آداب و رسوم ماه رمضان در هندوستان

به گزارش مجله سلو بلاگ، پس از هندوها، مسلمانان بیشترین جمعیت را در هند به خود اختصاص داده اند. رمضان برای مسلمانان هندی ماه خاصی است و جشن های ماه مبارک و مراسم ها آن با شور و شوق خاصی نسبت به کل کشورهای مسلمان برگزار می گردد، مخصوصا اینکه این مراسم ها همگی رنگ و بویی از هند را با خود دارند.

آداب و رسوم ماه رمضان در هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

نفوذ رمضان و روزه داری در بین غیرمسلمانان هم در هند جالب توجه است، عده ای از غیرمسلمانان هند هم همگام با مسلمانان از این ماه برای تزکیه روح و جان خودشان استفاده نموده و روزه داری می نمایند. کسانی که از دیگر ادیان با مسلمانان همراه می شوند، اعتقاد دارند که ماه رمضان، ماهی است که نشان می دهد همه ادیان می توانند بدون هیچ مسئله ای با یکدیگر تعامل داشته باشند.

حال و هوای رمضان در هند

بعد از افطار تا نزدیک سحر همه مغازه ها دایر هستند

ماه رمضان، سال جاری با زمان بارش های فصلی در هند، هم زمان شده است. مسلمانان هندی تقریبا پانزده ساعت روزه داری می نمایند. در سال هایی که رمضان مصادف با تابستان باشد، بیشتر مردم روزه دار تا زمانی که هوا بیرون از خانه مساعد نباشد، دست از کار می کشند و در خانه می مانند. ولی بعد از افطار تا نزدیک سحر همه مغازه ها دوباره دایر می شوند. زنان مسلمان هندی، عمدتا خانه دار هستند و ماه مبارک رمضان یکی از پرمشغله ترین ماه های زندگی آن ها است. در این ماه، علاوه بر کارهای همیشگی خانه باید، سحری و افطار هم تدارک ببینند. بچه ها در هند، هم پای عظیم سالان روزه داری می نمایند و سعی می نمایند که روزه کامل بگیرند.

هتل ها در ماه مبارک رمضان باز هستند، ولی در مناطقی که مسلمانان جمعیت غالب را تشکیل می دهند، کرکره غذاخوری ها به صورت نیمه باز قرار می گیرد

در هند، تجمع ادیان مختلف بسیار بالا است. مسلمانان، همسایگان غیرمسلمان خودشان را سر سفره های افطار می آورند و غیرمسلمانان، مسلمانان را برای باز کردن روزه خودشان به خانه هایشان دعوت می نمایند. در ماه مبارک رمضان، صندلی های مخصوصی در تمام هند تعبیه می گردد که در آن مردم، نذرهای خودشان را ادا می نمایند تا کسانی که وسع خرید کردن غذاهایی همانند خرما، میوه و شیرینی ندارند، از آن ها استفاده نمایند. هتل ها در ماه مبارک رمضان باز هستند ولی در مناطقی که مسلمانان جمعیت غالب را تشکیل می دهند، کرکره غذاخوری ها به صورت نیمه باز قرار می گیرد. خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان در هند ممنوع نیست؛ اما مردم غیرمسلمان و حتی مسلمانانی که قادر به روزه دریافت نیستند، روزه داران را در این فریضه دینی همراهی می نمایند.

مساجد هند برای همه مردم در ماه مبارک، افطاری دهند و این آیین را نشانی از برادری و اتحاد بین مسلمانان می دانند. به وقت افطار و سحر مؤذن با بانگ بلند اذان را اعلام می نماید و مردم به دور سفره ای مشترک در مساجد می توانند افطار یا سحر نمایند. در هند برای روستاهای دوردست هم برنامه اوقات شرعی تدارک دیده شده است تا مسلمانان در آن مناطق بدون دلهره از زمان افطار برای روز خودشان برنامه ریزی نمایند.

غذاهای هندی مخصوص ماه رمضان

مسلمانان هندی بر اساس اعتقادات اسلامی، روزه های خودشان را با خرما و آب افطار می نمایند. البته در بعضی از مناطق هند، افطار با شیر و تکه های میوه هم مرسوم است. هندی ها برای افطار خودشان غذاهای سنتی همانند چانا دال (شلغم پخته به همراه حبوبات، لپه در هندی همان چانا دال است)، پاکورا (اسنکی با ترکیب پیاز سرخ نموده، هویج و سیب زمینی)، داهی وادا (اسنک عدسی آغشته به ماست و آرد)، فرنی، حلیم تهیه می نمایند. همچنین برای سحری هم غذاهایی سنتی مانند کچیدی (برنج پخته به همراه عدس)، کیما (گوشت چرخ نموده سرخ شده)، پاراتا (لایه هایی برشته از گندم) می خورند.

هتل های هند، در طول روز، غذاهایی که مخصوص ماه رمضان هستند را آماده دارند

هتل های هند، در طول روز، غذاهایی که مخصوص ماه رمضان هستند را آماده دارند، همچنین در مغازه های غذا فروشی دستور غذایی مخصوص ماه مبارک تهیه می گردد. مردم هند روز را غالبا به عبادت می گذرانند. محل اصلی عبادت مردم هند، همانند سایر کشورهای مسلمان مساجد هستند که معمولا در اوقات سحر، افطار و ما بین این دو زمان پر از جمعیت دین دار است.

اقتصاد هند در ماه رمضان

بازارهای هند برخلاف تصور، رونق بیشتری به خود می گیرد. در شهرهایی همانند دهلی، حیدرآباد و کلکته، بازار فروش مواد غذایی نزدیک زمان های افطار و بعد از سحر داغ است. بازاریان بعد از افطار تا نزدیک سحر مغازه های خودشان را باز نگاه می دارند. خریدهای مردم هند در ماه مبارک، غالبا خرما، میوه و غذاهای سرخ نموده برای وعده های افطار و سحری است.

سازمان ها و اداره ها در هند، رنگ و بوی ماه رمضان به خود می گیرند. هر سازمانی برای خودش تصمیم جداگانه ای می گیرد تا مسلمانان علاوه بر انجام کارهای خودشان، برای انجام فرایض دینی مسئله ای نداشته باشند. از جمله این برنامه ها تعطیلی زودهنگام ادارات یا برگزاری مراسم افطاری مشترک بین کارکنان است.

هند دارای جمعیت زیر خط فقر زیادی است که فرایض دینی خودشان را بدون هیچ تفاوتی با بقیه برگزار می نمایند. اتحادیه و سازمان های خیریه زیادی در ماه مبارک رمضان به در خانه های این خانواده ها می فرایند و به آن ها یاری های مالی می نمایند یا برای یک ماه مایحتاج غذایی آن ها را تهیه می نمایند تا آن ها هم بتوانند، در مهمانی خدا شریک شوند.

عید فطر در هند

مسلمانان هندی چند روز قبل تر از عید فطر، برای عید البسه نو خریداری می نمایند

هند با داشتن ادیان مختلف در خود، اعیاد و مناسبت های دینی زیادی هم در طول سال به خود می بیند؛ اما در میان این اعیاد، عید فطر که مشترک بین دویست میلیون مسلمان است، از صندلی ویژه ای برخوردار است. مسلمانان هندی چند روز قبل تر از عید فطر، برای عید البسه نو خریداری می نمایند. این عید، علاوه بر مسلمانان برای غیرمسلمانان، از اهمیت ویژه مالی برخوردار است. دو عید عظیم فطر و قربان در هند به شکل باشکوهی برگزار می گردد. با توجه به گستردگی جمعیت مسلمانان در روز عید فطر از هر کوی و برزنی، صدای موسیقی هندی به گوش می رسد.

مسلمانان هندی در این عید، به ملاقات عظیمان و خویشان می فرایند و از آن ها دلجویی می نمایند. همچنین به بهانه این عید، مهمانی می دهند و اقوام را به دور هم جمع می نمایند. بعضی دیگر از خانواده های هندی به جای دادن مهمانی، نذری پخش می نمایند تا خانواده های کم درآمد و بی بضاعت هم در این جشن عظیم شریک شوند.

دولت هند، روز عید فطر را تعطیل رسمی اعلام نموده است

لباس غالب مردم هند در روز عید فطر یک دست سفید است. محله و مساجد هند در این روز باشکوه آذین بندی می شوند. صبح روز عید مساجد جامع شهرها، برای برگزاری نماز عید فطر آماده هستند. جمعیت شرکت نماینده در شهرهای عظیم به قدری است که علاوه بر مسجد، خیابان های اطراف هم پر از جمعیت نماز گذار می گردد تا نماز عید فطر را به جای آورند. در بعضی از شهرها و ایالت های مسلمان نشین هند، جشن عید فطر چند روز ادامه پیدا می نماید. دولت هند، روز عید فطر را تعطیل رسمی اعلام نموده است.

اگر در ماه مبارک رمضان، به هند مسافرت کنید، شاهد همدلی و تعامل زیبایی بین ادیان مختلف خواهید بود. پیروان بسیاری از ادیانی که با دین اسلام نقاط مشترک اندکی دارد، هم در این ماه، سعی می نمایند روزه داری نمایند و مسلمانان را همراهی نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 30527

به "آداب و رسوم ماه رمضان در هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم ماه رمضان در هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید