تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می افتد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، تاخیر در پرواز هواپیما

تاخیر در پرواز و یا لغو پرواز از اتفاقاتی هستند که ممکن است در هر سفر هوایی رخ دهند. همان طور که از نام این دو برمی آید تاخیر در پرواز زمانی رخ می دهد که بلند شدن هواپیما از روی زمین و یا فرود آن با تاخیر صورت می گیرد، که البته اگر این زمان بیشتر از 15 دقیقه باشد به عنوان تاخیر در نظر گرفته می گردد. لغو پرواز نیز زمانی رخ می دهد که پرواز مورد نظر به هر دلیلی از روی زمین بلند نمی گردد.

تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می افتد؟

در ادامه می خواهیم به آنالیز این نکته بپردازیم که لغو و یا تاخیر در پرواز به چه دلایلی رخ می دهند، چه طور می توانیم برای اینکه با تاخیرهای پروازی کمتری روبرو شویم آن ها را مدیریت کنیم و اگر با تاخیر در پروازها روبرو شدیم، چه قوانینی برای دفاع از حقوقمان در برابر این مشکل وجود خواهد داشت.

به طور کلی تاخیر در پرواز هواپیما ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد.

1. امنیت

دلایل امنیتی برای تاخیر هواپیما از دلایل پیش پا افتاده تا دلایل حیاتی تغییر می نماید. البته ایرلاین های سراسر جهان با توجه به حوادث ناگواری که در در سال های اخیر رخ داده است، میزان امنیت هواپیماهای خود را بسیار ارتقا داده اند. تاخیر در پرواز ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد: با افزایش تعداد مسافران هنگام تعطیلات خطوط امنیتی بیش از حد طولانی می شوند. نگرانی های امنیتی که در مورد پرواز وجود دارد باعث می شوند تا هواپیما پرواز نکند.

2. شرایط نامساعد جوی

شرایط آب و هوایی یکی از متداول ترین دلایل لغو و یا تاخیر در پرواز است. تا زمانی که هوا خشک و آفتابی است همه چیز خوب پیش می رود. اما بارش سنگین، طوفان و برف همگی از عوامل تاخیر در هواپیما هستند. حتی اگر منطقه ای که هواپیما از آنجا بلند می گردد شرایط آب و هوایی خوبی داشته باشد، باید به شرایط جوی مقصد نیز توجه کرد. وقتی طوفانی در راه است، بهتر است که شرایط پرواز خود را آنالیز کنید. ضروری است به این نکته اشاره کنیم که ایرلاین ها به خاطر شرایط جوی نامساعد مشمول جریمه نخواهند شد.

3. تعداد کم مسافران

انجام سفرهای هوایی هزینه های بالایی به همراه دارد. علاوه بر هزینه سوخت و نگهداری هواپیما، ایرلاین ها باید برای استفاده از هواپیماهای خود هزینه های دیگری هم به فرودگاه بپردازند. به همین دلیل اگر انجام پرواز برای ایرلاین مالی و مقرون به صرفه نباشد، پرواز کنسل خواهد شد و یا با تاخیر صورت می گیرد. این مورد خصوصا زمانی اتفاق می افتد که تعداد مسافران به حد نصاب نرسد. هنگامی که تعداد مسافران از حد معینی کمتر گردد، تعداد بلیط های هواپیمایی که به فروخته شده است، هزینه های مربوط را تامین نخواهد کرد بنابراین پرواز لغو خواهد شد و یا با تاخیر انجام می گردد تا تعداد مسافران به حد معینی برسد.

4. تعداد کم هواپیما

از طرف دیگر بعضی ایرلاین ها ممکن است بلیط های زیادی بفروشند در حالیکه واقعا قادر نیستند به تمام مسافران خود سرویس بدهند. این اتفاق برای ایرلاین هایی می افتد که به امید لغو پروازهای لحظه آخری و تغییرات پروازی بیشتر از ظرفیت بلیط می فروشند. اما زمانی که مسافران با همان برنامه اصلی خود سفر می نمایند و کنسلی در کار نباشد، تعداد مسافران بیش از حد خواهد شد و هواپیمایی برای جایجایی مسافران اضافی وجود نخواهد داشت. گاهی اوقات نیز ممکن است که هواپیما تحت مراقبت فنی باشد و برای جابجایی مسافران هواپیمای جایگزینی وجود نداشته باشد.

5. کمبود خلبان و خدمه پرواز

گاهی اوقات کمبود خلبان و یا خدمه پرواز باعث کنسل شدن و یا تاخیر در پرواز می گردد. برای مثال چندی پیش هواپیمایی کانتاس استرالیا به دنبال خلبانی برای جایگزینی در یکی از پروازهای خود بود. این مشکل از کمبود پرسنل و خلبان ناشی می شد که در نهایت منجر شد پرواز با تاخیر صورت بگیرد. سال پیش هم جایگزینی برای خدمه رایان ایر که به تعطیلات رفته بودندوجود نداشت. در نتیجه آن برنامه های پروازی این ایرلاین تغییر کرد و پرواز 400.000 مسافر لغو شد.

6. مسائل فنی

هر نقص فنی در هر یک از اجزای هواپیما می تواند کنسلی و یا تاخیر در پرواز را در پی داشته باشد. پرواز با هواپیما بسیار حساس است و با شرایط سختی که در هوا وجود دارد، تمام اجزا و قسمت های هواپیما باید در شرایط بی نقصی باشند. در نتیجه هر گونه هشدار و زنگ خطری در کابین هواپیما و یا هنگام آماده سازی و تعمیر هواپیما باعث می گردد که پرواز کنسل گردد و یا به تاخیر بیفتد.

7. مشکالات رایانه ای

یکی از حساس ترین مسائل در پرواز، اشکالات رایانه ای است. تمام الگو ها و برنامه های پروازی به محاسبات و الگوریتم های بسیاری وابسته هستند. بنابراین در هر جای جهان که باشید حتی یک اشکال کوچک رایانه ای در سیستم ایرلاینی که می خواهید پرواز خود را با آن انجام دهید می تواند بر روی پرواز شما اثر بگذارد و باعث کنسل شدن یا تاخیر در پرواز گردد.

قوانین موجود در رابطه با تاخیر در پرواز

در ابتدا نماینده ایرلاین مربوطه وظیفه دارد تا در مورد تاخیر پروازی به صورت صحیح به مسافران اطلاع رسانی کند.

در تاخیرهای پروازی که در بازه زمانی یک الی دو ساعت رخ می دهند، باید از مسافران پذیرایی گردد. معمولا این پذیرایی میان وعده ای شامل نوشیدنی و شیرینی است.

در تاخیرهای پروازی که در بازه زمانی 2 تا 4 ساعته رخ می دهند، علاوه بر پذیرایی مناسب از مسافران باید به آن ها این امکان داده گردد که در صورتی که مایل باشند بتوانند پرواز خود را تغییر دهند.

در صورتی که میزان تاخیر بیشتر از 4 ساعت باشد، شرکت هواپیمایی موظف است که هزینه بلیط را به مسافران مسترد کند.

چه طور می توانیم تاخیر در پرواز را مدیریت کنیم؟

  1. سعی کنید در مواقع کم سفر و زمانی که میزان مسافران کمتر است پرواز خود را رزرو کنید.
  2. قبل از رفتن به فرودگاه وضعیت پرواز خود را چک کنید.
  3. از وضعیت آب و هوا با خبر شوید. چرا که شرایط نامساعد جوی به طور مستقیم بر روی پرواز شما تاثیر خواهد گذاشت.
  4. قوانین مربوط به حمل بار را رعایت کنید تا از هدر رفتن وقت در قسمت بازرسی فرودگاه و در نهایت تاخیر در پرواز جلوگیری کنید.

و در نهایت اینکه برای اینکه کمتر با مشکل لغو و یا تاخیر در پرواز روبرو شوید سعی کنید از ایرلاین های معروف و خوشنام و ایرلاین هایی که طبق آمار کمتر این مشکل را دارند، خرید بلیط هواپیما خود را انجام دهید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7619

به "تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید