دایان دولدورم به موزه مردم شناسی اردبیل اهدا شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اهدای اسلحه دست ساز با نام متداول دایان دولدورم به موزه مردم شناسی اردبیل اطلاع داد.

دایان دولدورم به موزه مردم شناسی اردبیل اهدا شد

به گزارش خبرنگاران ، روح الله محمدی با بیان این مطلب اضافه نمود: این اسلحه مربوط به دوره قاجار و متعلق به بیگ علی مرادیان هره دشت از عشایر منطقه ییلاقات شیرآباد شهرستان حویق بوده است.

او اضافه نمود: خیر میراث فرهنگی، عادل مرادیان هره دشت در یک اقدام کم نظیر این اسلحه را به موزه مردم شناسی شهر اردبیل اهدا کرد.

به گفته رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: این اسلحه دست ساز بوده و از موادی شامل چوب گردو، برنز، چرم، مس و سرب ساخته گردیده است.

محمدی توضیح داد: طول اسلحه از قبضه تا نوک لوله 111 سانتی متر و دارای میله فلزی به طول 71 سانتی متر است.

وی افزود: اسلحه دایان دولدورم که در هنگام استفاده نیز بعد از پرکردن باروت شلیک می شد و به همین دلیل به این نام متداول گردیده در دوره صفوی تا قاجار مورد استفاده سربازان قرار می گرفت.

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدام خیر میراث فرهنگی را در هدیه یک میراث خانوادگی ستودنی دانست و تاکید نمود: این اسلحه به نام خیر در موزه مردم شناسی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

محمدی بیان نمود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آماده دریافت اشیاء تاریخی مجموعه داران و عموم مردم است و این اشیا به امانت نگه داری گردیده و در موزه های استان با نام خیر به نمایش در می آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 329

به "دایان دولدورم به موزه مردم شناسی اردبیل اهدا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دایان دولدورم به موزه مردم شناسی اردبیل اهدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید