حناچی: جهت گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود

به گزارش مجله سلو بلاگ، شهردار تهران با بیان اینکه راستا گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود، گفت: مدیریت منتهی به افزایش قیمت مسکن به رشد حاشیه نشینی دامن می زند.

حناچی: جهت گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی، در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد، پژوهش های کاربردی و استفاده از آن ها برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه مدیریت شهری را حیاتی دانست و گفت: امروزه با دانشگاه های نسل سوم مواجهیم که کارآفرینی می نمایند و نتایج آموزش و پژوهش و مطالعات شان به طور مستقیم بر حوزه کارآفرینی تاثیر دارد. با یک قدم عقب تر به دانشگاه هایی با اهداف پژوهش می رسیم و قبل از آن نیز دانشگاه هایی با هدف آموزش فعالیت می کردند. باید کاری کنیم که مراکز آموزشی و پژوهشی مان با رویکرد پژوهشی در جهت کارآفرینی پیش فرایند.

وی یکی از بزرگترین مزیت های ایران را جمعیت جوان تحصیلکرده و آماده اشتغال دانست و اضافه نمود: شهرداری ها بیشترین نقش را در فضای کسب وکار دارند. شهرداری ها می توانند به عنوان یک شتاب دهنده قوی به استارتاپ ها و نیروهای خلاق و جوان که هسته های کوچک علمی و حرفه ای دارند، یاری نمایند.

شهردار تهران با اعلام اینکه به زودی لایحه حمایت از شرکت های نوپا و استارتاپ ها را نیز به شورای شهر ارایه می کنیم، اضافه نمود: هدف این کار درگیر کردن پژوهش های در حال اجرا با مسائل ملموس و واقعی شهرها است. در بسیاری از حوزه ها اعتبارات قابل توجهی را برای مطالعات و پژوهش در نظر می گیریم. باید کاری کنیم تا در این شرایط سخت اقتصادی بتوانیم حداکثر بهره وری را از مطالعات و پژوهش داشته باشیم.

او گفت: در حوزه مدیریت شهری به خلاقیت، نوآوری، آینده پژوهی و آینده نگری نیازمندیم. امروز در شهرهای دنیا خودروهای پاک مطرح می گردد و نگاه ها به گرم شدن زمین و افزایش آلاینده ها و تاثیر آن ها بر سلامت شهفرایندان است؛ با این نگاه شاید در دهه های آینده دیگر فروش هیدروکربن ها به عنوان یک مزیت تلقی نگردد؛ با این نگاه به سمت خودروها و جهتهای پاک راهنمایی می شویم. یکی از مهمترین فواید خلاقیت و نوآوری این است که اقدامات پربازده را با هزینه های کم خواهیم داشت.

شهردار تهران با اشاره به تصویری از شهر تهران در نمایشگر سالن همایش ها که محله ولنجک را نشان می داد، توضیح داد: تصور کنید که هر کدام از ساختمان های منطقه ولنجک می توانست حداقل 15 طبقه کوتاهتر از این باشد. متاسفانه ما به گونه ای شهر را اداره کردیم که نیازمند این کارها بودیم و این جهت میسر نبود، جز با ذبح شهرسازی.

حناچی تاکید نمود: معتقدم شیوه مدیریت ما در افتراق بین فقر و غنا بسیار تأثیرگذار است. معتقدم که مسایل پیش آمده در یک ماه گذشته ریشه در فقر دارد؛ هر عامل دیگری هم که به فاکتورهای این رخدادها اضافه گردد، روی بستر فقر می تواند پیش برود. شیوه ما در اداره شهرها می تواند به کنترل فقر یاری کند، یا بر افزایش میان فقر و غنا بیافزاید. باید نحوه اداره امور شهرهایمان را متعادل کنیم و این مهم میسر است. داشتن چشم انداز و حرکت بر اساس برنامه، نقشه و هدف ما خواهد بود.

او با اشاره به این که نحوه مدیریت ما در شکل گیری مناطق حاشیه ای بسیار تأثیرگذار است، گفت: اگر مدیریت ما منتهی به افزایش قیمت مسکن گردد، طبعا حاشیه نشینی افزایش پیدا خواهد نمود و این پدیده نتایج پرهزینه ای به بار می آورد.

حناچی گفت: به همین خاطر 2 لایحه با همکاری دولت در مجلس مطرح است که امیدواریم نقطه عطفی برای یک پارادایم شیفت در همه شهرهایمان باشد. نفع این اتفاق به همه مردم شهر خواهد رسید و فقط یک تعداد محدود از آن بهره مند نخواهند شد. همه باید در تحقق این سرنوشت خوب کوشش کنیم.

شهردار تهران یکی از مهمترین نتایج اقدام بر اساس مطالعات پژوهشی را کم هزینه تر و پربازده تر بودن طرح ها خواند و شرح داد: ما در تهران طرح هایی داشتیم که چندین سال 20 درصد بودجه شهرداری را به آن ها اختصاص دادیم اما اگر بپرسیم چقدر در افزایش کیفیت زندگی تأثیرگذار بودند، پاسخ منفی خواهد بود؛ و به عکس طرح های کم هزینه تر و پربازده نیز بوده اند؛ مثل طرح هایی که براساس نگاه توسعه حوزه قلمرو عمومی توسعه پیدا می نمایند؛ میدانگاه هفت تیر با هزینه ای کمتر از 4 میلیارد تومان توسعه پیدا کرد.

حناچی اعلام کرد: اقدامات پژوهشی می تواند تغییر رویکرد حدی را در پی داشته باشد؛ ایده روددایت یا رژیم جاده ای در ابتدا یک نظریه بود، اما الان عملا در بسیاری از شهرها به عنوان رویکرد نهادینه در حال اجراست و بسیاری از شهرها با توسعه حمل ونقل عمومی این جهت را طی می نمایند که تاثیر مستقیم بر پاکیزگی هوا و بهبود کیفیت زیست شهری دارد؛ اولین کسی که این ایده را عنوان نمود، یکی از پروفسورهای دانشگاه بروکلی بود و حالا امروز این نظریه و پژوهش، تبدیل به یک پایه علمی و عملی شده است. امیدوارم بتوانیم مطالعات کاربردی مان را پشتوانه تصمیماتمان قرار دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11364

به "حناچی: جهت گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حناچی: جهت گذشته مدیریت تهران جز با ذبح شهرسازی میسر نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید