راهنمای سفر نوروزی به بافق؛ بهشت گربه سانان ایران

به گزارش مجله سلو بلاگ، شهرستان بافق با 42 هزار نفر جمعیت دارای یک بخش مرکزی، سه دهستان و ده ها روستای کوچک و عظیم است. این شهرستان از گرمترین و سردترین نقاط به صورت همزمان برخوردار بوده و دارای منابع زیرزمینی متنوعی است. با ما در راهنمای سفر نوروزی به بافق همراه باشید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف بافق آشنا کنیم.

راهنمای سفر نوروزی به بافق؛ بهشت گربه سانان ایران

فهرست مطالب

گردشگری جاذبه های طبیعی و روستایی منطقهطبیعت منطقهجاذبه های گردشگریرستوران و مراکز پذیراییمراکز اقامتی رسمیمراکز فروش صنایع دستیسرویس های بهداشتی عمومیایستگاه های راهنمای گردشگری

گردشگری

جهت اکوتوریسم روستاهای باقرآباد و صادق آباد

روستای باقرآباد در ده کلیومتری غرب شهرستان بافق قرار گرفته است. این روستا که در حاشیه کویر در انجیر بوده، از یک بافت زنده روستایی برخوردار است. عمده فعالیت روستاییان باغداری درختان نخل و همچنین پرورش دام خانگی بوده و خانه های این روستا عمدتا با خشت و گل و سنگ بنا شده اند. از مهمترین جاذبه های پیشنهادی جهت بازدید گردشگران در این روستا میتوان به نخلستان های سربه فلک کشیده، برج روستا، آسیاب گاوی، دنگ خانه و جذاب تر از همه، قلعه باقرآباد اشاره نمود. بناهای ذکر شده که عمدتا محصول اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار هستند، مجموعه کاملی را جهت تجربه و مشاهده زندگی مردمان ساکن در یک روستای دشتی و کویری به نمایش گذارده اند.

در شهر و روستاهای یزد سیستم قنات به عنوان یک میراث دنیای کشاورزی همیشه ضامن حیات جوامع بشری در این منطقه کوهستانی - بیابانی بوده است. در روستاهایی که سطح زمین از یک شیب نسبی برخوردار است، آسیاب های آبی زیادی جهت فرآوری مهمترین قوت مردم یعنی گندم، جو و ذرت احداث شده و فعالیت می کردند. در روستای باقرآباد بدلیل صاف بودن نصبی سطح زمین، ساکنان، خلاقانه آسیاب گاوی را بنا نموده که با استفاده از نیروی حرکتی گاو یا بعضا شتر و با مصالح بومی، سنگ آسیاب را به چرخش وا می داشت و صدای حرکت سنگش همیشه نویدبخش زندگی و حیات بود. این آسیاب از دو اتاق، یکی جهت نگهداری و انبار غلات و مکان خواب آسیاب بان و دیگری جهت نگهداری گاوها و شترها برخوردار بوده و فضای اصلی آسیاب منظره ای زیبا و جالب توجه را خلق نموده است.

پس از پیاده روی در بافت سنتی روستا و در میان نخلستان ها در مجاورت نهرهای آب، به قلعه باقرآباد می رسیم. این قلعه که زمانی ساکنان روستا را در خود جا می داد، از دو برج شش ضلعی و هشت ضلعی و هم چنین از 45 اتاق برخوردار است که بدلیل بازسازی هم اکنون قابلیت خوبی جهت بازدید گردشگران را دارد. جهت نگهبانی و محافظت از قلعه و نخلستان ها و کشتزارهای روستا، یک برج منفرد نیز در نزدیک قلعه احداث شده است. در مجاورت قلعه دنگ خانه واقع شده که خاص این منطقه از کشور هست. بدلیل حاصلخیز بودن خاک بافق جهت پرورش ارزن و تفکر خلاق بومیان این مناطق، در دوران گذشته دنگ خانه های متعددی در این شهرستان بنا شدند.

این مجموعه از چهار اتاق پیرامونی جهت زندگی آسیابان و همچنین انبار غلات و یک بخش اصلی دنگ خانه تشکیل شد. سازه اصلی آسیاب از یک تخته چوب تشکیل شده که در وسط بر روی یک مرکز ثقل قرار گرفته است. در یک طرف چاله ای ساخته شده که ارزن به داخل آن ریخته شده و توسط سطح مقطع چوبی که به انتهای یک طرف تخته چوب متصل بود، پوست ارزن ها جدا می شد. براساس راهنمای سفر نوروزی به بافق باید بدانید که بر روی دو طرف تخته فوق الذکر آسیابانان قرار می گرفته که آن را به صورت الاکلنگی حرکت داده و سبب کندن پوست ارزن ها می شدند.

در راهنمای سفر نوروزی به بافق پس از روستای باقرآباد، روستای صادق آباد و قلعه آن قرار گرفته است و سپس تپه های شنی گسترده مرتفع در مجاور کویر و نمکزار و رودخانه شور و نیزارها به حوزه دید گردشگران وارد می شوند. این تپه ها یکی از زیباترین مجموعه تپه های شن های روان را در کل کشور و یکی از دیدنی های معروف بافق شکل دادند.

جاذبه های طبیعی و روستایی منطقه

-آسیاب گاوی باقرآباد

-دنگ خانه باقرآباد

-قلعه تاریخی باقرآباد

-دهکده گردشگری باقرآباد

-قلعه صادق آباد

-شن های روان صادق آباد

-شن های روان پتکستان

-کمپ کویری شن و شادن

-روستای گردشگری قطرم

-باجگان

-شن های روان براریگ

-منطقه حفاظت شده کوه بافق

-منطقه شکار ممنوع آریز

جهت اکوتوریسم ریگزارهای پتکستان و روستاهای شادکام و قطرم

در مجاورت شهر بافق و در ابتدای جهت روستاهای شادکام و قطرم، در سمت چپ جاده جهت ورودی به تپه های پتکستان قرار گرفته است و کمپ شن و شادن در مجاورت ریگزار با ارائه خدمات تفریحی و رفاهی پذیرای گردشگران عزیز هست. روستاهای شادکام و قطرم در فاصله تقریبی چهل کیلومتری شمال شرق بافق بوده که در انتهای دو دره و در داخل منطقه حفاظت شده کوه بافق قرار دارند. مهمترین ویژگی این روستاها، معماری سنگی و خشتی بوده که آن را به یکی از دیدنی های معروف بافق تبدیل نموده است.

شادکام و قطرم دو روستای کاملا ییلاقی برای سفر نوروزی به بافق بوده که در برخی از زمانهای سال، اختلاف دما در آنها نسبت به بافق به حدود سی درجه سانتیگراد می رسد. از مهمترین فعالیت های قابل توصیه در این روستاها میتوان به مشاهده و قدم زدن در کوچه باغ ها، مشاهده مناظر کوهستان و خانه های روستایی، عکسبرداری در روز و شب از بافت روستایی و گذراندن شب و روزی آرام و خاطره انگیز اشاره نمود.

پیت معدن چغارت

معدن چغارت به عنوان یکی از عظیمترین و قدیمی ترین معادن فعال، سهم چشمگیری از خوراک مراکز فرآوری سنگ آهن کشور را تامین می نماید و در فاصله چند کیلومتری بافق قرار گرفته است. تماشای پیت این معدن به عنوان یک معدن روباز عظیم و دریافت اطلاعات درباره معدن منطقه و فعالیت های مرتبط با معدن کاری می تواند تجربه ای بی نظیر برای بازدیدکنندگان عزیز بحساب آید. این معدن تنها معدن کشور بوده که بطور سازمان یافته پذیرای گردشگران علاقمند هست.

روستای گردشگری باجگان

علاقمندان به گردشگری روستایی می توانند در صورت تمایل پس از بازدید از پیت معدن چغارت به راه خود ادامه داده و پس از عبور از منطقه سبزدشت، به روستاهای گردشگری منطقه برسند. روستای باجگان به عنوان یک روستای سردسیری در منطقه جنگل های کم تراکم ارس واقع شده و از خانه ها و کوچه باغ های سنگی بسیار دیدنی و جالب توجه تشکیل شده است. محصولات محلی از جمله نان محلی و کشکو ماست و زیره در این روستا قابل خریداری بوده و چنار کهنسال این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

طبیعت منطقه

شهرستان بافق دو اکوسیستم عظیم و کامل کوهستان و بیابان را در مجاورت یکدیگر دارد. این سرزمین منطقه حفاظت شده کوه بافق و منطقه شکار ممنوع آریز را در خود جای داده و در مجاورت آن کویر درانجیر قرار گرفته است. در این منطقه عوارض طبیعی چشم نوازی همچون تپه های شنی و ریگزارها، نمکزارها، نیزارها و رودخانه شور خلق شدند. این شرایط جغرافیایی منحصر بفرد یکی از مهمترین زیستگاه های امن کشور و دنیا را خلق نموده و گونه های حیوانی مهمی هم چون کل و بز، قوچ و میش، کبک، کاراکال، روباه، گرگ، شغال و عقاب طلایی این منطقه را به یکی از دیدنی های معروف بافق تبدیل نموده اند.

جاذبه های گردشگری

-امامزاده عبدالله (ع)

-زورخانه رحیم

-میدان خان

-خانه وحشی بافقی

-کاروانسرای میدان خان

-آب انبار و حمام کاکامیر

-مسجد جامع بافق

-برج های ارگ عبدالرضا خان

-آب انبار و ساباط خانیا

-دریاچه تفریحی و پارک آهنشهر

-شهربازی آهن

رستوران و مراکز پذیرایی

-رستوران هتل نیکان (جنب میدان دانشجو)

-رستوران علمدار (بلوار انقلاب)

-رستوران سنتی وحشی بافقی (بلوار وحشی بافقی)

-رستوران گل سرخ (شهرک آهنشهر)

-مجتمع رستوران پاپیتال (روبه روی پاک کودک)

-رستوران یاس (روبه روی شهرداری)

-فست فود تمشک (جنب میدان ولیعصر)

-رستوران سیمرغ (میدان امامزاده عبدالله)

مراکز اقامتی رسمی

-هتل نیکان (جنب میدان دانشجو)

-مهمانسرای مرکزی آهنشهر

-کمپ کویری شهید برزگری (صادق آباد)

-مجموعه اقامتی 38 واحدی آهنشهر

-خانه معلم

مراکز فروش صنایع دستی

-فروشگاه بابایی (خیابان شهید تفکری)

-فروشگاه دنیای هنر بافق

-قلعه باقرآباد (دهکده گردشگری باقرآباد)

سرویس های بهداشتی عمومی

-میدان معلم، جنب پمپ بنزین

-میدان امامزاده عبدالله

-جنب مسجد جامع

-داخل رستوران ها و مراکز اقامتی

-داخل پارک ها

-داخل کاروانسرای میدان خان

-جنب قلعه باقرآباد

-حمام ملارد

ایستگاه های راهنمای گردشگری

1-ورودی بافق از یزد | جنب دانشگاه پیغام نور بافق

2-ورودی شهر بافق از بهاباد و کرمان | جنب سه راهی سه چاهون

3-میدان امام حسن (ع) | ورودی بافق از نوق، سیریز و کرمان

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 30402

به "راهنمای سفر نوروزی به بافق؛ بهشت گربه سانان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر نوروزی به بافق؛ بهشت گربه سانان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید