وزنه برداری، الگوی مبارزه با دوپینگ در ورزش ایران

به گزارش مجله سلو بلاگ، وزنه برداری در حالی بیشترین تعداد دوپینگ مثبت در یک سال گذشته را به خود اختصاص داده که نسبت تعداد نمونه گیری با این آمار، نشان از شرایط ایده آل این ورزش در مقابله با این پدیده دارد.

وزنه برداری، الگوی مبارزه با دوپینگ در ورزش ایران

به گزارش خبرنگاران، 7 اردیبهشت سال 1394 بود که با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری، علی مرادی که پیش از آن نیز در سال های 1373 تا 1385 ریاست این فدراسیون را برعهده داشت، بعد از حسین رضازاده بار دیگر بر مسند ریاست نشست.

چندی بعد دکتر داوود باقری از سوی علی مرادی به عنوان رئیس کمیته پزشکی و نایب رئیس فدراسیون انتخاب شد. از همان وقت تا تمدید دوباره ریاست مرادی در انتخابات تیرماه سال 1398، در وزنه برداری اتفاقات ویژه ای در بخش پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتفاق افتاده که مورد اذعان کارشناسان و متخصصان بوده است.

همه اذعان دارند که با توجه به اینکه وزنه برداری رشته ای قدرتی است، با توجه به بالا بودن میزان آسیب ها، بیش از سایر رشته ها در آن مباحث پزشکی و کنترل دوپینگ اهمیت دارد. با توجه به فلسفه دوپینگ، قطعا در رشته های قدرتی موارد مصرف داروهای غیرمجاز بیشتر از سایر ورزش هاست. به همین دلیل نظارت، آموزش و حمایت های پزشکی و تغذیه ای می تواند تا حدود زیادی بازدارندگی لازم را داشته باشد.

فدراسیون وزنه برداری در این خصوص نمونه پیروزی از پیشگیری از دوپینگ را در سال های اخیر پیاده کرده است؛ از تامین مکمل های ورزشی برای قهرمانان ملی گرفته تا افزایش نمونه دوپینگ.

در دوران بازگشت علی مرادی به فدراسیون و آغاز به کار کادر جدید، از نادوی ایران درخواست شده تعداد آزمایش های دوپینگ را به طور چشمگیری افزایش دهد. درحالیکه پیش از این صرفا به صورت رندومی از اردوهای ملی تست گرفته می شد. به درخواست فدراسیون، تست دریافت در لیگ و قهرمانی کشور نیز به انجام نمونه گیری در اردوهای تیم ملی و همچنین پیش از اعزام، اضافه شده که نشان از مبارزه ای فراگیر دارد. با این اقدام، تعداد نمونه گیری ها چند برابر قبل شده و به 210 نمونه در سال 2019 رسیده که موجب شده تا تعداد موارد مثبت نیز افزایش یابد.

البته در کنار این مبارزه میدانی با دوپینگ که در تمام سطوح وزنه برداری اجرا شده، مکمل های مجاز از سوی فدراسیون در اختیار ورزشکاران قرار گرفته تا وزنه برداری جزو معدود فدراسیون هایی باشد که خودش مکمل در اختیار ملی پوشان قرار می دهد. در واقع، مبارزه ای همه جانبه، علمی و معطوف به واقعیت های ورزشی و تمرینی که منجر به ساختن تیم های ملی پاک شده است.

اما یک واقعیت را نباید در سایه های تحریف برخی گروه ها که اهداف خاص دارند، فراموش کرد. نسبت تعداد تست های گرفته شده و نمونه های مثبت به صورت آشکار نشان می دهد که وزنه برداری کشور چه عملکرد مطلوب و حتی درخشانی در حوزه مبارزه با دوپینگ داشته است. این بخش که تبدیل به بحرانی برای وزنه برداری و ورزش کشور شده بود، اکنون در یک جهت امن و پیروز قرار گرفته است.

مجموع تست های گرفته شده داخلی و خارجی و آمار مثبت اعلامی، آموزش مستمر درخصوص ممنوعه های غذایی و مکمل و ...، فدراسیون وزنه برداری را تبدیل به مدل پیروزی از مبارزه با دوپینگ کرده که مورد تائید کارشناسان و آگاهان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 20844

به "وزنه برداری، الگوی مبارزه با دوپینگ در ورزش ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزنه برداری، الگوی مبارزه با دوپینگ در ورزش ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید