برنامه ریزی خودروهای خودران با الهام از حرکت دسته جمعی حیوانات!

به گزارش مجله سلو بلاگ، پژوهشگران دانشگاه استنفورد قصد دارند برای برنامه ریزی خودروهای خودران، از حرکت دسته جمعی حیوانات استفاده نمایند.

برنامه ریزی خودروهای خودران با الهام از حرکت دسته جمعی حیوانات!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، مهندسان و دانشمندان علوم رایانه پیش بینی می نمایند که وسایل نقلیه خودران و پهپادها در آینده بتوانند مانند پرندگان، ماهی ها و پستانداران، راه خود را به راحتی در بزرگراه ها و جهتهای هوایی پیدا نمایند.

آنالیز حرکات حیوانات در طبیعت نشان می دهد که این موجودات می توانند بدون یاری راهنما، حرکات خود را با هم هماهنگ نمایند. نیکلاس اولت(Nicholas Ouellette)، فیزیکدان و استادیار علوم محیطی دانشگاه استنفورد گفت: موجودات گوناگون از حشرات گرفته تا وال ها، رفتار جمعی را از خود نشان می دهند و ما سعی داریم این رفتار را درک کنیم.

هدف اولت و گروهش این است که چارچوبی بر مبنای حرکت دسته جمعی حیوانات بسازند و از آن در طراحی نحوه حرکت وسایل نقلیه خودران استفاده نمایند. آنها قصد دارند با یاری چندین دوربین، حرکت هر یک از اعضای گروه را به دقت آنالیز و ردیابی نمایند و بازسازی آنها را در قالب سه بعدی ارائه دهند.

پژوهشگران در شروع این آنالیز، رفتار انسان هایی را آنالیز کردند که در یک پیاده روی پرجمعیت در حال حرکت هستند. حرکت انسان هایی که تنها هستند با انسان هایی که به همراه یک نفر دیگر حرکت می نمایند، با یکدیگر متفاوت است.

اولت و همکارانش در آنالیز خود، دسته ای از زاغچه ها را ارزیابی کردند و دریافتند که زاغچه های جفت، پشت سر هم حرکت می نمایند. آنها همچنین متوجه شدند که زاغچه های جفت، کمتر از زاغچه های تنها بال می زنند زیرا فقط باید به حرکت یکدیگر توجه نمایند و توجه کمتری به کل گروه نشان می دهند؛ در نتیجه جفت ها، با صرف کمترین انرژی در گروه باقی می مانند. می توان گفت که کاهش پرندگانی که در تعامل با هم هستند، انرژی پرندگان را ذخیره می نماید. البته این رفتار زاغچه ها، تنها برای خود آنها مفید است اما برای همه اعضای گروه، پیامدهای مثبتی به همراه ندارد زیرا هنگامی که جفت ها بیشتر به هم توجه می نمایند، توجه آنها نسبت به گروه کاهش می یابد و همین کاهش توجه، به کم شدن سرعت گروه منجر می گردد.

به گفته اولت، دانشمندان و مهندسانی که وسایل نقلیه خودران را طراحی می نمایند، می توانند از این ویژگی زاغچه های جفت الهام بگیرند و قوانین متفاوتی در برنامه ریزی وسایل نقلیه ارائه دهند. بدین ترتیب، دو خودروی خودران که مانند یک جفت حرکت می نمایند، می توانند با صرف کمترین انرژی، انسجام حرکات خود را در جهت نگه دارند و به هم برخورد ننمایند.

یافته های این پژوهش می توانند ارزیابی در خصوص رفتار جمعی حیوانات را ارتقا دهند و پیامدهای مثبتی در حوزه هایی مانند علم رباتیک و طراحی خودروهای خودران داشته باشند.

این پژوهش، در مجله Nature Ecology and Evolution به چاپ رسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4779

به "برنامه ریزی خودروهای خودران با الهام از حرکت دسته جمعی حیوانات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی خودروهای خودران با الهام از حرکت دسته جمعی حیوانات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید