توسعه فردی چیست و چه تاثیری در موفقیت دارد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، در فرآیند توسعه فردی یاد می گیرید که توانایی ها و قابلیت هایتان را بهبود دهید و از آن ها برای استفاده از حداکثر پتانسیل هایتان بهره ببرید.

توسعه فردی چیست و چه تاثیری در موفقیت دارد؟

همه ما در زندگی ممکن است به جایی برسیم که احتیاج باشد از چرخه روزمرگی خارج شویم و غبار روی رویاها و اهدافمان را کنار بزنیم تا بتوانیم از زندگی متوسط و تکراری و حتی رو به افول خود قدم در راستا توسعه فردی و رشد و کمال بگذاریم. اگر شما نیز چنین تصمیمی دارید مطلب زیر را بخوانید.

توسعه فردی چیست؟

  • توسعه فردی یک فرآیند مادام العمر است. در این فرآیند یاد می گیرید که توانایی ها و قابلیت هایتان را بهبود دهید، هدف از این قابلیت ها را در زندگی پیدا کنید و از آن ها برای استفاده از حداکثر پتانسیل هایتان بهره ببرید.

  • در این فرآیند شما روی خودتان سرمایه گذاری می کنید. روی توسعه فردی برنامه ریزی می کنید و اینکه چطور در مقایسه با خودتان بهترین باشید. وقتی که این کار را می کنید، روابط، کار، زندگی خانوادگی و حس کلی شما در مورد زندگی روبه راه تر می شود. البته به این معنی نیست که هیچ مشکل و مانعی در زندگی شما وجود نخواهد داشت. مسائل همیشه وجود دارند، اما شما بهتر از پس آنها برمی آیید و کاملا آماده هستید.
  • توسعه فردی و یا توسعه شغلی و حرفه ای یک فرایند مستمر در مورد ارزیابی احتیاجهای آموزشی هر فرد و برنامه ریزی برای برطرف این احتیاجها است. این فرایند به شما کمک می نماید که در مورد دانش، عملکرد و یا پیروزیت های خود فکر کنید و برای ارتقا و پیشرفت فردی، تحصیلی و آموزشی خود برنامه ریزی نمایید.

از کجا باید آغاز کرد؟

قدم اول این است که یک نگاه صادقانه به زندگی و شرایطتتان بیندازید و ببینید چه چیزهایی باید تغییر نمایند. بعد نقشه بکشید که چطور این تغییرات را انجام دهید. مسلما انجام هر کار با ارزشی به زمان و کوشش زیادی احتیاج دارد، پس اگر می خواهید زندگیتان را تغییر دهید باید بدون وقفه کوشش کنید که گاهی خیلی هم آسان نیست.

اول از همه یک برنامه یا چک لیست درست کنید. می توانید توی دفترچه یادداشتتان بنویسید یا یک جدول درست کنید. به هر حال هدف این است که پیشرفتتان را ارزیابی کنید. به عنوان مثال در حوزه های سلامتی، توسعه فکری و توسعه احساسی و روحی می توانید با این زیرمجموعه ها آغاز کنید:

سلامتی

  • یک ورزش جدید به برنامه روزانه تان اضافه کنید.
  • مقدار غذایی که می خورید را کم کنید، در عوض از میوه و سبزیجات بیشتری بهره ببرید.
  • هر روز یک لیوان آب بیشتر بنوشید.
  • نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید.

توسعه فکری

  • هر هفته یا ماهانه یک کتاب جدید بخوانید.
  • ماهی یک بار به نمایشگاه های هنری، تئاتر یا کنسرت سر بزنید.
  • به یک ژانر یا هنرمند جدید موسیقی گوش دهید.
  • در مورد یک فیلسوف یا نویسنده جدید مطالعه کنید.

توسعه احساسی یا روحی

  • مدیتیشن یاد بگیرید، یا یک روش جدید برای تمدد اعصاب یا تنفس عمیق یاد بگیرید.
  • برای دوستان و خانواده تان وقت بگذارید.
  • به دنبال روش هایی باشید که تفکر مثبت را به یک عادت فکری تبدیل کنید.

10 عامل توسعه فردی برای پیروزیت پایدار

1 - ایمان: موتور محرک و نیروبخش هر انسانی، ایمان اوست. این ایمان می تواند ایمان مذهبی و دینی باشد و می تواند ایمان به کار و پیروزیت باشد. تا وقتی که انسان به موضوعی ایمان نداشته باشد، پیروزیت در آن راستا، دور از ذهن به نظر می رسد. یک ایده متوسط با ایمان قوی نسبت به آن، بسیار پیروز تر از یک ایده بسیار عالی و عدم ایمان به آن خواهد بود.

2 - خانواده: تنظیم ارتباطات با خانواده، ارتباط موثر با اعضای خانواده، مسئولیت پذیری و پاسخگویی به خانواده از دیگر عوامل توسعه و رشد فردی است.

3 - دوستی: دوستی پایدار و مناسب، احترام متقابل در دوستی، داشتن دوست زیاد و ارتباط موثر و کارآ و محترمانه با آنها، از دیگر عواملی است که به پیروزیت یک فرد کمک می رساند. مهم، تعداد دوستان و کمیت آن نیست، مهم کیفیت دوستی و دوستان با کیفیت هستند.

4 - تفریح: تاثیر شگفت تفریح مناسب، به جا و به موقع در زندگی فردی و اجتماعی و در ایجاد آرامش و پیروزیت، امری است که از سوی هر روانشناسی قابل تایید است.

5 - تمرکز: از دیگر عوامل توسعه فردی، تمرکز است، گرچه داشتن سبدی از فعالیت های متنوع و آگاهی داشتن نسبی از موضوعات مختلف، امری نیک و در عین حال، لازم به نظر می رسد، اما از شاخه ای به شاخه ای پریدن و عدم تمرکز و تنوع بی جا، فرد را از کسب پیروزیت باز می دارد. تمام مخترعین، مکتشفین، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران، سرمایه داران و… به شرطی پیروز شده اند که حداقل در یک بازه زمانی از زندگی شان بر روی هنر و حرفه و مزیت و استعداد خودشان تمرکز نموده اند.

6 - پیروزیت اقتصادی: پیروزیت، فقط منحصر به پیروزیت اقتصادی نیست و انسانی به توسعه و تکامل می رسد که در عرصه های مختلف بتواند توسعه پیدا کند اما به هر روی یکی از جنبه های پیروزیت، پیروزیت اقتصادی است و این که با توازن در این زمینه و زمینه های دیگر، به تکامل و رشد برسیم و با آرامش در راستا پیروزیت حرکت کنیم.

7 - انتقاد پذیری و بازخورد: انسان توسعه یافته و پیروز، فردی است که فرهنگ انتقاد پذیری و بازخورد از دیگران را داشته باشد و با حس کردن و ایجاد سنسورهای مختلف از اطرافیان و محیط اطرافش، نسبت به انتقادها و نظرات دیگران حساس باشد و با اصلاح رفتار و کنش خود، از آزار و اذیت دیگران امتناع نماید.

8 - پذیرش شکست: پذیرش شکست و درس دریافت از خطاها و اشتباهات، بهترین راستا زندگی است که حتی ممکن است بارها در زندگی انسان اتفاق بیفتد اما اگر فردی بتواند از شکست هایش، سکویی برای پیروزیت بسازد، بی گمان همین شکست ها نیز می تواند به عنوان عوامل پیروزیت و توسعه او تلقی شود.

9 - توجه به آینده: انسان پیروز همیشه به آینده نگاه می نماید، برای آینده سناریو نویسی نموده و برنامه ریزی می نماید و به جای آن که مقهور آینده شود، سعی می نماید یا آینده را بسازد یا بر موج آن سوار شود و این رازی است برای پیروزیت انسان های توسعه یافته.

10 - سلامت و توازن: توازن و سلامت بدنی و روانی، دیگر عامل توسعه فردی است که انسان های پیروز همیشه به آن توجه می نمایند و با توجهی که نسبت به سلامت جسم و روان خود دارند می توانند پیروزیت و توسعه را برای خود به ارمغان آورند.

بخش مهم ماجرا این است که یک تصمیم آگاهانه بگیرید تا نقش موثری در رشد شما داشته باشید، همیشه بخواهید خودتان را بهتر کنید و برای یادگیری چیزها و مهارت های جدید آماده باشید.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: setare.com
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24223

به "توسعه فردی چیست و چه تاثیری در موفقیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه فردی چیست و چه تاثیری در موفقیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید