حافظه بیشتر، زندگی بهتر

به گزارش مجله سلو بلاگ، میزان حافظه غیردائمی یا همان رم، سرعت اجرای پردازش را معین می کند و درنتیجه تاثیر مستقیمی بر قابلیت پردازشی و عملکرد هر کامپیوتری دارد.

حافظه بیشتر، زندگی بهتر

اصولا با گذشت زمان و سنگین تر شدن برنامه ها حافظه رم بیشتری برای اجرای آنها مورد نیاز است و به همین دلیل هم کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها معمولا قابلیت ارتقای حافظه رم را به کاربر می دهند. اما گوشی های هوشمند، به خصوص به دلیل نحوه ساخت و یکپارچه سازی قطعات و بدنه در طراحی های چند سال اخیر چنین قابلیتی ندارند.

در نتیجه داشتن حافظه رم کافی یکی از معیارهای اصلی تصمیم گیری خریداران گوشی های هوشمند است، چون بعدها امکان یا صرفه اقتصادی برای افزایش آن در صورت لزوم وجود ندارد.

این گزاره، حداقل درباره گوشی های اندرویدی، به طور کامل صادق نیست! اگر گوشی اندرویدی خود را روت کرده باشید، با استفاده از کارت های حافظه خارجی و نرم افزارهای مناسب می توانید میزان حافظه رم در دسترس گوشی خود را افزایش دهید. به این ترتیب می توانید از گوشی های قدیمی تر برای مدت بیشتری استفاده کنید، یا عملکرد گوشی فعلی خود را بهبود بخشیده و آن را به سطح بالاتری ارتقا دهید.

آیا واقعا لازم است؟

همان طور که گفتیم، حافظه غیردائمی یا همان رم (RAM) با افزایش پهنای باند ارتباطی پردازنده موجب افزایش سرعت آن و در نتیجه بهبود عملکرد می شود. درنتیجه می توانید هر کاری که با سیستم انجام می دهید، چه نمایش عکس و چه ویرایش آن را بهتر و سریع تر انجام دهید. همچنین نبود حافظه کافی رم می تواند علاوه بر کند شدن کلی سیستم مسائل دیگری هم ایجاد کند.

برای مثال ممکن است فکر کنید دلیل ثبت نشدن لمس شما یا قطع شدن پیاپی یک ویدئوی در حال پخش به صورت آنلاین خرابی صفحه لمسی یا سرعت پایین اتصال اینترنت شما است. اما در واقعیت نبود حافظه رم کافی هم می تواند پردازش و پخش تصویر را با مشکل روبرو کرده و باعث کندی در پخش ویدئو یا اجرای بازی شود. بنابراین داشتن رم بیشتر همیشه فکر خوبی است، هرچند گاهی ممکن است کمی پردردسر باشد.

چطور ممکن است؟

کاربران کامپیوترهای شخصی می توانند در صورت لزوم بخشی از فضای حافظه دائمی سیستم خود را به حافظه رم اختصاص دهند. وقتی حافظه رم شما کاملا اشغال شود، سیستم از این فضا که فایل Swap نامیده می شود برای کاهش بار و کمک به بهبود سرعت استفاده می کند. به این ترتیب این داده های غیردائمی به جای پاک شدن روی هارددیسک یا حافظه حالت جامد سیستم شما ذخیره و در موقع لزوم پاک می شوند.

سیستم عامل ویندوز 10 ابزارهای پیشرفته ای برای مدیریت فایل Swap دارد و به همین دلیل هم اصولا کاربران نیازی به تغییر دستی تنظیمات آن پیدا نمی کنند. اما اگر بخواهید، می توانید با افزایش فضای فایل Swap حجم ذخیره حافظه رم خود را افزایش دهید.

همین کار را می توانید در اندروید هم انجام دهید، البته شرایط و قدم هایی که باید برای آن طی کنید کمی متفاوت است. به طور پیش فرض و برای جلوگیری از دردسرهای ناخواسته احتاقتصادی، اندروید برخی دسترسی ها را در اختیار کاربر قرار نمی دهد.

با روت کردن گوشی، کنترل کامل سیستم عامل و سخت افزارهای آن در اختیار شما خواهد بود. به این ترتیب می توانید هر تغییری می خواهید در تنظیمات اعمال کرده یا نرم افزارهای خاصی نصب کنید که در حالت عادی کارایی ندارند. البته باید متذکر شویم که به همین ترتیب، روت کردن گوشی می تواند باعث بروز مشکل و عوارض ناخواسته و حتی از کار افتادن گوشی شما شود، پس بدون آمادگی و اطلاع قبلی سراغ این کار نروید و تا جای ممکن این کار را با گوشی های قدیمی تر انجام دهید.

مواد لازم

پس از روت کردن گوشی، برای افزایش آن اول به یک کارت حافظه مناسب و سپس به نرم افزار مناسب نیاز دارید. البته تنها روت کردن گوشی هم ممکن است کافی نباشد، چون برخی سازندگان در سطح Kenel حجم فایل Swap را محدود می کنند که به معنی غیرممکن بودن افزایش رم با استفاده از حافظه خارجی است.

برای اطمینان از این موضوع می توانید از اپلیکیشن MemoryInfo & Swapfile Check استفاده کنید. کافی است این اپلیکیشن رایگان را دانلود و نصب کرده و پس از اجرا گزینه Start RAM Expander Test Here را لمس کنید تا تعیین شود آیا امکان ایجاد فایل Swap را دارید و حداکثر افزایش رم ممکن برای گوشی شما چقدر است.

در قدم بعد، باید یک کارت حافظه خارجی مناسب انتخاب کنید. کارت حافظه مناسب برای این کار باید فضای کافی و سرعت بالایی داشته باشد و این یعنی نمی توانید از هر کارت حافظه قدیمی و از کار افتاده ای استفاده کنید. پیشنهاد ما کارت های حافظه حداقل هشت گیگابایتی از برندهای معتبر با استاندارد سرعت Class4 است، هرچند با استفاده از کارت های Class10 و سریع تر نتایج بهتری خواهید دید. همچنین ممکن است برخی گوشی ها اجازه استفاده از حافظه خارجی به عنوان فایل Swap را به شما ندهند که در این صورت می توانید از حافظه داخلی گوشی برای این کار استفاده کنید.

در نهایت نوبت تعیین دستی حجم فایل Swap در گوشی است که احتمالا با استفاده از یک اپلیکیشن اختصاصی راحت تر انجام می شود.

برای این کار می توانید از اپلیکیشن های Swapper - ROOT، Free Swapper for Root و AMemoryBoost (Swap enabler) استفاده کنید که همگی رایگان بوده و کار کردن با آنها بسیار راحت است.

کافی است پس از نصب اپلیکیشن فایل Swap را ایجاد کرده، حجم و آدرس آن را تعیین و صبر کنید تا ایجاد شود. ممکن است گاهی لازم باشد پس از این مرحله گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا تغییرات ایجاد شده نهایی شوند و بتوانید از فضای رم اضافی جدید خود استفاده کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید تا وقتی می خواهید از فایل Swap برای افزایش ظرفیت حافظه رم گوشی خود استفاده کنید، باید اپلیکیشن موردنظر را روی گوشی خود نصب نگه دارید.

به این ترتیب می توانید شاهد بهبود سرعت و عملکرد کلی گوشی های قدیمی و بلااستفاده خود باشید و حتی بازی هایی را که تا پیش از این نمی توانستید روی آنها اجرا کنید.

خشایار مریدپور - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31786

به "حافظه بیشتر، زندگی بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظه بیشتر، زندگی بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید