تعامل سازنده با دنیا به وسیله اتصال خط آهن ایران به کشورهای همسایه

به گزارش مجله سلو بلاگ، تعامل سازنده با دنیا در حوزه حمل و نقل، از طـریق اتصالات ایران به کشـورهای همسایه امـکان پذیر اسـت. مـهم ترین بازار صادراتی ایران کشـورهای همسـایه است. مواد اولیه ما بازار دنیای دارد اما به خاطر سبک زندگی نزدیک به هم، بازار کالاهای صنعتی ایران می تواند کشورهای همسایه باشد. ایران 15 کشور همسایه دارد و از این نظر در دنیا یکی از کشورهای پرهمسایه است. همسایه های ما

تعامل سازنده با دنیا به وسیله اتصال خط آهن ایران به کشورهای همسایه

در حوزه های خشکی و دریایی عظیم ترین بازار دادوستد ما محسوب می شوند. در واقع یکی از مسائل محوری که در برنامه چشم انداز کشور به آن توجه شده بود همین تعامل سازنده با دنیا است. هر بخشی ترجمان خودش را در تعامل سازنده با دنیا دارد.

تعامل سازنده با دنیا در حوزه حمل ونقل یعنی اینکه پیوندهای دوجانبه و مبادلاتی ما با بقیه دنیا برقرار باشد. برای برقراری این تعامل با همسایگان، خطوط ریلی ما در بعضی مرزها به کشورهای همسایه متصل است. این اتصالات، تبادل چندجانبه، تبادل دوجانبه و تبادل تجاری ایران با همسایگان را انجام می دهد. در جنوب شرق، راه آهن ایران از میرجاوه به پاکستان متصل است.در شرق کشور، سرخس نقطه تعامل شمال شرق است که راه آهن ایران را به ریل ترکمنستان وصل می نماید. این راه آهن در ادامه ایران را به کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان و قرقیزستان متصل می نماید. در مرز لطف آباد، قبل از مرز باجگیران، راه آهن ترکمنستان به داخل خاک ایران رسیده است. اینجا نقطه مبادلاتی است که اگرچه ادامه پیدا نکرده ولی بارانداز حمل کالاست و از آنجا تجارت دوجانبه با راه آهن اصلی ترکمنستان را انجام می دهیم. اینچه برون نقطه اتصال بعدی ما به راه آهن ترکمنستان است.

این خط به نام کتیای، نقطه اتصال راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان است. در آنجا، برای ارتباط تجاری با این دو کشور سرمایه گذاری مهمی اجرا شده است. خط آهن آستارا-آستارا، هم نقطه اتصال راه آهن ایران در آستارا به آستارا در کشور جمهوری آذربایجان خواهد بود. این خط ما را در نهایت به روسیه و اروپا متصل می نماید. این پروژه در دست ساخت است. راه آهن جلفا نقطه دیگری است که ما را به نخجوان و دوباره به روسیه وصل می نماید. مرز رازی هم نقطه اتصال راه آهن ایران به ترکیه است که قطارهای ایران از آنجا به اروپا می رود. راه آهن مرزی دیگر، اتصال راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین است که راه آهن ما بعد از اتصال به راه آهن های عراق و سوریه به مدیترانه می رود. راه آهن شملچه-بصره هم در دست ساخت است تا ما کالا را از بندر امام به بصره حمل کنیم.

راه آهن خواف-هرات که به بهره برداری رسید کشور ما را به افغانستان متصل می نماید. این اتصال با ادامه در خاک افغانستان، ما را به آسیای شرقی متصل می نماید. افغانستان معدن سنگ آهن بسیار عظیمی دارد که از این به بعد کالاهای معدنی افغانستان به وسیله ایران به راحتی صادر می گردد. اتصال این راه آهن به راه آهن در دست ساخت چابهار-زاهدان، نقطه عطف دیگری در ترانزیت کالا به وسیله ایران به کشورهای دیگر است.اتصال راه آهن خسروی، شلمچه، آستارا و چابهار -زاهدان اهمیت زیادی دارد که برای تعامل با دنیا باید زودتر ساخته گردد. راه آهن چابهار-زاهدان تا آخر کار این دولت ساخته می گردد. بنابراین، مهم ترین حوزه ای که می تواند تعاملات مهم و سازنده ایران را با دنیا برقرار کند، حمل ونقل و بویژه حمل ونقل ریلی است. موقعیت استراتژیک ایران، مهم ترین ویژگی ایران برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26130

به "تعامل سازنده با دنیا به وسیله اتصال خط آهن ایران به کشورهای همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل سازنده با دنیا به وسیله اتصال خط آهن ایران به کشورهای همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید