تاثیر باکتری های روده بر سلامت مغز ما!

به گزارش مجله سلو بلاگ، اغلب باکتری ها و میکروب هایی که در روده ما زندگی می نمایند، می توانند بر مغز ما تأثیر بگذارند. بعضی از آنها برای روده و مغز ما مفید و بعضی دیگر نیز مضر هستند. اما آیا باکتری های مضر می توانند سلامت مغز ما را به خطر بیندازند؟ اگر چنین است ساز و کار آن چگونه خواهد بود؟

تاثیر باکتری های روده بر سلامت مغز ما!

باید اقرار کرد که چنین ادعایی به احتمال زیاد درست است. ما بیش از یک قرن است که متوجه شده ایم باکتری ها در روده، دهان، بینی و روی پوست ما زندگی می نمایند. در واقع، آنها از زمانی که اولین انسان ها روی زمین قدم گذاشتند، این کار را انجام داده اند. ما می دانستیم که تعداد بسیار کمی از باکتری ها می توانند باعث بیماری های روده شوند. با این حال، تا 15 سال گذشته، بیشتر پزشکان تصور می کردند که اکثریت قریب به اتفاق باکتری هایی که به طور معمول در روده ما زندگی می نمایند، تنها از گرما و مواد مغذی موجود در بدن ما برای زنده ماندن استفاده می نمایند. ما تصور نمی کردیم که آنها می توانند بر سلامت ما تأثیر بگذارند. با این حال، در طی 15 سال گذشته، ما آموخته ایم که این باکتری ها قادر به فراوری موادی هستند که بر سلول های بدن ما تأثیر می گذارند، زیرا بعضی از این مواد مشابه موادی هستند که سلول های بدن خودمان می سازند.

بنابراین، چگونه باکتری های موجود در روده می توانند بر مغز ما تأثیر بگذارند؟

مواد ساخته شده به وسیله این باکتری ها درست همچون مواد مغذی موجود در غذای ما، می توانند از روده وارد جریان خون شوند. از طرفی، بعضی اعصاب خاص ما، مغز و روده را به هم متصل می نمایند: باکتری های روده می توانند سیگنال هایی را به وسیله این اعصاب به مغز ارسال نمایند. در نهایت، این باکتری ها می توانند سلول های سیستم ایمنی در دیواره روده را تحریک نمایند و سپس سلول های ایمنی سیگنال هایی را به وسیله اعصاب به مغز ما ارسال می نمایند.

تحقیقات در دهه گذشته نشان داده است که باکتری های روده ممکن است بر احساسات و توانایی های شناختی ما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بعضی از باکتری ها هورمون اکسی توسین را می سازند، هورمونی که بدن خودمان نیز فراوری می نماید که باعث افزایش رفتار اجتماعی در فرد می گردد. سایر باکتری ها موادی می سازند که باعث علائم افسردگی و اضطراب می شوند. بعضی دیگر نیز موادی می سازند که به ما یاری می نماید تحت استرس آرام تر باشیم که چنین باکتری هایی می توانند مفید باشند. اما در نهایت، یافته ها نشان داده است که تعدادی از باکتری های روده بر آسیب پذیری ما در برابر بعضی بیماری های مغزی، از جمله بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و اوتیسم تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، ماده ای به نام سینوکلئین که در مغز افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یافت می گردد، به وسیله باکتری های روده ساخته می گردد و می تواند به وسیله اعصاب از روده به مغز حرکت کند.

شناخت نقشی که باکتری ها (و ویروس ها و سایر میکروب ها) درون ما بازی می نمایند و در سلامت و حتی در شخصیت ما تاثیر می گذارند، یکی از مهم ترین اکتشافات 50 سال گذشته بوده است. با این حال، ما تازه آغاز به درک آن نموده ایم، و در پی روش هایی هستیم که بتوانیم میکروب های درون خود را تغییر دهیم و با این تغییر سلامت خود را بهبود ببخشیم. ممکن است 20 سال دیگر طول بکشد، اما قطعا آن را کشف خواهیم کرد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 47607

به "تاثیر باکتری های روده بر سلامت مغز ما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر باکتری های روده بر سلامت مغز ما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید