ورق هایی که در ساختمان سازی به کار می فرایند، کدام اند؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، در صنایع ساخت و ساز، مصالح مختلفی به کار می رود که از مهمترین آن ها، می توان به ورق های فولادی اشاره نمود.

ورق هایی که در ساختمان سازی به کار می فرایند، کدام اند؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام اصفهان آهن، این ورق ها را در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می دهند اما برخی از ورق ها بیشتر از همه در ساختمان سازی کاربرد دارند. اما ورق هایی که در ساختمان سازی، بیشترین کاربرد را دارند، کدام اند؟ در این مطلب این ورق ها را به شما معرفی خواهیم کرد، اما پیش از آن، بهتر است با ورق های فلزی آشنا شوید.

ورق فولادی و انواع آن

یکی از مزیت های ورق فولادی این است که هم به صورت ورق و کلاف و هم به صورت رول شده در بازار موجود است. ورق فولادی را با توجه به مواد اولیه و متریال ساخت ورق و همچنین روش های متنوع فراوری، به انواع مختلفی تقسیم می نمایند که شامل ورق رنگی، ورق روغنی، ورق اسیدشویی، ورق گالوانیزه، ورق گالوانیزه، ورق سیاه و ورق قلع اندود می باشد و هر کدام از این ورق ها کاربرد متفاوتی دارند.

ورق سیاه و کاربرد آن در ساختمان سازی

این نوع ورق با روش نورد گرم فراوری می گردد و علت نامگذاری آن هم به این موضوع مربوط است. این ورق از جمله کاربردی ترین و اصلی ترین ورق های موجود در بازار است و جزو مصالح فلزی ساختمان محسوب می گردد. ورق سیاه خود به دو دسته ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی تقسیم می گردد و کیفیت آن نیز توسط شاخص استانداردی به نام ST سنجیده می گردد.

اصولا شاخص ST رابطه مستقیمی با تعداد کربنی دارد که در ساختار ورق آهن به کار رفته است و به این معنی است که هر قدر تعداد کربن بیشتر باشد، انعطاف پذیری ورق آهن نیز کمتر است. نامگذاری ورق سیاه در بازار آهن بین ST33 تا ST52 می باشد و همچنین ورق های ST22 و ST52 از انواع دیگر ورق سیاه پرکاربردتر هستند.

از ورق سیاه به جز صنعت ساختمان سازی در صنایعی که احتیاج به تحمل فشار نسبتا زیادی باشد مثل: انجام پروژه سد سازی، پروژه های پتروشیمی، تانکر سازی، صنعت خودرو سازی، لوله سازی و ... نیز استفاده می گردد.

مشخصات فنی ورق سیاه

ضخامت انواع ورق های سیاه در بازار ایران بین 1/5 میلی متر تا نهایتا 100 میلی متر است و همانطور که می دانید ورق های فلزی در دو نوع رولی و کلاف فراوری می شوند و به بازار عرضه می شوند.

ورق های ساختمانی ورق سیاه در گریدهای DD11, DD12, DD13, STW22, ST37, ST52 فراوری می شوند.

ورق روغنی و کاربرد آن در ساختمان سازی

این نوع ورق فولادی به روش نورد سرد فراوری می گردد و در بازار آهن به فولاد سرد معروف است. ورق روغنی، در بین انواع ورق فولادی از کیفیت ظاهری بالاتری برخوردار است.

از این ورق در پروفیل های ساختمانی، ساخت در و پنجره، دکوراسیون، ساخت پروفیل های مبلی، ساخت بدنه کابینت، ساخت وسایل برقی خانگی مانند گاز آشپزخانه استفاده می گردد.

از طرفی ورق روغنی بر اساس حالت کشسانی و انعطاف پذیری به 3 دسته تقسیم می گردد:

. ورق های معمولی مانند ST12) به این مدل ورق کششی نیز گفته می گردد و از سایر ورق های روغنی گران تر است.)

. ورق های نیمه کشش (مانند ST13 )

. ورق های فوق کشش (مانند ST14)

مشخصات فنی ورق روغنی

ورق روغنی در عرض های 100سانتی متر و 125سانتی متر به بازار عرضه می گردد. ضخامت استاندارد ورق روغنی بین 0.3 میلی متر تا 4 میلی متر متغیر است.

ورق گالوانیزه و کاربرد آن در ساختمان سازی

در فراوری این نوع ورق ها از روکشی با جنس روی استفاده می گردد که باعث می گردد ورق های گالوانیزه در بین مصالح فلزی ساختمان، مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی و جوی مثل رطوبت داشته باشند و دچار خوردگی نشوند.

یکی از مزایای این نوع ورق این است که حتی اگر سطح روی آن خراشی بردارد، در مقابل زنگ زدن و خوردگی مقاومت می نماید و استفاده از این نوع ورق باعث صرفه جویی در هزینه فراوری، تعمیر و نگهداری آن می گردد.

از مزایای ورق گالوانیزه می توان به این موضوع اشاره نمود که در برابر سایش، خوردگی و صدمات مکانیکی و هم مقاومت بالایی دارند.

از ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی که احتیاج به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مثل: فراوری کانال کولر، شیروانی ها یا لوله های آب که در معرض آب و رطوبت هستند، استفاده می گردد.

ورق رنگی و کاربرد آن در ساختمان سازی

در واقع ورق رنگی نوعی از ورق گالوانیزه است یعنی جنس ورق پایه ای آن از جنس ورق های گالوانیزه می باشد. این ورق را در در کوره های خاص رنگ پاشی می نمایند.

به صورت استاندارد بیش از 16 رنگ متنوع ورق رنگی فراوری می گردد که شامل رنگ های: سفید یخچالی، کرم، قرمز، قرمز گوجه ای، آبی نیسانی، آبی کاربنی، نارنجی، زرد، زرد لیمویی، بنفش، سبز چمنی، سبز تیره، صورتی، قهوه ای رنگ سفال و قهوه ای سوخته است.

این ورق های فلزی در صنایعی مثل: صنایع فلزی، فراوریات ساختمانی، فراوریات لوازم خانگی و صنعت حمل و نقل به کار برده می شوند. این ورق ها با ضخامت بسیار نازک و در حالت رولی در عرض های 100 و 125 میلی متری فراوری می شوند.

سخن پایانی

انواع فولاد ساختمانی در ساخت یک ساختمان و بنا مورد استفاده قرار می گیرند که انواع ورق فلزی نمونه ای از آن ها است. اما مسئله مهم دقت استفاده درست از این مصالح با توجه به خصوصیات و کاربرد آن هاست و همچنین کیفیت ساخت این محصولات.

انواع ورق که در ساختمان سازی به کار می فرایند شامل ورق سیاه یا ورق نورد گرم، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی می گردد و از آن ها در ساخت تجهیزات ساختمانی گرفته تا فوندانسیون استفاده می گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 28247

به "ورق هایی که در ساختمان سازی به کار می فرایند، کدام اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورق هایی که در ساختمان سازی به کار می فرایند، کدام اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید