شهر سرعین اردبیل، مرکز آب گرم و اسکی

به گزارش مجله سلو بلاگ، سرعین، یکی از شهرهای مهم در زمینه گردشگری کشور واقع در استان اردبیل است که بخاطر وجود چشمه های آب گرم، طبیعت زیبا و یکی از بزرگترین پست های اسکی کشور به شهرت فراوانی دست یافته و گردشگران زیادی هرساله از این شهر بازدید می نمایند.

شهر سرعین اردبیل، مرکز آب گرم و اسکی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

اردبیل را می توانید استان چشمه های آبگرم بدانیم، وجود سرعین در هر استانی کافی است تا چنین لقبی را برای آن به همراه داشته باشد. این شهرستان در 30 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است و نام آن در زبان ترکی به معنای محل خنک و در زبان عربی به معنای سرچشمه است.

سرعین بیش از 5000 نفر جمعیت دارد و وجود بیش از 100 هتل و مهمانسرا در این شهر نشان دهنده حجم بالای ورود توریستان به آن است. اقتصاد اصلی این شهر بر روی جذب توریست تمرکز دارد و این کار را نیز توانسته به خوبی انجام دهد.

وجود آبگرم های متعدد، پیست اسکی، تلکابین، روستاهای زیبا و طبیعت جذاب این منطقه باعث رونق فراوان آن شده است. در سفر به این شهر می توانید به عنوان سوغات عسل و دوغ مخصوص آن را تهیه کنید، در این شهر یک کارخانه عظیم دوغ سازی نیز وجود دارد. در سرعین به طور میانگین 529 میلیمتر بارش رخ می دهد و متوسط دمای آن در روزهای گرم سال 25 درجه و متوسط دما در روزهای سرد 7 درجه است.

چطور به سرعین برویم

از روش های مختلفی می توانید به سرعین بروید، اگر بخواهیم جاده های زیبای این منطقه را انتخاب کنیم می توانید از گردنه حیران و یا از جاده اسالم به خلخال به این نقطه خوش آب و هوا سفر کنیم. اگر هم بخواهید از تهران به سرعین بروید باید باید حدود 600 کیلومتر را به مدت 7 ساعت رانندگی کنید و از راستا تهران - کرج - زنجان - اردبیل به سرعین برسیم. اگرهم بخواهید از شهرهای مرکزی مانند اصفهان، اراک و یا همدان به آنجا بروید باید ابتدا خودتان را به زنجان برسانید و سپس به اردبیل رفته و انتها به سرعین برسید.اگر هم می خواهید از هواپیما بهره ببرید، نزدیک ترین فرودگاه به این شهر در اردبیل است. با پرواز خودتان را به فرودگاه اردبیل برسانید و سپس از آنجا با اتوبوس و تاکسی ها به سرعین برسید. اگر از اردبیل قصد سفر به سرعین را دارید ابتدا بایستی خود را به عظیمراه دادمان رسانده و جاده اردبیل - سراب را ادامه دهید. بعد از گذر از روستای آق قلعه به سمت راست بپیچید. تا به شهر سرعین برسید. مسافت این راستا چیز در حدود 33 کیلومتر می باشد.

آبگرم های شهر سرعین

مهم ترین جاذبه های توریستی این شهر وجود تعداد زیادی چشمه آبگرم است که در آن وجود دارند. مردم معتقد هستند که این چشمه های آب گرم برای بیماری های چون ناراحتی های پوستی، دردهای عضلانی، مفصلی، کمر درد، آرتروز و ... مفید است که در ادامه چند مورد از معروف ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم.

آبگرم قهوه سویی

آبگرم قهوه سویی که به آبگرم قهوه خانه همت نیز مشهور شده است در بخش شمالی این شهر قرار گرفته است. این آبگرم در حدود 2.7 لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و دمای آن نیز به چیزی در حدود 45 درجه می رسد. در کنار این آبگرم مجتمع اقامتی نیز وجود دارد که کار توریستان را بسیار آسان نموده است، همچنین وجود امکاناتی چون استخر بچه ها، سونای خشک، بخار، جکوزی، دوش آبگرم و دیگر امکانات رفاهی باعث شده تا این آبگرم به معروف ترین آبگرم شهر سرعین تبدیل شود. از ویژگی های آب گرم این قهوه خانه همت باید به ph6.45 و ترکیبات شیمیایی مانند بیکربنات سدیم، کلروره کلسیک آهن دار، انیدریک کربنیک و بی بو بودن آن اشاره نمود.

آبگرم گوزسویی

گوزسویی در نزدیکی آبگرم قهوه خانه قرار گرفته است که جز دسته آبگرم های اسیدی قرار می گیرد. گفته می شود این آبگرم برای بیماریهای چشم، مسائل معده، روده، کبد و فشار خون بسیار مفید است. از ویژگی آب آن می توان به وجود ترکیبات بی کربنات گازدار اشاره نمود. در این آب گرم 2 چشمه مختلف با دمایی 44 و 20 درجه وجود دارد که به فاصله 10 متری نزدیک یکدیگر قرار دارند.

آبگرم سبلان

عظیم ترین مرکز آب درمانی ایران با 7000 مترمربع زیربنا در دو طبقه و امکانات فراوانی مانند استخر، سنا، جکوزی، دوش آبگرم، وان انفرادی، بخش فیزیوتراپی، رستوران و.... است که اگر به دنبال استفاده از حداکثر امکانات هستید به آبگرم سبلان سرعین بروید.

آبگرم گاومیش گلی

یکی از عظیم ترین و پرآب ترین چشمه آبگرم شهر سرعین، آبگرم گاومیشی است که با آبی برابر با 140 لیتر در ثانیه امکان استفاده از حجم وسیعی از آن را به توریستان داده است. این آب کمی مزه ترش و بو دارد و حرارت آن به 46 درجه می رسد و سرشار از کربنات، بیکربنات، سولفات، سدیم، کاتیون پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.

در این شهر تعداد آبگرم فراوان دیگری از جمله مجتمع آب درمانی ایرانیان، آبگرم بش باجلا و غیره موجود است که شما می توانید از امکانات آن ها بهره ببرید.

پیست اسکی الوارس سرعین

این پیست وسیع ترین پیست اسکی ایران است که در فاصله 24 کیلومتری مرکز شهر سرعین در ارتفاع 3200 متری واقع شده است. در این پیست خط تلکه کابین، تلکه اسکی و مرکز آموزشی است.

معبد آناهیتا زرتشتیان

این محل در غرب شهر سرعین واقع شده و در سال 1976 به ثبت آثار ملی رسیده است. تاریخچه معبد به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح بازمی شود و محلی برای عبادت عظیمان دین زرتشت بوده است. در گذشته این معبد به عنوان یک آسایشگاه تابستانی در دوران ساسانیان استفاده می شده است.

چشمه گورگور

چشمه گورگور در ارتفاع 2420 متری از سطح دریا در دره آلوارس قرار گرفته است. این مکان یکی از معروف ترین بخش های طبیعی سرعین است که بیشتر توریستان و طبیعت دوستان را به سمت خود می کشاند.

سرعین شهری است کوچک که به دلیل سفر توریستان، مملو از اماکن مسافرتی است. از هتل گرفته تا مسافرخانه های کوچک و عظیم. اگر در فصل تابستان به این شهر سفر کنید به راحتی می توانید در چادر مسافرتی خود شب را به صبح رسانید. البته مراقب هوای خنک سرعین هم باشید. در ادامه به معرفی بعضی از هتل ها و مراکز اقامتی سرعین خواهیم پرداخت.

بعضی از هتل های سرعین

هتل لاله 2 سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 106,000 تومان
  • استان اردبیل، سرعین، پایین تر از میدان دانش، نبش خیابان دارایی، روبروی مجموعه آب درمانی سبلان

هتل آپارتمان ارشاد سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 154,000 تومان
  • انتهای خیابان ولیعصر - ابتدای جاده سلامت جنب آبگرم معدنی پهنلو

هتل بوستان سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 118,000 تومان
  • سرعین. خیابان معلم شرقی. پلاک 1

هتل پدرام سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 194,000 تومان
  • سرعین - خیابان دانش - خیابان دارایی

هتل خلیج فارس رضوان سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 112,000 تومان
  • سرعین. میدان دانش خیابان فرمانداری

هتل آپارتمان قهوه سوئی سرعین

  • آغاز قیمت برای یک شب: 141,000 تومان
  • سرعین-بالاترازمیدان گاو میش گلی-هتل آپارتمان قهوه سوئی

هتل آپارتمان فانوس سرعین

  • استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، هتل آپارتمان فانوس سرعین

در سال های اخیر به دلیل حضور بیشمار مسافرین در این منطقه و بی توجهی مسئولان محلی، از کیفیت رفاهی و امکانات تفریحی آن بسیار کاسته شده است. فضای نامناسب و غیر بهداشتی بعضی از آبگرم ها، فروش اجناس تقلبی و ... همگی دست به دست هم داده اند تا مسافرین از سفر به این منطقه توریستی اجتناب کنند. اگر شما به سرعین سفری داشته اید می توانید با ارسال نظر در انتهای همین صفحه تجربیات خود را با دیگران به اشتراک گذارید.

گروه توریستی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26522

به "شهر سرعین اردبیل، مرکز آب گرم و اسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر سرعین اردبیل، مرکز آب گرم و اسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید