آخرین ماه گرفتگی سال 95 را بامداد شنبه ببینید

به گزارش مجله سلو بلاگ، آخرین ماه گرفتگی نیم سایه ای سال 95 بامداد شنبه 23 بهمن رخ می دهد.

آخرین ماه گرفتگی سال 95 را بامداد شنبه ببینید

بامداد شنبه این هفته علاقه مندان به ستاره شناسی می توانند سه رویداد نجومی جالب را در یک قاب از آسمان شب مشاهده نمایند.

در بامداد شنبه (23 بهمن) ابتدا یک ماه گرفتگی بر روی ماه کامل زمستانی (ماه برفی) رخ خواهد داد و سپس چند ساعت بعد، دنباله دار 45p موسوم به سال نو نیز پس از نزدیک شش سال به نزدیکترین فاصله خود از زمین می رسد.

مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:

ساعت 2:05 دقیقه بامداد شنبه 23 بهمن، ماه وارد نیم سایه زمین شده و درساعت 4:41 بامداد به اوج گرفت خودمی رسد. این ماه گرفتگی درساعت 6:24 صبح به انتها خواهد رسید.

وی ادامه داد که با وجود آنکه به این واقعه خسوف غیر مرئی گفته می گردد و چشم انسان حساسیت لازم را برای مشاهده این نوع گرفت ماه ندارد اما در اوج گرفت یعنی ساعت 4:41 دقیقه بامداد شنبه، بخش های شمالی ماه قدری تیره تر دیده خواهد شد و در ساعت 6:24 صبح شنبه، ماه از نیمسایه زمین خارج خواهد شد.

عتیقی گفت که به جز قاره استرالیا، اهالی غرب آسیا، اروپا و افریقا، شرق کانادا و آمریکا از ورود تا خروج ماه از نیم سایه رو مشاهده خواهند کرد.

وی اضافه کرد که تقریبا کل چهار قاره آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا در زمان گرفت ماه، این جرم رو در آسمان خود دارند. (در زمان گرفت، شرق آسیا در شرایط غروب ماه و غرب آمریکا در شرایط طلوع ماه قرار دارند).

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین بین ماه و خورشید در یک خط قرار می گیرند. این هم ترازی باعث می گردد که سایه زمین به طور کامل روی ماه افتاده و خسوف رخ بدهد.

ماه فوریه محل نمایش رویدادهای جالب دیگری نیز هست و به طور مثال، امروز بارش شهابی آلفا قنطورسی نیز شروع خواهد شد که هرساله در اوایل فوریه رخ می دهد. این بارش در سال 1969 کشف شد.

از سوی دیگر در روز 15 فوریه، ماه و مشتری در کنار هم در یک قاب در آسمان قرار خواهند گرفت و روز 20 فوریه نیز زحل به دیدار ماه خواهد پرداخت.

روز 26 فوریه (هشتم اسفند) نیز یک خورشیدگرفتگی حلقوی رخ خواهد داد که ساکنان جنوب کشورهای شیلی و آرژانتین و جنوب اقیانوس اطلس در قاره آمریکا و کشورهای آنگولا و کنگو در قاره افریقا این پدیده را مشاهده خواهند کرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / ایرنا
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 41034

به "آخرین ماه گرفتگی سال 95 را بامداد شنبه ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین ماه گرفتگی سال 95 را بامداد شنبه ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید