رز بسیار گران قیمتی که تنها در کویر می روید!

به گزارش مجله سلو بلاگ، رز صحرایی | the desert rose

گل ها در ذات یکی از ظریف ترین و زیباترین مخلوقات خدا هستند. هر جا که گل باشد، گویی اتفاقی خوش افتاده است و آن قدر اتمسفر خوب و مثبت حتی در جریان هوای آن مکان به وجود می آورند که باعث حسی خوب در درون هر شخصی می شوند. همانطور هم که می دانید گل ها دارای انواع و اقسام بسیار فراوانی هستند که معرفی کردن حتی یک سوم از این گونه ها نیز در یک مطلب به صورت خلاصه هم نمی گنجد اما ما امروز می خواهیم یکی از عجیب ترین گل های دنیا را به نام رز صحرایی را به شما معرفی نماییم. محل وجود این گل ها در برخی از نقاط صحرایی دنیا است و به همین دلیل به آن رز صحرایی می گویند اما باید بدانید که این گل ها از هیچ دانه و قلمه ای رشد نمی کنند! پیشنهاد می کنیم که برای شناخت این گل با ما در ادامه این مطلب در خبرنگاران همراه باشید.

رز بسیار گران قیمتی که تنها در کویر می روید!

شاید در ابتدا با شنیدن نام گل رز صحرا (the desert rose) که برخی آن را به همان تلفظ لاتینش به نام دیزرت رز می شناسند، فکر کنید که درباره نوعی گل خاص که در برابر گرمای جانکاه مقاوم است، صحبت می کنیم.

گلی است که تنها آن را می توان در صحراها پیدا کرد اما باید بگوییم که نه هر صحرایی، تنها برخی از صحراهای جهان هستند که می توانند بستر شکل گیری این گل زیبا و پایدار باشد. این گل های زیبا و دیدنی رنگی به زیبایی صحرا دارند، رنگ شن های طلایی و با ظاهری پفکی.

حال بیایید تا کمی از مشخصات فیزیولوژیکی و زیست شناسی این گل را برای شما بگوییم البته، باید ابتدا به کمی توضیح از مشخصات جغرافیایی مکانی که این گل به وجود می آید، بپردازیم. اگر در خاطرتان باشد در ابتدای این مطلب نوشته ایم که این گل تنها در صحرا و محیط گرم و سوزان اقلیمی خاص به وجود می آید و علاوه بر آن، تنها در برخی از صحراهای جهان می روید و به وجود می آید.

این گل ها تنها در صحراها و نقاط مناسب برخی از کشورها همچون تونس، الجزایر، مصر، مراکش، قطر، امارات، جزایر قناری در اسپانیا، مکزیک، استرالیا و نامبیا و برخی از دیگر کشورها که در اقلیم جغرافیایی آن ها معمولا بیابان های شنی فراوان وجود دارد، به وجود می آیند.

یکی از مواد اولیه برای به وجود آمدن این گل زیبا و شنی لازم است، ماده ای معدنی و عجیب و اسیدی است که تنها در صحرا به وجود می آید. این گل زیبا را اکثرا بومیان منطقه و توریست ها یا به عنوان سوغاتی می فروشند و یا به عنوان سوغاتی با خود به همراه می برند.

هر کسی که این گل های عجیب را می بیند در ابتدا تعجب می کند و فکر می کند که به نوعی به سنگی عجیب چشم دوخته است اما باید بگوییم که این گل بی مرگ، از یک واکنش شیمیایی در صحرا به وجود می آید.

رز صحرای بسیار زیبا و دیدنی از واکنش بین باران اسیدی و مواد شیمیایی و لایه های شنی به وجود می آید. شکل گیری زیبا و پیچیده این گل دقیقا از چرخه ای بین واکنش های طبیعی و شیمیایی است.

با توجه به این که بارش باران در صحرا پدیده ای است که به ندرت رخ می دهد، زمانی هم که اتفاق می افتد به همراهش اندازه زیادی اسید و دیگر مواد شیمیایی را که حاصل کنش و واکنش های جوی و ویژگی های صحرا است، را وارد محیط می کند. آب باران به سرعت خود را وارد لایه های شنی و گچی زمین و شن های صحرا می کند و در ادامه به علت داغی و خشکی زمین آب های اسیدی نیز بخار می شوند و در حین بخار شدن و حرکت رو به بالا و برگشت به سطح زمین باعث ایجاد کریستال های شنی می گردند و در نهایت گل های رز صحرایی را به وجود می آورند.

این گل ها دارای ظاهری شنی و طلایی هستند اما پس از مدتی اگر از محیط صحرا خارج شوند، دانه های شنی خود را از دست می دهند و رنگی قهوه ای حلوایی شکل به خود می گیرند.

برخی از این رزهای صحرایی گلبرگ های زیاد هستند و برخی هم نه، دارای گلبرگ های کم و شمرده و خوش تراش هستند. معمولا بومیانی که این گل ها را به توریست هایی که به این منطقه ها سفر می کنند، آن ها را بر روی شاخه های خشک شده درخت و یا گل ها می گذارند و آن ها را به صورت دسته ای به فروش می رسانند.

اگر به این پدیده طبیعی عجیب علاقه مند شده اید، دانستن این نکات درباره این گل خاص می تواند برای شما جالب باشد از جمله این که؛

  • از دیگر نام های این گل، گل رز کویر، گل رز سلنیت، گل گچ و رز بریت و یا رز باریِت است اما، بسیاری از افراد این گل را با نام گل رز کویر و یا رز صحرایی می شناسند.
  • به صورت کلی این گل ها، از خوشه های کریستالی درست شده اند که گاه ترکیبی گچی و شکل دارند.
  • گلبرگ های این گل دارای کریستال هایی هستند که در زیر میکروسکوپ، مولوکول هایی به شکل c دارند و در قامت خوشه هایی صاف شده و تقلیل شده ای که در ظاهر هم همین شکل هستند، می باشند.
  • این گل ها به صورت معمول در زمانی تشکیل می شوند که شن های صحرا در حالتی بسیار خشک تر از همیشه قرار گرفته باشند.
  • اندازه گلبرگ های این گل ها معمولا به اندازه 4 اینچ و یا به عبارتی دیگر 10 سانتی متر است که برابر با دانه های نخود است.
  • اگر در ترکیبات آب باران و یا شن ها اکسید آهن نیز وجود داشته باشد، رنگ گل های رز صحرایی به رنگ قرمز همچون زنگ زدگی آهن است.
  • تنها پدیده صحرا که شبیه به درخت و گل باشد، رز صحرایی نیست بلکه درخت کویر نیز وجود دارد که دارایی شکلی همچون یک ستون است که گویی با رزهای صحرایی فراوانی تزئین شده است.
منبع: الی گشت
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 43049

به "رز بسیار گران قیمتی که تنها در کویر می روید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رز بسیار گران قیمتی که تنها در کویر می روید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید