افزایش غلظت مواد مغذی پس از سیلاب در مصب اروندرود و مُند

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران- رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر از نتایج تحقیقات میدانی وقوع سیلاب در محدوده مصبی رودخانه مُند و اروندرود در فروردین 98 اطلاع داد و گفت: نتایج نشان داد میزان غلظت مواد مغذی در این دو نقطه نسبت به قبل از سیلاب افزایش یافته است.

افزایش غلظت مواد مغذی پس از سیلاب در مصب اروندرود و مُند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مریم قائمی شرح داد: در یک ایستگاه نزدیک دهانه مصب اروند، تغییرات ساعت به ساعت شوری سطحی و شوری نزدیک بستر (توسط دستگاه CTD ) و همچنین تغییرات کشندی عمق ایستگاه اندازه گیری به مدت 14 ساعت در زمان حضور سیلاب اندازه گیری شد.

وی اضافه کرد: نتایج نشان دهنده چیره شدن اثر سیلاب بر تغییرات کشندی شوری است، سیلاب موجب شد که آب سطحی همیشه در مدت 14 ساعت، حتی در زمان مَد، شیرین باشد. همچنین، شوری آب نزدیک بستر فقط در زمان های نزدیک به نقطه مد ( High Water ) کمی تحت اثر شوری خلیج فارس نهاده شد و تا حدود 23 بالا آمد. در بقیه زمان ها، به دلیل حضور سیلاب، از سطح تا بستر آب کاملاً شیرین بود.

وی ادامه داد: نتایج آنالیز های صورت گرفته در ایستگاه بالادست مصب رودخانه مُند (استان بوشهر) نیز نشان داد شوری در زمان سیلاب منطقه ای نسبت به شرایط بدون سیلاب بیش از 8 واحد کاهش و هم زمان تراز آب 40 سانتیمتر افزایش داشته است.

وی با بیان این که مواد ﻣﻐﺬی و میزان آن از حیاتی ترین ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی زیست بوم سامانه های آﺑﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ که در این پایش مورد مطالعه نهاده شد، گفت: مواد ﻣﻐﺬی به ویژه ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻓﺴﻔﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻛﻴﻔﻲ آب در ﻣﺼﺐ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، زﻳﺮا آن ها اﺛﺮات ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن، ﻏﻠﻈﺖ اﻛﺴﻴﮋن ﻣﺤﻠﻮل، ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ آب و ﻧﺮخ رسوب گذاری دارﻨﺪ. اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻮاد ﻣﻐﺬی در اکوسیستم های ساحلی باعث تغییرات قابل توجه اکولوژیکی می گردد و تنوع زیستی در مصب ها و خلیج ها کاهش می یابد. اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻣﻮاد ﻣﻐﺬی می تواند ﺑﻪ ﻳﻮﺗﺮﻳﻔﻴﻜﺎﺳﻴﻮن و ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﺟﻠﺒﻜﻲ مضر ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر نتایج اندازه گیری مواد مغذی محلول (نیترات، نیتریت، آمونیوم و فسفات) را نشان از افزایش قابل توجه تمام مواد مغذی پس از سیلاب نسبت به اندازه گیری های قبلی دانست و گفت: افزایش غلظت نیترات به میزان 6.5 برابر پس از وقوع سیلاب منطقه ای نسبت به شرایط قبل از سیلاب (بهمن ماه 97)، غلظت نیتریت به میزان 2.8 برابر، آمونیوم به میزان 17 برابر و فسفات 15 برابر، گویای اثرات سیلاب فروردین ماه 98 روی حوضه مصب رود مُند است.

وی گفت: این در حالی است در مطالعه ای که در بهمن ماه 92، توسط قائمی (1396) در همین ایستگاه انجام شد نسبت به اندازه گیری که در بهمن ماه 97 (قبل از سیلاب و در یعنی فاصله زمانی 5 سال) صورت گرفت، غلظت نیترات 1.5 برابر افزایش و غلظت نیتریت و فسفات کاهش نشان داده بود.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5067

به "افزایش غلظت مواد مغذی پس از سیلاب در مصب اروندرود و مُند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش غلظت مواد مغذی پس از سیلاب در مصب اروندرود و مُند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید