پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، شاهین پاک روح با بیان اینکه اثرات خشکسالی بر آب های زیرزمینی و سطحی موجب گردیده شرایط سختی از نظر آبی در کشور حاکم گردد، اظهار داشت: در شرایط فعلی تغییرات اقلیمی و خشکسالی که بیش از 15 سال از آن در کشور می گذرد باید بپذیریم خشکسالی یک واقعیت است نه پدیده. 334 شهر کشور درگیر تنش آبی است که حدود 35 میلیون جمعیت کشور را شامل می گردد و حدود 6 هزار روستا در کشور با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر با تانکر آبرسانی می شوند؛ از این­ شهرها­، تعدادی کمتر از 10 درصد تنش آبی دارند تعدادی کمتر از 20 درصد و حدود 17 میلیون از جمعیت شهری بیش از 20 درصد تنش آب دارند.

پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور با اشاره به اینکه سرانه آب تجدید پذیر به حد اقل رسیده است خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی سازگاری با محیط باید ایجاد کنیم. سرانه آب در کشور ما به ازای هر نفر 1400 متر مکعب بود که قطعاً این عدد امسال خیلی کمتر گردیده است. تنش آبی معادل 10 درصد است که اگر این میزان در مصرف آب صرفه جویی گردد تنش آبی را با شرایط بهتری سپری می کنیم.

پاک روح با اشاره به اینکه طرح های زیادی در زمینه تأمین آب و مدیریت در دست اجرا داریم، اضافه کرد: خیلی از این طرح ها به بهره برداری رسیده مانند 800 حلقه چاه جدید حفر و به بهره برداری رسیده و در زمینه مدیریت تقاضا نیز مدیریت فشار آب و مشارکت خوب مردم در صرفه جویی توانستیم کمبود آب را مدیریت کنیم. در برخی از شهرها میزان مصرف آب 40 تا 50 درصد به دلیل ­استفاده از کولرهای آبی افزایش یافته است در حالی که میانگین مصرف کولرهای آبی با حدود 6 تا 8 درصد کارکرد در روز حدود 250 لیتر در شبانه روز یعنی به اندازه مصرف یک شهروند است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور اضافه کرد: به طور مثال در کرمان که میزان تبخیر بیشتر است حدود 700 لیتر در روز کولرهای آبی مصرف می نمایند و این میزان مصرف در اقلیم هایی مانند فلات مرکزی وجود دارد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 28 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 69

به "پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید