پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات تشریح کرد؛ ارائه طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سوپر کامپیوتر این دانشگاه از تهیه و ارائه طرح ارتقای این سوپرکامپیوتر با مشارکت بخش خصوصی در دو هفته آینده اطلاع داد.

پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات تشریح کرد؛ ارائه طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش ، سید احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اهمیت سوپر کامپیوترها و کاربردهای آن، گفت: طراحی و ساخت سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در سال 87 شروع و در سال 90 با اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: این سوپر کامپیوتر با سرعت بالای 80 ترابایت بر ثانیه یکی از سوپرکامپیوترهای قوی در زمان خود بود که در رتبه 103 جهان نهاده شد و برای کارهای علمی، طراحی های مختلف و محاسباتی استفاده می گردد و تاکنون نیز در حال سرویس دهی است.

معتمدی با اشاره به اینکه عمر مفید سوپرکامپیوترها بیش از 5 سال نیست، توضیح داد: این طرح از پروژه های دولت دهم بود و باید هر ساله برای به روزرسانی و ارتقای آن بودجه ای در نظر گرفته می شد که متاسفانه از سال 90 اعتباری به این طرح تعلق نگرفت و از محل درآمد های این سوپر کامپیوتر هزینه های پرسنلی و نگهداری آن پرداخت می گردد و تاکنون نیز این سوپرکامپیوتر خدمات مناسبی ارائه نموده است.

وی با اشاره به بازدید وزیر ارتباطات از این سوپرکامپیوتر و پیشنهاد وی برای به روزرسانی و ارتقای آن، اضافه کرد: طرح ارتقا و به روزرسانی این سوپر کامپیوتر در سال های گذشته تهیه و ارائه شده بود و با تاکید و پیشنهاد وزیر ارتباطات این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دوباره به روزرسانی و در دو هفته آینده برای ارائه آماده می گردد.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانش طراحی ساخت و ارتقای سوپر کامپیوترها در داخل کشور وجود دارد، گفت: اعتبار پیشنهادی مورد احتیاج برای ارتقای سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر 40 میلیارد تومان است که امیدواریم نیمی از این مبلغ با همکاری وزارت ارتباطات و نیمی دیگر از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه تامین گردد.

وی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در این پروژه، اضافه کرد: شرکت هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند و با حضور این بخش در این پروژه به اقتصادی شدن این طرح یاری می گردد.

معتمدی با اشاره به ویژگی های سوپر کامپیوتر ارتقا یافته پیشنهادی، گفت: این سوپر کامپیوتر ارتقا یافته می تواند تا 50 برابر سرعت امروز خود و در حد پتا پردازش های پرقدرت را انجام دهد و تقریبا تمام احتیاجهای کشور در این حوزه را تامین می نماید.

معتمدی درباره نقش دانشگاه امیرکبیر برای ارتقای سوپرکامیپوتر این دانشگاه گفت: آماده سازی زیرساخت ها و فضای مورد احتیاج و تجهیز آن بوسیله این دانشگاه انجام می گردد.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را تنها دانشگاه دارای سوپرکامپیوتر به غیر از دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد و اضافه کرد: این دانشگاه نیز همزمان با دانشگاه امیرکبیر اقدام به راه اندازی سوپر کامپیوتر کردند اما در ادامه به مشکلاتی بودجه ای و اجرایی برخورد کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1969

به "پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات تشریح کرد؛ ارائه طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده با مشارکت بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات تشریح کرد؛ ارائه طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده با مشارکت بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید