تالاب هشیلان ، گوشه بکر طبیعت استان کرمانشاه

به گزارش مجله سلو بلاگ، تالاب هشیلان یکی از جاذبه های طبیعت استان کرمانشاه است که در قسمت مرکزی این استان در 26 کیلومتری کرمانشاه در دهستان الهیار خانی، واقع شده است. این تالاب در زمین های پست دامنه کوه های خورین و ویس واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی به خصوص خود، این تالاب زیست بوم انواع مختلفی از جانوران و گیاهان است. گونه های جانوری تالاب هشیلان همواره مورد توجه دوستدارن طبیعت و فعالان محیط زیست هستند. این گوشه بکر از طبیعت استان کرمانشاه، به دلیل آب و هوای خوب، طبیعت دست نخورده و محیط زیست محافظت شده مقصدی ایده آل برای گردشگران و دوست داران طبیعت است. در این مطلب خبرنگاران به بررسی ویژگی هایی چون پوشش گیاهی تالاب هشیلان و گونه های جانوری متنوع آن می پردازیم.

تالاب هشیلان ، گوشه بکر طبیعت استان کرمانشاه

موقعیت جغرافیایی

تالاب هشیلان، تنها تالاب استان کرمانشاه است که در 26 کیلومتری شهر کرمانشاه، در جاده کرمانشاه-روانسر، در دشتی گسترده در دامنه کوه های خورین و ویس قراره گرفته است و به دلیل زیست بوم منحصر به فرد خود، تیراندازی و شکار از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تا فاصله 780 هکتاری آن ممنوع اعلام شده است. منبع اصلی آب این تالاب 450 هکتاری از سرآب سبزعلی تامین می شود و آب آن در بالا به شکل چشمه هایی جوشان و در پایین به شکل کانال های کوچک و بزرگ پراکنده پخش شده است. استان کرمانشاه، استانی با آب و هوای نیمه خشک و گرم در تابستان و نیمه خشک و سرد در زمستان است و این به آن معناست که تابستان های این استان به نسبت گرم و زمستان های آن نسبتا سرد است.تالاب هشیلان در منطقه ای همواره باد خیز واقع شده است و میانگین بارش در آن 451 میلی متر است. در این تالاب حدود 110 جزیره در ابعاد مختلف بین 100 متر مربع تا یک هکتار وجود دارد که بیش از 30 درصد مساحت تالاب را پوشانده است.

پوشش گیاهی تالاب هشیلان

پوشش گیاهی تالاب هشیلان بسیار منحصر به فرد است، چنانکه هیچ درخت خودرویی، جز چند نوع بید پراکنده، در آن رشد نمی کند و بیشتر پوشش گیاهی منطقه را علف های آبزی و گل هایی با برگ ها غوطه ور و شناور تشکیل می دهد. پوشش گیاهی سطح تالاب علف های آبزی هستند که ریشه در آب دارند و منظره بسیار زیبایی را روی سطح آب به وجود می آورند. در حاشیه تالاب نیز، گیاهان خشکزی که دربرابر آب شور مقاوم هستند رشد می کنند و منظره ای بسیار چشم نواز به وجود می آورند.

گونه های جانوری تالاب هشیلان

تالاب محل مناسبی برای زیست انواع حیوانات از جمله پستاندارانی چون گرگ، شغال، روباه، خرگوش، گربه وحشی و خانواده جوندگان در داخل و حاشیه خود پدیده آورده است و همچنین پناهگاه بسیاری از پرندگان مهاجر در ابتدای فصل های سرد سال نیز هست، اگرچه گاهی با شروع فصل یخبندان در تالاب، پرندگان ناچار به ادامه سفر خود به سمت جنوب می شوند. نام تالاب در زبان کردی به معنای لانه مار، ترکیبی از هشی به معنای مار و لان به معنای لانه است، که خود خبر از وجود تعداد زیادی مار، خصوصا مارهای آبی، در این محل می دهد. همچنین می توان رد چندین گونه از ماهی ها را نیز در این تالاب دنبال کرد که شامل ماهی هایی چون سیاه ماهی، عروس ماهی،سفید کولی می شود. گونه های جانوری تالاب هشیلان بسیار متنوع هستند و شامل انواع لاکپشت، سوسمار، مارمولک و حتی سمندر می شود. اما این تالاب به طور خاص میزبان تعداد بسیار بالا و متنوعی از انواع پرندگان است که فلامینگو، پلیکان قو، زنبور خور، هدهد، کبک و بلدرچین تنها بخشی از این گروه بزرگ هستند.

تالاب هشیلان که دارای طبیعتی غنی و آب و هوای مناسب است در تمام طول سال پذیرای گونه های متفاوت جانوری است.این تالاب به علت زیست بوم آبی به خصوصش همواره مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت واقع شده است و محلی مناسب برای بازدید از طبیعت است. آب و هوای مناسب این تالاب همراه با تنوع فراوان گونه های جانوری خصوصا پرندگان متفاوت و مناظر طبیعی و زیبای محافظت شده این تالاب را تبدیل به مقصدی مناسب برای شناخت طبیعت استان کرمانشاه می کند. راه دسترسی به این تالاب از طریق جاده کرمانشاه و روانسر، به سمت شمال بعد از روستای یاوری است. پس پیشنهاد ما این است که، دفعه بعدی که از اطراف کرمانشاه می گذشتید این تالاب جذاب و دوستداشتنی را از یاد نبرید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7806

به "تالاب هشیلان ، گوشه بکر طبیعت استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب هشیلان ، گوشه بکر طبیعت استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید