باکو، شهری زیبا در ساحل خزر

به گزارش مجله سلو بلاگ، مردم ایران مسلماً با نام شهر باکو و کشور آذربایجان آشنایی دارند. شهر باکو پایتخت کشور آذربایجان است که در جنوب شرقی منطقه قفقاز واقع شده است و حد واسط آسیای غربی و اروپای جنوب شرقی واقع شده است. این کشور با ایران، روسیه، گرجستان، ارمنستان و ترکیه دارای مرز مشترک است و از طرف شرقی خود به دریای خزر محدود می گردد.

باکو، شهری زیبا در ساحل خزر

موقعیت خاص جغرافیایی باکو در فرهنگ مردم باکو و به طور کلی تجربه زندگی در باکو بسیار تأثیرگذار بوده است. به راستی که باکو تلفیقی از شرق و غرب، با تاریخی پیچیده و جذاب است که در سفرنامه باکو که توسط افراد مختلف در سده های پیشین نوشته شده نیز بازتاب داشت. این یکی از دلایل مهمی است که تعداد زیادی از گردشگران در سراسر دنیا را هر ساله به این منطقه می کشاند. ما نیز امروز قصد داریم با ذکر 8 دلیل به شما نشان دهیم که چرا باید به باکو آذربایجان سفر کنید. با ما همراه باشید.

سبک زندگی در باکو

شهر باکو از آن نوع شهر هایی است که شما را غافل گیر می کند. نقشه باکو توسط شهر و بناهای باستانی و به خوبی محافظت شده مملو است و از سوی دیگر به لطف حضور شرکت های نفتی عظیم ساختمان هایی مدرن و متحیرنماینده نیز دارد و توانسته است این دو را در کنار یکدیگر حفظ کند.

در اولین برخورد با مردم باکو به نظر می رسد با ترکیبی از ایرانیان و ترک ها سروکار دارید در حالیکه بسیاری از آنها کلاه های روسی به سر می نمایند. مردم باکو معمولاً توانایی صحبت کردن به هر دو زبان ترکی و روسی را دارند. چای را با تمام آداب و رسوم ایرانی آن می نوشند، قهوه عربی نیز از نوشیدنی های محبوب آنهاست. در ابتدا شاید صمیمیت یک خاورمیانه ای در آن ها مشهود باشد اما در عین حال می توانند مانند یک روس جدی باشند. زندگی در باکو می تواند برای یک تازه وارد بسیار سردرگم نماینده باشد زیرا این تلفیق در مواردی بسیار آشفته می کند، اما به همین دلیل سفر به باکو تجربه ای منحصربه فرد خواهد بود.

باکو و آذربایجان یکی از ارزان ترین مناطق دنیا

به سختی می توان کشوری پیدا کرد که سفر و مشتقات آن ارزان تر از سفر و زندگی در باکو باشد. غیر از مراکز لوکس و فوق مجهز، در رستوران های محلی باکو به ندرت بیش از دو دلار برای یک وعده غذای کامل پرداخت خواهید کرد. به دلیل غنی بودن از لحاظ گازی و نفتی نیز حمل و نقل عمومی در این کشور بسیار ارزان است. سفر درون شهری با مترو 18 سنت و یک نوشیدنی در باکو با 50 سنت قابل دسترس است.

قلعه ها و دیگر بناها و مناظر تاریخی

باکو شهری قدمت دار است و در اطراف آن مکان های تاریخی مختلفی مربوط به دوره های تاریخی وجود دارند. قدمت تاریخی و فرهنگ باکو جذابیت این شهر برای گردشگران را دوچندان نموده است. به همین دلیل در سال های گذشته گردشگران متعددی با تور انفرادی یا گروهی به باکو سفر نموده اند. برای مثال قلعه علینجا یکی از زیباترین و نفس گیرترین بناهایی است که بازدید از آن ساعت ها شما را به خود مشغول می کند. خارج از مکان ها تاریخی و گردشگری، بی شک باکو مملو از منظره های منحصربه فردی است که بسیار سرگرم نماینده اند.

اقلیم های متفاوت آب و هوایی

با وجود اینکه باکو آذربایجان از لحاظ جغرافیایی مساحت زیادی ندارد اما از 11 اقلیم آب و هوایی موجود، 9 مورد آن در اطراف باکو قابل دسترس است، از کوهستان های سرد و پربرف قفقاز گرفته تا صحراهای سوزان و دشت های سرسبز و مناطق ساحلی. نکته جالب دیگر اینکه نیمی از آتش فشان های گلی سراسر دنیا در کشور آذربایجان و 50 کیلومتری شهر باکو قرار دارند.

مردم مهربان و مهمان نواز

مردم باکو شاید در تمام منطقه قفقاز از مهربان ترین و مهمان نوازترین مردمان باشند، البته اگر مردم ارمنستان از شنیدن این جمله ناراحت نشوند! جدا از شوخی، زندگی در باکو خصلتی شاد و سرزنده دارد و این مسئله را می توانید در روحیات مردم نیز مشاهده کنید. مردم خوب و بد در هر منطقه ای یافت می شوند اما بیشتر افرادی که به آذربایجان سفرنموده اند تجربه خوبی از برخوردشان با مردم باکو داشته اند.

غذا

تا زمانی که تمام غذاهای محلی باکو را تست ننموده باشید سفر شما تکمیل نشده است. شباهت جالبی بین غذاهای باکو و ایران وجود دارد؛ انواع کباب، سالاد، میوه و سبزیجات تازه ولی در عین حال تلفیق این موارد با طعم و ذائقه غربی باعث شده که با غذاهای خوشمزه ای طرف باشید که صرف نظر کردن از آنها بسیار سخت است.

شاید تصور کنید که بهتر است فرصت محدود سفرتان را درجایی شناخته شده و مطمئن تر بگذرانید ولی ما به شما این اطمینان را می دهیم که باکو نه تنها چیزی از شهر های شناخته شده گردشگری دنیا کم ندارد بلکه حتی به دلیل بکر بودن و شرایط خاصش شما را بیشتر سرگرم می کند. زندگی در باکو ارزان است و مردم باکو بسیار مهمان نواز هستند. نقشه باکو پر از دیدنی های شهری و طبیعی است که روزها شما را به خود مشغول می دارد. شاید به رسم روزگاران قدیم شما هم ترغیب شوید پس از سفر، سفرنامه باکو را بنویسید.!

منبع: ققنوس
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25352

به "باکو، شهری زیبا در ساحل خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو، شهری زیبا در ساحل خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید