گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر و گوترش درباره تحولات لیبی

به گزارش مجله سلو بلاگ، وزیر خارجه مصر با دبیرکل سازمان ملل درباره جدیدترین تحولات لیبی در پی استعفای غسان سلامه رایزنی کرد.

گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر و گوترش درباره تحولات لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سامح شکری وزیر خارجه مصر در گفت وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، درباره جدیدترین تحولات بحران لیبی پس از استعفای غسان سلامه فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، رایزنی کرد.

احمد حافظ سخنگوی وزارت خارجه مصر طی بیانیه ای که در صفحه رسمی این وزارتخانه در فیسبوک منتشر شد، درباره این تماس تلفنی میان شکری و گوترش توضیح داد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف طی این تماس درباره جدیدترین تحولات لیبی و شیوه های مختلف تلاش برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور در سایه استعفای غسان سلامه گفت وگو کردند.

تاکید بر اهمیت تعیین فرستاده جدید سازمان ملل در لیبی در نزدیک ترین زمان ملل به گونه ای که وی از سوی تمامی طرف ها در لیبی مورد پذیرش قرار گیرد ونیز حمایت مصر از تلاش ها و نقش محوری سازمان ملل در حل و فصل قضایای مهم سیاسی، امنیتی و توسعه ای در عرصه بین الملل از دیگر مسائل مطرح شده در این گفت وگوی تلفنی بود.

در مقابل گوترش نیز از نقش مهم مصر تقدیر کرد و از تداوم هماهنگی و رایزنی با قاهره در مرحله آینده خبر داد.

سازمان ملل، دوشنبه هفته پیش از استعفای فرستاده لبنانی این سازمان به لیبی خبر داد. غسان سلامه نماینده ویژه گوترش و رئیس هیأت سازمان ملل در لیبی بود که از سال 2017 پس از مارتین کوپلر در این پست خدمت کرد.

استعفای غسان سلامه پس از موج انتقادهای طرف هایی لیبیایی از او به دلیل مواضعش در قبال فرآیند گفت وگوی ملی و فرآیندهای سه گانه ای که پس از کنفرانس برلین داشته اند، صورت گرفت.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به و دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس(غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری عبدالله الثنی و عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن ها برخوردار است.

این کشور از حدود یازده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست السراج تبدیل شده است، حفتر از حمایت های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت های قطر و ترکیه برخودارند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13713

به "گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر و گوترش درباره تحولات لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر و گوترش درباره تحولات لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید