با این 8 راه حل ساده برای همیشه از پوسیدگی دندان خداحافظی کنید

به گزارش مجله سلو بلاگ، برای زیبا شدن دندان همیشه یک دکتر خوب برای ارتودنسی یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان در اولویت نیست، می دانیم که پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مسائل و معضلات دندانپزشکی است که هم طرح لبخند ما را بهم میریزد و هم اینکه در صورت عدم توجه باعث هزینه های هنگفتی می شود. بهتر است بدانید که پوسیدگی و حفرات دندانی، هم سلامتی عمومی شما را به خطر می اندازد و هم مانع بزرگی برای فرایند های دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان، لمینت و ... هستند.

با این 8 راه حل ساده برای همیشه از پوسیدگی دندان خداحافظی کنید

متاسفانه با وجود اینکه پوسیدگی به راحتی قابل پیشگیری است، اما فرایند مراجعه به مطب های دندانپزشکی به خاطر این مسئله رو به افزایش است. اگر دیگر نمی خواهید پول خود را صرف درمان پوسیدگی کنید و می خواهید دندان های سالم تری داشته باشید با ما همراه باشید. ما به شما 8 روش کارساز جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان ها را نشان می دهیم که هم سلامتی تان را بیشتر می کند و هم در در هزینه های شما صرفه جویی می کند.

8 راه حل قطعی پیشگیری از پوسیدگی دندان

از آنجا که اصلی ترین علت شکل گیری پوسیدگی، پلاک دندان است، هر روشی که به کاهش تجمع پلاک یا پاکسازی آن از روی دندان ها و از همه مهم تر تقویت مینای دندان کمک کند، می تواند یک راه حل برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد. بنابراین روش های زیر همگی بزرگ ترین روش های پیشگیری به شمار می فرایند.

  1. اصولی، به موقع و به اندازه مسواک زدن

اولین خط پیشگیری از پوسیدگی مسواک زدن است. اما نه به هر طریقی. مسواک زدن اصول دارد و اگر از این اصول پیروی نکنید حتی می توانید با وجود مسواک زدن با پوسیدگی و حفرات دندانی روبرو شوید.

  • به اندازه مسواک بزنید: حداقل روزی 2 بار
  • به موقع مسواک بزنید: دست کم 1 ساعت بعد از وعده های غذایی
  • زیاد مسواک نزنید: بیشتر از 2 دقیقه مسواک نزنید
  • به آرامی مسواک بزنید: وارد کردن فشار به مسواک و زیاد مسواک زدن می تواند باعث تحلیل مینای دندان و شروع فرایند پوسیدگی شود
  • مسواک مناسب انتخاب کنید: مسواکی که نرم باشد بهتر است. مسواک برقی عالی تر است.
  1. حتما از نخ دندان استفاده کنید

شاید برایتان جالب باشد که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر باشد. مسواک زدن تنها قادر است سطوح بالا، پشت و جلو و در نهایت 70 درصد سطوح دندان ها تمیز کند. پس تکلیف آن 30 درصد دیگر چیست؟ بله، نخ دندان کشیدن، از پسِ تمیز کردن آن 30 درصدِ دیگر برمی آید. در کنار مسواک زدن حتما نخ دندان بکشید چون لابلای دندان ها محتمل ترین مکان تشکیل پوسیدگی است.

  1. به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید

برای مرتب کردن دندان هایتان یک دکتر خوب برای ارتودنسی پیدا کنید، درمان ارتودنسی دندان در اصل باید در صدر این لیست می بود. زیرا حتی اگر ما به طور منظم هر روز مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم، اما اگر دندان های کج، نامرتب و نامنظمی داشته باشیم نمی توانیم از پوسیدگی جلوگیری کنیم. چرا؟ چون مسواک و نخ دندان باید به تمام سطوح دندان دسترسی داشته باشند تا بتوانند باعث تمیز شدن دندان ها شوند. این در حالی است که دندان های کج مانع بزرگی برای عملکرد مسواک و نخ دندان هستند. با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب، دندان های خود را صاف، یک دست و منظم کنید. و بدون دردسر و با خیال راحت سایر اصول پیشگیری از پوسیدگی دندان را دنبال کنید.

(تصویری از مطب دکتر درویش پور با کپشن مطب ارتودنسی ثابت و متحرک دکتر درویش پور متخصص ارتودنسی در قیطریه)

نکته: از حدود قیمت ارتودنسی نترسید

با یک نگاه اجمالی به تعرفه ارتودنسی در سال 99 متوجه می شوید که با پرداخت های قسطی و هزینه های معقول ارتودنسی جای هیچ نگرانیی بابت نرخ ارتودنسی دندان نیست. بنابراین لطفا اصلا نگران هزینه ارتودنسی دندان نباشید. بلکه به جای آن، به هزینه های ناشی از عدم درمان ارتودنسی فکر کنید. کسانی که دندان های کجی دارند بیشتر از همه با پوسیدگی دندان، عفونت، ورم و بیماری لثه و کشیدن دندان روبرو می شوند. هزینه درمان تک تک این مسائل بالا است. تنها برای یک مثال، می توان به هزینه جرمگیری منظم دندان، هزینه جراحی لثه و ... که ردِ پوسیدگی در همه آن ها نمایان است اشاره کرد که به مراتب و در مجموع، بسیار بیشتر از هزینه ارتودنسی است.

بخشی از هزینه های رایج در ارتودنسی

  1. غذاهای سالم بخورید

یکی از بزرگترین علل ایجاد پوسیدگی و حفره دندانی مصرف مواد غذایی نامناسب و ناسالم است. برای مثال نوشیدن نوشابه، نوشیدنی های الکلی و یا خوردن غذاهای اسیدی و بسیار شیرین و از این دست موارد، می تواند در مدت کوتاهی حتی سالم ترین دندان ها را دچار پوسیدگی کند. ما نمی گوییم که مصرف آن ها را کاملا قطع کنید، بلکه حتی کاهش مصرف آن ها نیز موثر است.

ولی بهتر است به جای مصرف این مواد، آب زیادی بنوشید، غذاهایی که کمتر اسیدی هستند و حاوی کلسیم بالایی هستن (و به بازسازی مینای دندان کمک می کنند) مصرف کنید، خوراکی ها و میان وعده های سالمی (مثل میوه ها را) بخورید و از جویدن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید. عمل به این توصیه ها و داشتن یک رژیم غذایی سالم، می تواند به تنهایی تا 50 درصد در پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید و موثر باشد.

  1. به طور منظم به دندانپزشک خوب مراجعه کنید

اشتباه نکنید ما قرار نیست هر بار که به مطب یک دندانپزشک یا هر متخصص دندانپزشکی دیگری مراجعه می کنیم سر کیسه را شل کرده و کلی هزینه پرداخت کنیم. این جلسات می توانند تنها یک ویزیت ساده با کمترین هزینه باشند. هدف از حضور در این جلسات ویزیت، بیشتر، ارزیابی و به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان است. حتی دریافت آموزش های مهم در خصوص بهداشت دهان و دندان، می تواند یکی از اهداف این جلسات کم هزینه باشد.

از همه مهم تر، برخی از موارد پوسیدگی های در سطح و عمق دندان وجود دارند که ظاهرا دیده نمی شوند و تنها با تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. اگر شما چنین پوسیدگی هایی داشته باشید می توانید از همان ابتدا با اقدامات پیشگیرانه مانع از رشد پوسیدگی شوید.

  1. از سیلانت دندان غافل نشوید

سیلانت یک ماده و لایه محافظ است که برای محافظت از سطح جونده دندان ها استفاده می شود. سیلانت ها سطح دندان را پوشانده و با محافظت از دندان در برابر باکتری ها و پلاک دندان، موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان می شوند. هرچند که فیشور سیلانت ها بیشتر در بچه ها و برای دندان های شیری استفاده می شوند اما برای بزرگسالان نیز بکار گرفته می شوند.

  1. به استفاده از دهانشویه ها بیشتر فکر کنید

دهانشویه های حاوی فلوراید و مواد آنتی باکتریال باعث کاهش پلاک در دهان و روی سطح دندان می شوند. شستشوی دهان با یک دهانشویه خوب بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد.

  1. آدامس (بدون قند) بجوید

چه باور کنید یا چه نه، اما جویدن برخی آدامس های بدون قند در واقع می تواند با افزایش جریان بزاق در دهان به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و حفره دندانی کمک کند. در سال 2007، انجمن دندانپزشکی آمریکا به دلیل کمک به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی روی بسته بندی آدامس های Wrigleys Orbit ، Eclipse و Extra برچسب ضد پوسیدگی دندان زد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 23892

به "با این 8 راه حل ساده برای همیشه از پوسیدگی دندان خداحافظی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 8 راه حل ساده برای همیشه از پوسیدگی دندان خداحافظی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید