خبرنگاران نخستین موزه کتاب و مطبوعات در کاشان راه اندازی می شود

به گزارش مجله سلو بلاگ، کاشان- خبرنگاران- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از راه اندازی نخستین موزه کتاب و مطبوعات با همکاری بخش خصوصی در این شهرستان خبر داد.

خبرنگاران نخستین موزه کتاب و مطبوعات در کاشان راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگاران، میثم نمکی شامگاه پنجشنبه در آیین معارفه مسئول جدید کنندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان اضافه نمود: صفحات و اوراق بسیاری از پیشینه کاشان در حوزه کتاب، مطبوعات و اسناد جمع آوری شده است که در این موزه برای عموم به نمایش گذشته خواهد شد.

وی با اشاره به پیشینه فعالیت های رسانه ای در کاشان، یادآور شد: نخستین نشریه مکتوب منطقه با عنوان ثریا حدود 70 سال پیش انتشار می یافت و از آن هنگام روزنامه نگاران بسیاری در سطح کشور و استان به فعالیت پرداختند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه این خطه در سده دهم پایتخت ادبی بود، اضافه نمود: کاشان با تلاشی که مجموعه شهرستان داشت، 2 سال پیش پایتخت کتاب ایران شد و امسال نیز افتخار پیدا کرد که به عنوان پایتخت نهج البلاغه برگزیده شود.

وی ادامه داد: این مسائل نشان می دهد ظرفیت و توانمندی کاشان به ویژه در حوزه فرهنگی فرا استانی است و در حوزه گردشگری و اقتصاد گردشگری یک شهر بین المللی و فرا کشوری به شمار می رود که این امر وظیفه ما را در مسئولیتی که داریم، سنگین تر می کند و هم اینکه نگاه مرکز را می طلبد که ویژه تر به منطقه نگاه کنند.

نمکی اظهارداشت: خبرگزاری خبرنگاران به هر روی پنجره مطمئنی را برای ورود به جهان اخبار و اطلاعات در جهانی معاصر ایجاد کرده و از این منظر ویترین و تریبون دولت است.

وی شرح داد: دولت ها البته ممکن است که رویکردهایی داشته باشند اما بسیاری از خبرگزاری های خصوصی رویکردی متفاوت را دارند که شاید آن جامعیت مورد نظر را نداشته باشند؛ در حالی که این مهم در خبرنگاران وجود دارد و مایه خرسندی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تاکید کرد: تغذیه خبری و محتوایی مدیران دستگاه های اجرایی این شهرستان می تواند یکی از کارهایی باشد که در خبرگزاری کاشان بیشتر شود؛ هم باید مدیران را رسانه ای کنیم و هم اینکه تلاش داشته باشیم رسانه های ما به نوعی مدیرپرور شوند.

وی به فرآورده های خاص مانند بولتن های خبری تخصصی و تحلیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی برای مسئولان اشاره کرد و گفت: این تولیدات بسیار بر مدیران در کشور تاثیرگذار بود اما اکنون جای خالی برخی از آنها احساس می شود و رسانه ها هرچند برخط هستند، اما این خلاء وجود دارد.

نمکی بیان کرد: انتظار می رود در این زمینه نگاه ویژه ای داشته باشیم، چرا که بخشی از کار خبرگزاری خبرنگاران خبر و گزارش است اما در بحث تحلیل باید فعالیت بیشتری صورت گیرد.

وی اضافه نمود: نوآوری و خلاقیتی که یک خبرنگار حرفه ای دارد، می تواند نقش دانش افزایی، جریان سازی و رفتارسازی داشته باشد چرا که نتیجه و ذات خبر این است که به تاثیر بیانجامد و امید می رود که این مساله را بیشتر ببینیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تشریح کرد: حلقه مفقوده ای در حال حاضر در بخش رسانه ای وجود دارد و آن شامل طراحی شهری است که برای آینده حرفی برای گفتن باشد؛ چرا که گذشتگان ما برای ما حرف داشتند و ما هم باید بتوانیم برای آینده حرف داشته باشیم.

وی اظهارداشت: رسانه ها می توانند در پیشانی این موضوع قرار بگیرند و با حساسیت هایی که برمی انگیزند و نگاهی که جاری می کنند می توانند دروازه ورود به چنین بحث هایی باشند و تلنگرهایی که به عنوان اولویت های یک شهر باید لحاظ شود، از سوی رسانه ها بهتر می تواند رقم بخورد.

نمکی تاکید کرد: انتظار می رود رسانه و به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی را به صرف یک مجموعه انتشاردهنده خبر نبینیم، بلکه به عنوان دستگاه رصدکننده و تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی یک شهر باید قلمداد شود.

وی اضافه نمود: نیازمند دیده بانی هستیم که مدام مسئولان را از نظر تغذیه محتوایی حمایت کند و این مهم جز با هم افزایی، همکاری و تعریف ماموریت ها به صورت ویژه به دست نمی آید.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بیان کرد: بر این اساس انتظار می رود در سطح کشور و استان برجسته سازی موضوع هایی مانند پایتختی نهج البلاغه کاشان در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: پایتختی نهج البلاغه طرحی ملی آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی است و رسانه ها در بحث تبلیغ و ترویج شایسته است که اقدام های متفاوتی را صورت دهند.

سعید صادقی مقدم در ادامه این آیین به عنوان مسئول جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان معارفه و با اهدای لوح تقدیر و هدیه فرهنگی از تلاش های 36 ماهه مسئول پیشین این کنندگی قدردانی شد.

کنندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شمال استان اصفهان از حدود سال 69 مسئولیت پوشش رویدادهای خبری شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز را با مرکزیت کاشان برعهده دارد.

بر اساس آخرین آمارها 37 رسانه شامل 17 نشریه عمومی، 10 نشریه تخصصی و 10 پایگاه خبری در شهرستان کاشان مجوز فعالیت دارند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 368 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25329

به "خبرنگاران نخستین موزه کتاب و مطبوعات در کاشان راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخستین موزه کتاب و مطبوعات در کاشان راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید