آرش میلانی: گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر مهم ترین بحث در تغییرات اقلیمی و افزایش توان طبیعی شهر تهران را تقویت حمل و نقل عمومی برشمرد و تاکید نمود گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد و آن را عمومی سازی کرد.

آرش میلانی: گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره کلیماتون تهران گفت: امیدوارم طرح ها و ایده های نو و تازه ای که در جشنواره کلیماتون تهران مطرح شد، منجر به بهتر شدن شرایط تهران گردد. ما روزهای آلوده ای را در دی ماه سپری کردیم و مهمترین پیوند تغییر اقلیم و شرایط محیط زیستی تهران را می توان در همین موضوع آلودگی هوا مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه توان تهویه طبیعی شهر تهران طی سال های اخیر کاهش یافته است، گفت: با حضور و افزایش منابع آلاینده و اتفاقاتی نظیر مازوت سوزی و استفاده از سوخت های ناپاک و کم کیفیت مشاهده می کنیم که طی سال های اخیر به ویژه سال جاری شرایط خاصی را در زمان آلودگی هوا داشتیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در آنالیز تغییرات اقلیمی در تهران عقب هستیم، توضیح داد: البته ما شاهد انجام مطالعات کلانی درباره تغییر اقلیمی هستیم که از جمله آن می توان به مطالعه سازمان هواشناسی اشاره نمود که شرایط پیشرو را بر اثر تغییرات اقلیمی هشداردهنده خوانده است.

حسینی میلانی با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی درباره تغییرات اقلیمی گفت: براساس این گزارش میانگین بارش سالانه در افق 83 سال آینده کاهش یافته و بیشترین کاهش بارش در منطقه مرکزی ایران در فصول بهار و پاییز به ترتیب با 4.5 درصد و 6.7 درصد رخ خواهد داد. علاوه بر مشکل کم آبی، تغییرات اقلیمی فراوانی رخداد توفان های گرد و خاک را افزایش داده و باعث آلودگی هوا در شهرهای مجاور مناطق کویری چون تهران می گردد.

وی ادامه داد: مطالعات اجرا شده نشان می دهد بحث سازوگاری با تغییرات اقلیمی را به ویژه در فصل آلودگی هوا باید جدی گرفته گردد و از این منظر، کلیماتون می تواند رویداد قابل اتکایی برای متوجه کردن افکارعمومی در این زمینه باشد.

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، آخرین گزارش کشوری درباره انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به سال 2010 است که 88 درصد انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به بخش انرژی است که از این 88 درصد، 19 درصد مربوط به حمل و نقل و مصرف سوخت است.

حسینی میلانی با بیان اینکه باید به عنوان یک کشور نفتی توجه ویژه ای به کاهش شدت انرژی در این زمینه داشته باشیم، ابراز داشت: توان طبیعی جنگل های کشور برای ترسیب کربن حدود 4000 واحد در سال و بسیار پایین است و این در حالی است که جنگل کاری در سطح جهانی به صورت بسیار گسترده دنبال و پیگیری می گردد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه راهبردی ملی تا انتها برنامه ششم باید 10 درصد کاهش شدت انرژی در حوزه حمل و نقل درون شهری داشته باشیم، گفت: این موضوع مستلزم جدی دریافت حمل و نقل عمومی پاک و توسعه مترو است. کمبودهای بسیاری در این زمینه داریم و توان شهرداری برای پاسخگویی به این احتیاج و تقاضا با توجه به محدودیت های اقتصادی، کم است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر مهم ترین بحث در تغییرات اقلیمی و افزایش توان طبیعی شهر تهران را تقویت حمل و نقل عمومی برشمرد و یادآور شد: در شهر تهران، حریم آن شرایط فراوری گازهای گلخانه ای تعیین نیست و به همین خاطر لازم است برآوردی از فراوری گازهای گلخانه ای توسط نیروگاه ها، صنایع، مجتمع آرادکوه، بخش کشاورزی و... انجام گردد و به همین خاطر به شهرداری تهران توصیه می کنم انجام مطالعه در این را به در دستورکار خویش قرار دهد.

حسینی میلانی با اشاره به پیوستن مجدد آمریکا به توافق اقلیمی پاریس گفت: با پیوستن مجدد آمریکا به توافق پاریس بحث تغییرات اقلیمی مجددا مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر شهر تهران باید آمادگی لازم را داشته باشد که بتواند از اعتبارات و سرمایه گذاری بین المللی استفاده بکند.

وی تهیه بانک اطلاعاتی و تعیین کردن فهرستی از چالش ها، مسائل و اطلاعات مورد احتیاج را اقدام جدی برای انجام مقابله با تغییرات اقلیمی دانست و گفت: اطلاعات این بانک اطلاعاتی باید در دسترس ایده پردازان و مبتکران قرار بگیرد تا آنها بتوانند از این اطلاعات استفاده نموده و طرح ها و ایده هایی را پیشنهاد بدهند که قابل تحقق باشد.

رئیس کمیته محیط زیست به بحث مردمی سازی ایده های کلیماتون اشاره نمود و گفت: انجام بعضی از طرح ها ممکن است در کوتاه مدت ممکن نباشد اما گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد و آن را عمومی سازی کرد. در این چارچوب می توان از رویدادها و برنامه های مختلف بهره برداری کرد.

به گفته حسینی میلانی، یک نمونه از این بهره برداری، دربی دو تیم فوتبالی شهر تهران است که این مسابقه سال جاری در یک هوای آلوده برگزار گردید. این فرصتی بود که می شد از آن برای مورد توجه قرار دادن بحث آلودگی در میان مردم و راه های مقابله با آن استفاده کرد. البته فرصت هایی از این دست در پیشرو نیز واقع شده است و شهرداری باید از آنها استفاده کند.

وی کمپین سه شنبه های بدون خودرو و استفاده اشتراکی و عمومی از دوچرخه ها را دو نمونه عمومی سازی ایده های مقابله با تغییرات اقلیمی در میان مردم برشمرد و توضیح داد: یکی از دغدغه هایی که وجود دارد، پایداری جنگل کاری هایی اجرا شده در حریم شهر تهران و نحوه تامین آب آنهاست.

این عضو شورای شهر تهران اضافه نمود: شهرداری در دامنه جنوبی توچال 15 هزار هکتار جنگل کاری نموده است و 3500 هکتار هم فضای سبز در روددره های شهر تهران وجود دارد که جزو میراث طبیعی شهر تهران است که باید برای حفظ و پایداری آن اندیشید و این را مدنظر قرار داد که چگونه می توان از این ظرفیت برای ترسیب کربن استفاده کرد.

حسینی میلانی با ابراز امیدواری نسبت به جشنواره کلیماتون تهران گفت: امیدوار هستم کلیماتون به عنوان یک برنامه شهرمحور بتواند با حضور همه ذی نفعان، جهت روشنی را برای ایده پردازی و تفکر گروهی، تعامل و ایجاد اقدام های مشترک فراهم کند و فرصتی برای شهروندان برای خلق ایده های محلی با هدف برطرف چالش های محیط زیست فراهم کند تا بتوان با تغییر در نگرش و ترسیم نگاهی نو به شهرها، شهری تاب آورتر و زیست پذیرتر برای نسل آینده داشته باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 28032

به "آرش میلانی: گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرش میلانی: گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید