با فکر کردن لاغر شوید

به گزارش مجله سلو بلاگ، تا به حال فکر نموده اید وقتی فکر می کنید مغزتان چند کالری می سوزاند؟

با فکر کردن لاغر شوید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، در سال 1984 مسابقات قهرمانی شطرنج دنیا به دلیل لاغری بیش از حد آناتولی کارپف، بازیکن نخبه روسی، لغو شد. در طول 5 ماه و 12 بازی کارپف بیشتر از 10 کیلوگرم وزن کم کرد؛ موضوعی که مسئولان برگزار کننده مسابقات را نگران نموده بود.

کارپف در تجربه این تاثیرات فیزیکی تنها نبود. با اینکه هیچ شرکت کننده ای چنین کاهش وزنی را تجربه ننموده بود، اما طبق گزارشات استاد بزرگان شطرنج می توانند تقریبا 6000 کالری در روز تنها با نشستن روی جایگاه بسوزانند.

آیا مغز مسئول این مصرف بالای انرژی است؟ آیا سخت فکر کردن یک راه ساده برای کم کردن وزن است؟ برای پیدا کردن این جواب ها باید بفهمیم که یک مغز معمولی چقدر انرژی مصرف می نماید.

وقتی بدن در حال استراحت است (هیچ فعالیتی به جز فعالیت های حیاتی مانند نفس کشیدن، گوارش یا سوخ و ساز ندارد) 20 تا 25% انرژی کلی بدن را بصورت گلوکز مصرف می نماید. این مقدار در حدود 350 تا 450 کالری در روز برای بزرگسالان است. در بچه ها 5 تا 6 ساله مغز بسیار گرسنه تر است و 60% انرژی بدن را استفاده می نماید. همین میزان مصرف گلوکز در مغز، آن را به اندامی تبدیل نموده که بیشترین انرژی را می گیرد در حالیکه فقط 2% وزن بدن را می سازد.

مغز گرسنه

انسان ها در مصرف انرژی خاص نیستند و مطالعات روی پستاندارن نشان میدهد که مغز پستانداران کوچکی مانند موش درختی یا بوزینه ها نیز به اندازه مغز انسان انرژی مصرف می نماید.

بیشتر انرژی از طریق این اندام مصرف می گردد تا نورون های مغز بوسیله سیگنال های شیمیایی که بین سیناپس ها منتقل می گردد، با هم در ارتباط باشند. به علاوه مغز هیچوقت در حال استراحت نیست. وقتی خوابیم، مغز به سوخت احتیاج دارند تا ارتباط نورون ها را برای فعالیت های حیاتی بدن حفظ کند. سلول هایی وجود دارند که غذا را به نورون ها می رسانند و برای زنده ماندن و انجام وظایف احتیاجمند سهم گلوکز خود هستند. هنگامی که مغز در حال رشد است احتیاجمند منبع عظیمی از انرژی هستند پس طبیعی است که مصرف انرژی در مغز بچه ها 5 تا 6 سال که در حال رشد هستند، بیشتر از بزرگسالان است.

ورزش مغزی

از آنجا که مغز بزرگترین مصرف کننده انرژی است، آیا به این معنی است که هرچه بیشتر با این اندام کار کنیم کالری بیتشری می سوزاند؟

پروفسور کلاود جهت در دانشگاه اوتاوا کاناد در این باره می گوید: جواب برای فعالیت های سخت مثبت است. البته فعالیت سخت از دید افراد مختلف، متفاوت است؛ اما در کل می¬تواند به عنوان چیزی توصیف گردد که مغز به راحتی با استفاده از یادگیری های قبلی قادر به حل آن نیست. فعالیت هایی مانند نواختن ساز یا ترسیم حرکات خلاقانه در شطرنج.

وقتی شما سعی میکند که یک کار جدید تمرین کنید، مغزتان برای افزایش انرژی در ناحیه فعالیت تطبیق پیدا می نماید. با گذشت زمان وقتی در کار مورد نظر خبره شدید، مغزتان دیگر به سختی بار اول برای انجام فعالیت کوشش نمی نماید بنابراین انرژی کمتری برای انجام آن لازم اشت.

با این وجود در مراحل اولیه یادگیری انجام یک فعالیت مغزی آیا می توانیم با وعده های قندی خوریم تا ذخیره انرژی را بهبود ببخشیم؟

اگر شما حس می نماید که برای بهبود حالتان احتیاج به ماده شیرین دارید، بله. اما اگر مصرف شیرینی صرفا به این دلیل است که معتقدید با فکر کردن زیاد مغزتان قند را میسوزاند، پس ماده قندی مصرف نکنید. چون انرژی مصرفی مغز به کار های زیادی اختصاص یافته و انرژی لازم برای تفکرزیاد نسبتا ناچیز است.

درواقعا یادگیری یک کار جدید یا انجام یک کار سخت، بیشترین بخش مصرف انرژی در مغز نیست.

مغز قادر است خون (و در نتیجه انرژی) را در مناطقی خاص که در آن ها فعالیت صورت می گیرد، بفرستد. اما به نظر می رسد انرژی کلی در دسترس مغز ثابت است. اما اگر این موضوع درست است، چگونه لاغری بیش از حد کارپف را می توان توجیح کرد؟ جواب این است که این افراد بیتشر در معرض استرس و کاهش مصرف مواد غذایی قرار گرفته است، نه فرسودگی ذهنی.

بازیکنان نابغه شطرنج تحت فشار ناشی ازاسترس هستند که می تواند باعث افزاش ضربان قلب؛ تنفس بالا و عرق کردن شده و در نتیجه باعث کالری سوزی گردد. به علاوه بازیکنان نابغه گاهی باید بیشتر از 8 ساعت بنشینند که این موضوع الگوی غذایی آن ها را بهم می زند؛ بنابراین فکر کردن به تنهایی ما را لاغر نخواهد کرد و وقتی گرسنه هستید یه تکه شکلات شما را چاق نخواهد کرد!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10687

به "با فکر کردن لاغر شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فکر کردن لاغر شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید