیند برای هر نفر حداکثر پنج دقیقه زمان می برد و مشوق گوگل برای کسانی که می پذیرند در جمع آوری داده ها مشارکت نمایند، پاداشی پنج دلاری است که به شکل کارت هدیه آمازون یا استارباکس تقدیم شان می نماید.

گوگل این پژوهش میدانی را برای توسعه تلفن هوشمند جدیدش، پیکسل 4، انجام می دهد که قرار است پاییز امسال روانه بازار های جهانی گردد. در ویدئویی که به تازگی برای تبلیغ پیکسل 4 منتشر شده کاربر با پلک زدن قفل گوشی را باز می نماید و با حرکت دست هایش آهنگ ها را انتخاب می نماید.

با تکنولوژی حرکتیِ گوگل به زودی کاربران همچون رهبران ارکستر با تکان دادن دست هایشان در هوا با گوشی های خود تعامل می نمایند.

گوگل این فن آوری جدید را حسگر های حرکتی می نامد. داده هایی که گوگل از راه متقاعد کردن کاربران در پیاده رو ها به دست می آورد به این کمپانی این امکان را خواهد داد که بتواند با فن آوری فیس آی دی (Face ID) اپل رقابت کند که به جای رمز عبور یا اثر انگشت، با اسکن چهره کاربران قفل گوشی های هوشمندشان را باز می نماید.

قرار است پیکسل 4 فقط امکان چند کنترل حرکتی را فراهم کند: خاموش کردن آلارم ها، انتخاب آهنگ ها و سایلنت کردن تماس های تلفنی. اما همین چند امکان احتمالا پیش درآمد وداع با صفحات لمسی پس از بیش از یک دهه خواهد بود. صفحات لمسی با ظهور آی فون فراگیر شدند و با ظهور پیکسل 4 احتمالا پا به دوره فراگیری فن آوری های حرکتی و غیرلمسی خواهیم گذاشت.

برای اطمینان از امنیت این سیستم، گوگل نقشه دقیق و عمیقی از چهره شما می سازد تا مطمئن گردد راهی برای فریب دادن این حسگر ها باقی نخواهد ماند. به مدد دوربین مادون قرمزی که قرار است روی پیکسل 4 تعبیه گردد، حتی در تاریکی هم فرآیند احراز هویت کاربران به سادگی انجام خواهد شد.

به گزارش مجله فن آوری وایرد، ایوان پوپیرف پنج سالی است که در واحد فن آوری های پیشرفته، گوگل تیمی از دانشمندان را رهبری می نماید که روی توسعه تکنولوژی های حرکتی متمرکز شده است. آن ها حسگر های رادارگونه ای موسوم به سولی (Soli) ساخته اند که با مشاهده حرکت، امواج الکترومغناطیسی فراوری و سپس آن ها را به داده تبدیل می نمایند. گوگل می گوید این فن آوری حتی از دوربین های سه بعدی ثبت و ضبط حرکت هم بهتر عمل می نماید.

برای بهینه سازی الگوریتم های پشت این فن آوری های حرکتی، گوگل چاره ای جز این ندارد که آن را روی طیف گسترده ای از چهره های گوناگون آزمایش کند و به همین خاطر است که قاصدانش را به خیابان ها فرستاده تا با کسب رضایت از آن ها با هدیه ای پنج دلاری، ضعف های احتمالی این فن آوری را رفع کند.

گوگل اعلام نموده داده های مرتبط با چهره کاربران داوطلب را تا 18 ماه نگه خواهد داشت، با این شرح که این داده ها روی گوشی هایی که ثبت شان نموده اند خواهند ماند و روی سرویس های ابری ذخیره نخواهند شد. در انتها این بازه 18 ماهه، کسانی که در این پژوهش میدانی شرکت نموده اند و می خواهند که داده های مرتبط با چهره شان پاک گردد، می توانند درخواست خود را با ارسال ایمیلی ارائه نمایند.

البته گوگل تنها کمپانی تکنولوژیکی نیست که سعی دارد حسگر های حرکتی را به زندگی ما اضافه کند. تعامل های غیرلمسی در دنیای بازی های کامپیوتری امتحان شده و جای جوی استیک ها را گرفته، انعطاف بیشتری به دنیای واقعیت مجازی (VR) آورده و به کاربران این امکان را داده حتی پهپاد های خود را بدون احتیاج به کنترل از راه دور تحت کنترل داشته باشند.

خودروسازانی نظیر بی ام دبلیو هم حسگر های حرکتی را به خودروهایشان افزوده اند تا راننده بتواند با حرکت ساده دست، صدای سیستم صوتی را کم یا زیاد کند یا جواب تماس های تلفنی را بدهد. اپل هم حسگر های حرکتی ساده ای را به اپل واچ افزوده تا مثلا بتوانید با قرار دادن کف دست تان روی ساعت هوشمند آلارم ها را خاموش کنید.

برای داوری درباره کارآمدی فن آوری های حرکتی گوگل باید تا پاییز امسال صبر کرد. پیکسل 4 قرار است در ماه اکتبر امسال میلادی معرفی و روانه بازار های جهانی گردد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6895

به "پیکسل 4؛ تکنولوژی حرکتی گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکسل 4؛ تکنولوژی حرکتی گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید