دعوت برادوی از گروه تئاتر معلولان ایرانی، مسئولان بی مهری می نمایند

به گزارش مجله سلو بلاگ، حسین رحیمی سرپرست گروهی متشکل از معلولان هنرمند و علاقه مند به بازیگری تئاتر که طی سال های اخیر آثاری از نمایشنامه نویسان مطرح تئاتر دنیا نظیر اوژن یونسکو و ساموئل بکت را بر صحنه تئاتر اجرا نموده اند، درباره فعالیت این گروه از هنرمندان تئاتر به خبرنگاران گفت: حدود 14 سال است که با این بچه های معلول کار می کنیم و در فستیوال های مختلف خارجی و همچنین در بعضی از سالن های شهر تهران به اجرای تئاتر پرداخته ایم. در پاییز سال 93 نمایش جایگاه ها اثر اوژن یونسکو را در فستیوال تئاتر بلاروس به صحنه بردیم و علیرغم اینکه این فستیوال برای معلولان تئاتری نبود اما از ما دعوت شد تا نمایش خود را در این رویداد بین المللی اجرا کنیم.

دعوت برادوی از گروه تئاتر معلولان ایرانی، مسئولان بی مهری می نمایند

وی اضافه کرد: در فستیوال تئاتر بلاروس بازیگر زن نمایش جایگاه ها که معلولیت ذهنی دارد، توانست جایزه برگزیده بازیگری زن را از آن خود کند.

این هنرمند و کارگردان که سال ها با معلولان علاقه مند به تئاتر همکاری می نماید، یادآور شد: ما برای حضور در فستیوال های تئاتر لیورپول کانادا و لهستان نیز دعوت شدیم اما به دلیل نبود حمایت از سوی مدیران و مسئولان فرهنگی، هنری و تئاتری نتوانستیم در این فستیوال ها شرکت کنیم.

سرپرست و کارگردان گروه نمایشی پاپیون همچنین با اشاره به دعوت از این گروه برای حضور در فستیوال های تئاتر در اتریش و روسیه، از دعوت کمپانی میندتون در تئاتر برادوی طی 2 سال پیاپی از گروه معلولان بازیگر تئاتر ایران اطلاع داد و اظهار کرد: طی سال های 92 و 93 دبیر این کمپانی از گروه ما دعوت کرد تا در سالن تئاتر کمپانی در برادوی نیویورک یکی از آثار خود را در قالب سه اجرا روی صحنه ببریم. همچنین از من خواسته شده بود تا در کنار این سه اجرا، کارگاه آموزشی شیوه راهنمایی بازیگرانی که استدلال ندارند را برای هنرمندان کمپانی در تئاتر برادوی، برگزار کنم.

وی با بیان اینکه به دلیل حمایت نکردن مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری از گروه معلولان تئاتری سفر به تئاتر برادوی میسر نشد، درباره مراجعه خود به مدیران هنری و تئاتر برای جلب حمایت آن ها جهت اعزام این گروه به آمریکاو سایر فستیوال های بین المللی تئاتر، شرح داد: زمانی که آقای علی اکبر طرخان مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی بود، برای جذب حمایت جهت سفر به آمریکا به دفتر امور بین الملل مراجعه کردم و آقای طرخان گفت به دلیل نداشتن رابطه به آمریکا، از ما حمایتی نخواهد شد. به سازمان بهزیستی نیز مراجعه کردم اما پاسخ سازمان هم این بود که چون یک بار برای سفر به فستیوال تئاتر بلاروس از گروه ما حمایت شده، دیگر از این گروه حمایت نمی گردد.

این هنرمند عرصه تئاتر متذکر شد: سازمان بهزیستی به مبلغ 20 میلیون تومان برای سفر 11 هنرمند گروه به فستیوال تئاتر بلاروس، از ما حمایت کرد که ما برای این سفر به صورت شخصی نیز روی این مبلغ گذاشتیم و هزینه کردیم.

رحیمی با اشاره به نامه نگاری به مراکز مختلف فرهنگی و هنری و حتی نهاد ریاست جمهوری برای جذب حمایت از گروه معلولان هنرمند تئاتری، توضیح داد: ما برای اجرای نمایش جایگاه ها به مدت 18 ماه، روزی 9 ساعت تمرین کردیم. با این همه کوشش گروه و دیده شدن در عرصه های بین المللی، چهار بار به مسئول دفتر آقای مرادخانی مراجعه کردم تا معاون هنری را ببینم ولی هر بار مسئول دفتر آقای مرادخانی گفت که با ما تماس گرفته می گردد، اما خبری نشد. برای دریافت نوبت اجرا به تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر شهر هم مراجعه کردیم ولی به دلیل اینکه بازیگر شناخته شده نداشتیم و بازیگران گروه معلولان سندروم دان، نقص عضو، معلول ذهنی و ناشنوا هستند، از در اختیار گذاشتن سالنی برای اجرای نمایش های گروه، خودداری کردند. این در حالی است که این معلولان هنرمند آثار مطرح ادبیات نمایشی دنیا را تمرین و اجرا می نمایند.

وی با گلایه از مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری به دلیل بی توجهی به معلولان هنرمند تئاتری که با کوشش و هنرنمایی خود توانسته اند توجه فستیوال های بین المللی و معتبر تئاتر را به خود جلب نمایند، یادآور شد: یکی از بازیگران جوان گروه که دارای نقص عضو است و دست ندارد، هر روز برای حضور در تمرینات از کهریزک تا محل تمرین در تهران را با شرایطی سخت طی می نماید. ما به مدیران و مسئولان مربوطه مراجعه کردیم تا سرویسی را در اختیار این هنرمند جوان قرار دهند تا رفت و آمدش به محل تمرین گروه راحت تر گردد اما هیچ حمایتی از این جوان نشد. اعضای گروه بدون کمترین امکانات و با وجود شرایط سختی که به لحاظ فیزیکی دارند، در تمرینات حاضر می شوند و وقتی روی صحنه می روند تحسین همگان را بر می انگیزند.

رحیمی در بخش پایانی سخنان خود از مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری خواهان توجه به معلولان هنرمند شد تا این گروه بتواند به فعالیت های خود ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9262

به "دعوت برادوی از گروه تئاتر معلولان ایرانی، مسئولان بی مهری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت برادوی از گروه تئاتر معلولان ایرانی، مسئولان بی مهری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید