به بچه ها یاد دهید: زندگی خرج دارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، ریختن سکه ها در قلک صدای لذت بخشی دارد و به محض پُر شدن آن، بچه ها می توانند از پول پس اندازشده برای خرید احتیاج ها و خواسته هایشان استفاده نمایند. ا

به بچه ها یاد دهید: زندگی خرج دارد

الهام میرمحمدی| خرج کردن و به خرید رفتن از جمله فعالیت های جذاب و دوست داشتنی برای بچه ها است. آن ها با فرآیند شغل، کسب درآمد و سپس خرج آن آشنا نیستند و بیشتر توجه شان به بخش آخر یعنی خرج کردن است.

پیتر کالینگتون، نویسنده و تصویرگر اهل انگلستان، کتابی به نام زندگی خرج دارد برای آموزش مفاهیم مهم سواد اقتصادی به بچه ها نوشته و در آن خلاصه ای از امور اقتصادی مربوط به بچه ها را در قالب رفتار های یک گربه باهوش به نام تیبز به تصویر کشیده است.

این کتاب اولین جلد از مجموعه 27 جلدی کتاب داستان های سواداقتصادی است که توسط آموزشگاه هوش اقتصادی و انتشارات قدیانی انتشار یافته است.

کالینگتون می گوید: همواره در ذهنم گربه ها و سگ ها را مقایسه می کردم و این سوال را از خود می پرسیدم که کدام شان باهوش ترند. سگ ها وفادار، مسوولیت پذیر و پرکار و همراه ما در پیاده روی ها هستند. آن ها با تدبیر بیشتری عمل می نمایند، آینده نگرند، به احتیاج های خود توجه دارند و مقداری غذا برای روز مبادا نگه می دارند.

او ادامه می دهد: گربه ها، اما تمایلی به راه رفتن های طولانی ندارند. آن ها بیشتر می خوابند و غذایشان را به اندازه صاحبشان دوست دارند. گربه ها باید موجودات باهوش، زیرک و از زیر کار در رویی باشند؛ حداقل باهوش تر از آنچه که نشان می دهند.

آن ها استعداد های خود را پنهان می نمایند، گربه ها می توانند مسوولیت های بیشتری در خانه برعهده بگیرند و به صاحبانشان یاری نمایند، اما عمدا این کار را نمی نمایند. همه این مقایسه ها باعث شد گربه را به عنوان شخصیت داستانم انتخاب کنم تا موضوع مهمی در سواد اقتصادی را به بچه ها نشان بدهم.

در کتاب زندگی خرج دارد، تیبز یک زندگی کاملا معمولی مانند گربه های دیگر دارد؛ یعنی همه چیز برای او حاضر و آماده است و او فقط می خورد و می خوابد و بازی می نماید تا اینکه یک روز از وضع موجود ناراضی می شود. تیبز از اینکه منتظر صاحبش بماند تا به او غذا بدهد، خسته می شود و کم کم خودش کنسرو های غذا را باز می نماید.

اعضای خانواده تحت تاثیر قرار می گیرند و تصمیم می گیرند کارت بانکی را به او بدهند تا خودش مسوولیت خرید غذا را هم برعهده بگیرد.

کمی بعد، اما تیبز سر از رستوران های گران قیمت در می آورد و ولخرجی به یکی از عادت های او تبدیل می شود و در مدیریت پول دچار مشکل می شود. اینگونه ورق برمی شود و اعضای خانواده، کارت بانکی را از تیبز پس می گیرند و او ناچار می شود برای تامین هزینه های خود شغلی پیدا کند.

تیبز تازه می فهمد هر روز صبح، به موقع بیدار شدن و آماده شدن و سر کار رفتن چقدر سخت است. از نگاه کالینگتون، قدرت نامحدود و داشتن کارت بانکی و خرج کردن، برای بچه ها بسیار جذاب است، اما ولخرجی و بدهکار شدن تبعاتی دارد و این همان درسی است که بچه ها از خواندن این کتاب می آموزند.

تیبز دیگر نمی توانست به رستوران های گران قیمت و لوکس برود و مجبور بود همان غذا های کنسرو و بی مزه گربه را بخورد. او ناچار شد برای پرداخت بدهی هایش کار کند و در نهایت یاد گرفت چطور پول خود را مدیریت و عاقلانه تر خرج کند. تیبز حتی می توانست کمی ابتکار عمل به خرج دهد و با سرمایه گذاری روی خود، به باهوش ترین گربه دنیا تبدیل شود؛ کسب وکاری راه بیندازد و با حضور در تلویزیون و دریافت عکس با طرفدارانش درآمد کسب کند.

پیتر کالینگتون، کتاب دیگری به نام فرشته و پسر سرباز در حوزه سواد اقتصادی دارد. در این داستان هم بچه ها درباره ارزش پس انداز می آموزند. قلک برای بچه ها دوست داشتنی و ارزشمند است. هر سکه ای که به قلک انداخته می شود، بر ثروت آن ها اضافه می نماید.

ریختن سکه ها در قلک صدای لذت بخشی دارد و به محض پُر شدن آن، بچه ها می توانند از پول پس اندازشده برای خرید احتیاج ها و خواسته هایشان استفاده نمایند. از نگاه کالینگتون، آموزش مفاهیم ابتدایی و ساده اقتصادی برای بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقتی بچه ها به قدرت و فایده پول پی می برند، مجذوب آن می شوند. کسب آگاهی درباره موضوعات اقتصادی باعث می شود، صاحبان مغازه با بچه ها مانند عظیمسالان رفتار نمایند و برای آن ها به عنوان مشتری احترام قائل باشند. هرچه بچه ها بیشتر درباره پول و مدیریت امور اقتصادی یاد بگیرند، فرآیند عظیم شدن برایشان ساده تر می شود و بهتر می توانند با آن کنار بیایند.

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: فرادید
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25780

به "به بچه ها یاد دهید: زندگی خرج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بچه ها یاد دهید: زندگی خرج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید