خبرنگاران 20 تن زعفران در خراسان شمالی فراوری شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، بجنورد- خبرنگاران- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 20 تن زعفران به ارزش 2 هزار و 200 میلیارد ریال از سطح چهار هزار و 200 هکتار کشتزار استان برداشت شد.

خبرنگاران 20 تن زعفران در خراسان شمالی فراوری شد

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه فراوری زعفران در استان نسبت به مدت پارسال 10 درصد افزایش یافته است، گفت: خراسان شمالی از سطح زیر کشت و فراوری زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را دارد.

وی میانگین عملکرد برداشت در هکتار در استان را بالاتر از کشور دانست و اضافه کرد: میانگین عملکرد فراوری زعفران در این استان 6.2 کیلوگرم در هکتار است که این رقم در کشور چهار کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه شهرستان فاروج به عنوان قطب فراوری زعفران در استان است گفت: خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در سطح کشور دارند که خراسان شمالی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

شریکیان گفت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده مالی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان احتیاج آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب احتیاجی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی روبرو نمی شوند.

خرید حمایتی هزار و 305 کیلوگرم زعفران خشک

وی با بیان اینکه از زمان اجرای خرید حمایتی تا به امروز هزار و 305 کیلوگرم زعفران خشک از فراوری نماینده ها خریداری شده است گفت: خرید حمایتی یاری می نماید تا کشاورزان نقدینگی داشته باشند و همچنین این روش خرید قیمت بازار زعفران را متعادل می نماید.

وی هدف اصلی خرید حمایتی را تعادل قیمت دانست و اضافه کرد: دولت وارد کار می گردد و با خرید بخشی از فراوری کشاورزان اجازه نمی دهد قیمت ها کاهش یابد و واسطه ها قیمت دلخواه خود را اعمال نمایند.

شریکیان گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می گردد.

شریکیان اضافه کرد: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، احتیاج آبی کم، عملکرد و درآمد مالی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

وی گفت: کشت و فراوری زعفران اشتغال خوبی ایجاد می نماید به طوری که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود 180 تا 200 شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می نماید.

وی اضافه کرد: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش مالی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه 3.4تن و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول است.

شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های این سازمان است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید حدود 3 برابر رشد یافته است.

در سال زراعی گذشته 761 کیلوگرم زعفران به ارزش 74 میلیارد ریال از 158 زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 47 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25457

به "خبرنگاران 20 تن زعفران در خراسان شمالی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 تن زعفران در خراسان شمالی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید