یکنواختی فیلم ها و دوقطبی بودن به سینما لطمه زده است، نهاد های صنفی ناکارآمد عمل می نمایند

به گزارش مجله سلو بلاگ، کارگردان سینما یکنواختی فیلم ها، شخصیت ها و سوژه ها را از دلایل بالانرفتن گردش اقتصادی سینمای ایران دانست.

یکنواختی فیلم ها و دوقطبی بودن به سینما لطمه زده است، نهاد های صنفی ناکارآمد عمل می نمایند

علیرضا رئیسیان تهیه نماینده و کارگردان سینما، درباره علت بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران به خبرنگار ، گفت: یکنواختی فیلم ها، تکراری بودن شخصیت ها و سوژه ها، دوقطبی شدن سینما به فیلم های کمدی و فیلم های خشن با هزینه بالا همه نشان از این داشت که دیری نمی گذرد، تماشاگری که عموماً به سینما می رفت، دیگر این هنر را پس می زند.

وی اضافه کرد: هم شرایط مالی جامعه زیاد مناسب نیست و هم تقریباً با وجود انبوه فیلم ها و سریال های در دسترس، دیگر تماشای این نوع فیلم ها در سینما برای مخاطب جذابیت کمتری دارد. سال جاری کاملاً معین شد که ما ریزش مخاطب داشتیم و هیچ برنامه ای هم برای جبران آن نداریم. به نظرم مهمترین عامل این امر یکنواختی فیلم ها، شخصیت ها، داستان ها و تکراری بودن موضوعات است. سینمای اصیل و ریشه دار ایران بعد از انقلاب، این روز ها به شدت کمرنگ شده است.

این کارگردان درباره زمینه سازی برای پررنگ تر کردن فضای اکران فیلم های کمدی با این استدلال که فضای جذب مخاطب را بیشتر کند، گفت: در چند سال اخیر همین گونه بوده است؛ یکی از نشانه های مهم آن هم یکنواختی فیلم هاست. سال جاری هم که ارشاد آرایش اکران و هفت گروه کردن و گروه هایی که برای سرگروهی مناسب نبودند را اعمال کرد و شورای صنفی هم به این برنامه ریزی تن داد. این برنامه ریزی از پایه غلط بود و سال جاری بیش از سال های پیش سینمای درام اجتماعی و خانوادگی لطمه خورد. البته درجه بندی ناقص و معلول هم به این مسائل اضافه شد. هزینه فیلم ها هم بی دلیل زیاد است و بیشتر آن ها بازگشت سرمایه ندارند. هر عاقلی نگاه کند متوجه می گردد که یک جای کار ایراد دارد و سعی می نماید، آن را با برنامه ریزی از این حال خارج کند.

رئیسیان ادامه داد: متأسفانه هیچ برنامه ای وجود ندارد؛ همه می خواهند به محض اتمام ماه محرم و صفر، چهار فیلم کمدی را به نمایش بگذارند و ضرر پیش آمده را جبران نمایند. سینما، فقط کمدی یا فیلم های دولتی خشن با پروداکشن پر خشونت نیست. سینما باید متنوع باشد؛ اما وقتی ملاک و ارزش فروش است، برعکس می گردد. الان مدیرانی را می بینیم که هیچ برنامه ای برای سینما ندارند و نهادهای صنفی که واقعاً این روزها ناکارآمد هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9953

به "یکنواختی فیلم ها و دوقطبی بودن به سینما لطمه زده است، نهاد های صنفی ناکارآمد عمل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکنواختی فیلم ها و دوقطبی بودن به سینما لطمه زده است، نهاد های صنفی ناکارآمد عمل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید