سامسونگ در فروش پرچم دار به گرد پای اپل هم نمی رسد

به گزارش مجله سلو بلاگ، با توجه به گزارش جدیدی که از آمار فروش گوشی های هوشمند منتشر شده است، اپل توانست با رشدی فوق العاده در بازه زمانی سه ماه دوم 2020 تا سه ماه دوم 2021 شرکت هایی نظیر سامسونگ و هواوی را در بخش فروش گوشی های بالارده پشت سر بگذارد.

سامسونگ در فروش پرچم دار به گرد پای اپل هم نمی رسد

پیش تر در مطلبی نوشته بودیم که اپل در فروش گوشی های بالارده عملکرد بسیار بهتری به نسبت رقبای خود یعنی سامسونگ، شیائومی، هواوی و … دارد. علت اصلی این موضوع احتمالا بر می گردد به این که اپل در زیست بوم iOS تنها شرکت موجود است در حالی که دنیای اندروید وسعت بیشتری دارد و انتخاب های گسترده تری روبروی کاربران قرار گرفته است. علاوه بر این موضوع، اپل در زمینه تبلیغات و مواردی نظیر آپدیت های نرم افزاری، فوق العاده شرایط بهتری به نسبت رقبا دارد.

در حال حاضر اگر گوشی پرچم داری از دوربین تله فوتو با روم 3 برابری اپتیکال بهره ببرد حاشیه ای روی نمایشگر داشته باشد، کمتر کاربری به خرید آن تمایل پیدا می نماید اما این دقیقا تعیینه ظاهری آیفون 13 پرو مکس است که احتمالا در امسال و سال بعد، به نام یکی از پرفروش ترین گوشی های دنیا شناخته خواهد شد. این در حالی است که مثلا گلکسی S21 اولترا با دو دوربین تله فوتو، امکان زوم 10 برابری اپتیکال، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و بسیاری موارد خوب دیگر یکی از ناامیدنماینده ترین محصولات سامسونگ در امر فروش بود.

به طور تعیین نمی دانیم چرا اپل تا این مقدار در فروش گوشی های پرچم دار پیروز عمل می نماید اما این چیزی است که وجود دارد و به نظر نمی رسد فعلا هم تغییری در این زمینه بوجود بیاید. شرکت آمریکایی در سه ماه دوم سال گذشته تا سه ماه دوم امسال توانست در فروش گوشی های بیشتر از 400 دلار بی نظیر ظاهر گردد. بعلاوه حدود 75 درصد از محصولات به فروش رسیده که بیش از 800 دلار قیمت داشتند متعلق به اپل بودند.

همه این پیروزیت ها در حالی بدست می آید که سامسونگ و شیائومی برای رسیدن به صدر جدول برترین فروشنده گوشی هوشمند با یکدیگر رقابت می نمایند که البته علت اصلی حضور این دو شرکت در چنین صندلیی، محصولات میان رده و مالی است. بخشی که اپل هیچ نماینده ای جز آیفون SE در آن ندارد.

اپل به تازگی از گوشی های سری آیفون 13 هم رونمایی کرد که مطابق انتظار در آن ها هم خبری از یک میان رده نیست. هنوز این محصولات وارد بازار نشده اند اما اپل محصولاتی دارد که به لطف آن ها فعلا در بخش گوشی های بالارده برترین عملکرد را در مقایسه با شرکت هایی نظیر سامسونگ و هواوی داشته باشد. با توجه به اطلاعات نو منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Counterpoint، بخش گوشی های بالارده اپل در از 48 درصد در سه ماه دوم سال 2020 به 57 درصد در سه ماه دوم امسال افزایش پیدا کرد.

یکی از دلایل پیروزیت شگفت انگیز اپل در فروش گوشی های بالارده، آیفون 12 و مدل های مختلف آن بودند. محصولاتی که تنها پیشرفت شان به نسبت نسل گذشته بهره مندی شان از اینترنت 5G بود اما با این حال کاربران زیادی به خرید آن ها تمایل نشان دادند؛ حتی آیفون 12 مینی هم توانست فروش خوبی داشته باشد اما انتظارات شرکت را برآورده نکرد. به هر حال آیفون 12 به نام یک سری پیروز در تاریخ اپل شناخته می گردد.

به طور کلی موسسه Counterpoint گوشی هایی که بالاتر از 400 دلار قیمت دارند را به نام گوشی های بالارده ارزان و گوشی های بیشتر از 600 دلار را به نام گوشی ها بالارده می شناسد. اما گوشی های بیشتر از 800 دلار، در واقع نه پریمیوم بلکه اولترا پریمیوم شناخته می شوند که در این بخش هم اپل برترین عملکرد را داشته است.

اپل در سه ماه دوم سال 2021، حدودا سه چهارم سهم فروش گوشی های بالارده را به خود اختصاص داد که این مقدار بیشتر از 54 درصد سال گذشته است. این آمار خوب هم به لطف فروش بسیار خوب سری آیفون 12 پرو و پرو مکس بدست آمد که هر دو در بین ده گوشی پرفروش سال 2021 حضور داشتند.

عملکرد رقبای اپل در فروش گوشی های بالارده چگونه است؟

رقبای اپل که اصلی ترین آن سامسونگ است فقط توانست 22 درصد سهم را در فروش گوشی های بالارده در سه ماه دوم سال 2020 از آن خود کند که البته این آمار اندکی قابل قبول بود چرا که در سه ماه دوم سال 2021 این آمار به 17 درصد رسید. البته موسسه تحقیقاتی Counterpoint علت اصلی این عدم پیروزیت را محدودیت های زنجیره تامین می داند. با این حال از لحاظ تعداد فروش گوشی، سامسونگ 13 درصد به نسبت سال گذشته رشد داشت.

هواوی به نام شرکتی که در حال حاضر به خاطر تحریم ها اصلا شرایط خوبی ندارد، در بازار اروپا شدیدا با کاهش فروش روبرو شده است. در حال حاضر هم در بخش گوشی های بالارده به نام سومین شرکت عظیم شناخته می گردد اما این صندلی هم در خطر است چرا که در سه ماه دوم امسال سهم شرکت چینی از بازار به 6 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که سال گذشته و در بازه زمانی مشابه سهم این شرکت در بازار گوشی های بالارده 17 درصد بود. تا اینجای کار هم که هواوی را در چنین صندلیی می بینیم به خاطر عملکرد خوب آن در بازار کشور چین است که در آن همچنان کاربران زیادی به خرید محصولات هواوی تمایل نشان می دهند. در این کشور هواوی به نام دومین شرکت برتر در زمینه فروش گوشی های بالارده شناخته می گردد که با در نظر گرفتن تحریم ها، آمار بسیار خوبی به تعداد میرود.

در این بین فقط دو شرکت اندرویدی بودند که عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشتند؛ اوپو و شیائومی که این دو شرکت در بازار کشور چین هم در حال پیشرفت هستند و عملکرد فوق العاده ای دارند. سهم شیائومی در بازار گوشی های بالارده از 4 درصد در سه ماه دوم 2020 به 6 درصد در سه ماه دوم امسال افزایش پیدا کرد. بعلاوه اوپو هم به نام دیگر شرکت چینی پیروز، پیروز شد سهم خود را از 2 درصد به 5 درصد برساند.

سایر شرکت های فراورینماینده گوشی های اندرویدی هم آهسته آهسته در حال اضافه شدن به این شرکت های پیروز و رو به رشد هستند. برای مثال وان پلاس توانست در آمریکای شمالی در فروش گوشی های بالارده به نام سومین شرکت پیروز شناخته گردد که علت اصلی این پیروزیت هم عملکرد عالی گوشی های سری وان پلاس 9 بود (شامل سه گوشی وان پلاس 9، وان پلاس 9 پرو و وان پلاس 9R). اوپو هم در بازار آسیا-اقیانوسیه توانست بعد از اپل و سامسونگ در رده سوم قرار بگیرد. موتورولا به نام شرکتی باسابقه اما نه چندان پیروز در بازار گوشی های هوشمند، توانست عملکرد خوبی داشته باشد و در آمریکای لاتین بعد از اپل و سامسونگ به نام سومین شرکت عظیم در فروش گوشی های بالارده لقب بگیرد.

در نیمه دوم سال 2021 که حدودا 2 ماه قبل وارد آن شدیم، موسسه تحقیقاتی Counterpoint معتقد است سامسونگ می تواند با گوشی هایی نظیر گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 بخشی از بازار از دست رفته را مجددا بدست بیاورد. شیائومی هم که در ماه ژوئن امسال به نام عظیم ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند دست پیدا کرد، به اعتقاد Counterpoint قادر خواهد بود به عملکرد خوب خود در فروش گوشی های بالارده ادامه دهد.

اینکه شیائومی بتواند در این زمینه پیروز عمل کند طبیعی است چرا که گوشی های بالارده بسیار خوبی را با قیمت مناسب راهی بازار می نماید و از آن طرف ردمی و پوکو را هم به نام زیرمجموعه هایی پیروز و قدرتمند در اختیار دارد که مقدار فروش محصولات آن ها هم به فروش محصولات شیائومی اضافه می گردد. بنابراین انتظار می رود سال آینده هنوز اتفاقات بهتری برای شرکت چینی رخ دهد.

با کاهش شیوع ویروس کرونا که از سال 2019 تا به امروز تمام دنیا را درگیر خود نموده است، شرکت ها بار دیگر شاهد رشد فروش محصولات خود خواهند بود. خصوصا سامسونگ که طی این دو سال به خاطر کرونا نتوانست در بازارهایی که همواره در آن ها عملکرد خوبی داشت پیروز ظاهر گردد. این امکان هم وجود دارد که کاربران تمایلی به خرید گوشی های نو نداشته باشند و از همین محصولات بالارده ای که دارند استفاده نمایند.

از آن جایی که آیفون 13 نسبت به آیفون 12 ارتقای زیادی نداشته است و بیشتر توجه اپل روی مدل های پرو منعطف شد، شاید امسال دیگر شاهد فروش شگفت انگیز مدل استاندارد نباشیم و به جای آن، مدل پرو و پرو مکس از سری آیفون 13 اپل را در نبرد با سایر شرکت ها در بخش گوشی های بالارده سربلند نگه دارند.

با این حال باید منتظر ماند و دید سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. برخلاف اپل سامسونگ قرار است از گوشی های نوی در بخش های مختلف رونمایی کند و با توجه به خبرهای مختلف، میان رده های خود را هم به قابلیت های پرچم دار مجهز خواهد نمود. از سویی دیگر فعالیت این شرکت در زمینه فراوری گوشی های تاشو بیشتر شده است و شاهد پیشرفت زیادی در این بخش بودیم. بنابراین باید انتظار داشته باشیم در فروش محصولات بیشتر از 400 دلار و 800 دلار، سامسونگ رشد خوبی داشته باشد.

در این بین نباید شیائومی را هم دست کم گرفت که به لطف ردمی و پوکو، با سرعت در حال رشد است و هر سال گوشی های زیادی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا راهی بازار می نماید. به نظر می رسد رقبای اپل هر سال در حال پیشرفت و اضافه کردن به محصولات خود هستند حال اینکه طی این یک سال به جای مانده اپل چه گوشی را راهی بازار خواهد نمود تا سبد محصولاتش بیشتر از 4 گوشی را شامل گردد تعیین نیست (منظور آیفون SE 3 است).

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36222

به "سامسونگ در فروش پرچم دار به گرد پای اپل هم نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ در فروش پرچم دار به گرد پای اپل هم نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید