بردخون در آرزوی پلاتو، گروه های نمایشی فضای تمرین و اجرا ندارند

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها، نامجو زحمتکش: تئاتر واژه ای یونانی است و در لغت به معنای چیزی که به آن نگاه می نمایند، در فارسی به تئاتر (نمایش) یا (تماشا) می گویند، تاریخچه تئاتر به یونان باستان و رم در قبل از میلاد مسیح برمی شود.

بردخون در آرزوی پلاتو، گروه های نمایشی فضای تمرین و اجرا ندارند

تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است و افرادی که پیرامون بوجود آمدن تئاتر تحقیق نموده اند، معتقدند سر چشمه آن از آیین ها است.

صاحب نظران برای هنر نمایش یا تئاتر نقش های زیادی ارائه داده اند اما مهم ترین آن ها وجه اجتماعی است، تئاتر به دلیل زنده و به روز بودن و گذرا بودن شباهت بسیاری به رویدادهای روزمره زندگی انسان ها دارد.

به اعتقاد کارشناسان، این هنر نمایشی یکی از ابزار قدرتمند و اساسی در انتقال فرهنگ بومی و محلی در مناطق مختلف به شمار می رود به گونه ای که در بسیاری از موارد بنا بر احتیاجهای ضروری فرهنگی و اجتماعی جامعه، می تواند بر رشد فرهنگی و حتی تربیتی اقشار مختلف جامعه تاثیر خاصی بگذارد.

تئاتر به عنوان یک هنر قدرتمند تاثیر بسیاری بر فرهنگ یک جامعه دارد به طوری که هیچ یک از هنرهای دیگر قادر به این مهم نخواهد بود. تئاتر به عنوان یک هنر نمایش قدرتمند و یک جریان هنری دو طرفه با ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب می تواند تاثیر بسیاری در ارتقای سطح فرهنگی و همچنین پاسخگویی به احتیاجهای مخاطبان ایجاد کند.

از زمانی که شیعه مذهب رسمی در ایران نهاده شد نوعی ثبات مذهبی و سیاسی پدید آمد و باعث اشتراک بین مرثیه خوانان شد و این شروع دوره ای است که در ادامه آن نمایش مذهبی رسمیت داده شد و در کنار آن نمایش غیرمذهبی نیز رشد کرد.

تئاتر و هنر در بوشهر برخاسته از اجتماع و زندگی مردم است و در حقیقت خاستگاه تئاتر بوشهر آیین و مراسم است و به همین دلیل می توان بوشهر را در زمینه تئاتر از مناطق قدیمی و و پیشرو ذکر کرد.

بوشهر سرزمین آیین های نمایشی

آئین های نمایشی زندگی مردم بوشهر پر است از آیین های نمایشی که با آنها روزشان را به شب می رسانند، آیین هایی که سرشار از پویایی و نشاط و زندگی است.

بوشهر را می توان به نوعی سرزمین آیین های نمایشی نامید، در یک تقسیم بندی آیینهای نمایشی بوشهر را می توان به چند دسته آیینهای نمایشی جشن، آیین های نمایشی سوگ، آیین های نمایشی کار و کوشش ، آیین های نمایشی ادای نذر، آیین های نمایشی درمانی و... نامید .

جایگاه ویژه تئاتر در بردخون

نمایش در بردخون نیز دوستداران و علاقمندان فراوانی داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تحول در زندگی مردم و ایجاد زیرساخت های فرهنگی رشد کرد و نسل جوان و نوجوان گرایش بیشتری به آن پیدا کرد.

سالها پیش که بردخون روستایی کوچک بود دانش آموزان در مدارس به اجرای نمایش می پرداختند و فضای جلوی ساختمان مدرسه شهید نجات الهی به عنوان مکان اجرای تئاتر بویژه در ایام دهه فجر محل تجمع مردم و علاقمندان هنر نمایش بود.

مردم روستاهای بردخون نیز از هر مکان و فضایی برای تمرین و اجرای نمایش و تئاتر بخصوص در دهه های فجر و نمایش جنگ های شادی استفاده می کردند و شب ها تا در گرما و سرما تا پاسی از شب پای اجرای هنرمندان می نشستند.

در سال 1373 مجتمع فرهنگی هنری در بردخون افتتاح شد و مردم علاقمند شادمان از این اقدام مسئولان به تماشای برنامه های هنری در این مکان مشغول بودند اما این فضا پس از چند سال گنجایش مردم علاقمند و تشنه هنر را نداشت و بسیاری از افراد مجبورند در پشت درها بمانند یا به خانه برگردند.

در چند سال اخیر جوانان بردخونی با کوشش و علاقمندی بیشتری به صورت خودجوش در زمینه نمایش فعالیت می نمایند و با تشکیل کارگاه ها و دعوت از هنرمندان، کارگردان ها و بازیگران مطرح شهرستان و استان روحی تازه به تئاتر بردخون دمیده اند.

لزوم احداث پلاتو

یکی از بازیگران و کارگردانان بردخون گفت: هشت گروه نمایشی به استعداد 50 نفر در حال فعالیت هستند و خود را برای برگزاری جشنواره تئاتر در بردخون آماده می نمایند و هنرمندان دیگر نیز زمینه را برای اجرای نمایش و انجام کارهای هنری فراهم می نمایند.

محمدرضا وجدی اضافه نمود: سالن مجتمع فرهنگی هنری پاسخگوی علاقه هنرمندان منطقه نیست که احتیاج به احداث پلاتو بیش از گذشته احساس می گردد زیرا در پلاتو امکانات صدا، ابعاد صحنه، نور و تعداد جایگاه باعث می گردد تا تماشاگر از بالا و تسلط بیشتر و بدون واسطه با بازیگر ارتباط برقرار کند چرا که نمایش در کف صحنه اجرا می گردد و به دلیل نزدیکی بازیگر تأثیر بیشتری بر تماشاگر دارد.

کمبود امکانات هنرمندان در بردخون

مسئول انجمن هنرهای نمایشی بردخون نیز گفت: پیشرفت های امروزی و افزایش مخاطبان از یک طرف و اجرای حرفه ای و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان ضرورت وجود پلاتو را بیشتر نموده است.

حمید ظریف خواه اضافه نمود: هنر تئاتر چندسال اخیر در بردخون رشد چشمگیری داشته و حدود 15 تئاتر در سه سال گذشته روی صحنه رفته که اگر زیرساخت ها فراهم گردد این آثار از نظر کیفی و کمی تقویت خواهد شد.

وی افزود: سال جاری برای دومین سال جشنواره تئاتر آساگ اوائل آذر در بردخون برگزار می گردد که اکنون چند گروه نمایشی در حال تمرین برای حضور در این رویداد هنری هستند و این علاقمندی و فعالیت و استقبال هنرمندان به خوبی گواه این است که تئاتر بردخون احتیاج ضروری به پلاتو دارد.

مسئول انجمن نمایش بردخون با گلایه از کمبود امکانات ابراز داشت: مکان مطلوب و تخصصی برای تمرین تئاتر در بردخون وجود ندارد و سالن های سنتی برای اجرای نمایش های صحنه ای کیفیت اجرای هنرمندان را کاهش می دهد که امیدواریم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نگاه ویژه ای به تئاتر و امکانات سخت افزاری در این بخش کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1685

به "بردخون در آرزوی پلاتو، گروه های نمایشی فضای تمرین و اجرا ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بردخون در آرزوی پلاتو، گروه های نمایشی فضای تمرین و اجرا ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید