چطور بفهیم افت فشارخون داریم؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، متخصص قلب و عروق گفت: کاهش فشار خون با علائمی از جمله سرگیجه، احساس منگی، بی حالی و ضعف همراه است.

چطور بفهیم افت فشارخون داریم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، محمود افتخارزاده، متخصص قلب و عروق در رابطه با فشار خون پایین،گفت: فشار خون پایین وقتی اتفاق می افتد که فشار سیستولیک یا ماکزیمم کمتر از 90 میلیمتر جیوه باشد.

وی ادامه داد:کاهش فشار خون با علائمی از جمله سرگیجه، احساس منگی، بی حالی و ضعف همراه است. فشار خون پایین بیشتر در مواقعی رخ می دهد که فرد تغییر شرایط دارد. به عنوان مثال فرد در حالت خوابیده علامتی ندارد اما به محض نشستن یا بلندشدن دچار سیاهی چشم، عدم تعادل و سرگیجه می گردد. فشار خون پایین در حالت های مزمن به صورت خستگی و ضعف و بی حالی نمایان گردد.

این متخصص قلب و عروق یکی از علل ایجاد فشار خون پایین را مصرف دارو مطرح نمود و گفت: اگر داروهای درمان فشار خون بالا بیش از دستور استفاده گردد، می تواند موجب ایجاد فشار خون پایین گردد. داروهایی که برای بزرگی پروستات استفاده می گردد هم می تواند موجب کاهش فشار خون گردد.

افتخارزاده اضافه کرد: بعضی بیماری ها مثل کووید 19 می تواند تا ماه ها موجب کاهش فشار خون همراه با طپش قلب هنگام تغییر شرایط گردد.

وی توضیح داد: فشار خون پایین در افراد مسن هم دیده می گردد. تغییرات سیستم عصبی در افراد مسن می تواند موجب افت فشار خون به ویژه پس از ایستادن یا نشستن طولانی گردد. فشار خون پایین در افراد مسنی که زوال عقل و یا پارکینسون دارند دیده می گردد.

این متخصص قلب و عروق اعلام نمود: افت فشار خون در بیماران مسن پارکینسونی می تواند موجب افت هوشیاری و سنگ کوب گردد. توصیه می گردد این افراد از مایعات بیشتری استفاده نمایند و به غذای خود نمک بزنند؛ البته داروهایی هم می توان برای این افراد تجویز کرد.

افتخارزاده اضافه کرد: با پوشیدن جوراب واریس و بانداژ شکم در بیماران مسن پارکینسونی می توان از افت شدید فشار خون به ویژه در تغییر شرایط جلوگیری کرد.

وی با این شرح که فشار خون پایین می تواند با تعریق همراه باشد، گفت: در بعضی بیماری ها مثل بیماری پات، افت مختصر فشار خون همراه با تعریق و افزایش ضربان قلب روی می دهد.

این متخصص قلب و عروق اعلام نمود: یکی از مواردی که موجب افت فشار می گردد نرسیدن خون به مغز برای لحظه ای کوتاه است. در ابتدا باید علت این عارضه را پیدا کرد. مثلا فرد داروی خاصی مصرف می نماید و یا خونریزی دارد. اگر علتی پیدا نشد این افراد باید مایعات بیشتری در حد دو لیتر در شبانه روز استفاده نمایند و مقداری نمک به غذای خود اضافه نمایند.

افتخارزاده تاکید نمود:گاهی افت فشار می تواند به دلیل اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی اتفاق بیفتد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 32100

به "چطور بفهیم افت فشارخون داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور بفهیم افت فشارخون داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید