دستاوردی نوین در لایروبی بنادر با استفاده از شن های رنگی

به گزارش مجله سلو بلاگ، محققان کشورمان با استفاده از شن های رنگی توانستند روش نوینی برای لایروبی بنادر کشور ابداع کنند.

دستاوردی نوین در لایروبی بنادر با استفاده از شن های رنگی

به گزارش خبرنگاراز ، همه بنادر بعد از بهره برداری نیاز به لایروبی دارند. حرکت ماسه های کف دریا به سمت بندر سبب انباشت رسوبات و کاهش عمق حوضچه ها می شود. لایروبی بنادر تا پیش از این با استفاده از کشتی های لایروب و به صورت تصادفی انجام می شد. سرعت، دقت و تشخیص نقطه ای مناطق نیازمند به لایروبی، از جمله محاسن استفاده از ماسه های رنگی است.

رضوانی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در این باره می گوید: رسوب گذاری در بنادر شاقتصادی درصد بالایی دارد؛ بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی از فروردین 97 کار روی طرح سند بای پسینگ را آغاز کرد. در این طرح با استفاده از شن های رنگی که در کف دریا ریخته می شود به بررسی چالش های رسوب گذاری در بندر می پردازیم.

او اضافه نمود: برای لایروبی بنادر شمال سالانه 15 میلیارد تومان هزینه می شد که با استفاده از این روش می توان هزینه لایروبی را نسبت به استفاده از کشتی های لایروب تا یک پنجم کاهش داد.

چند سالی است که برای مشخص محل دقیق رسوبات، راهکاری در سطح بین المللی اجرا شده است. استفاده از ماسه های رنگی که رنگ آن ها در آب حل نمی شود و با رهگیری آن ها می شود منشا رسوبات را که در کانال بندر است مشخص کرد و با استفاده از پمپ ها آن ها را از غرب بندر به شرق بندر که دچار فرسایش شده انتقال داد.

حیدری کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد در این باره می گوید: با توجه به مسائل رسوب گذاری و کاهش سطح تراز آب دریای خزر به فکر استفاده از روش های نوین مقابله با رسوب گذاری افتادیم. با این روش دو تا فرآیند رسوب گذاری در غرب بندر و فرسایش در شرق بندر امیرآباد حل می شود و همچنین در کانال و حوضچه هم رسوب گذاری انجام نمی شود.

او اضافه نمود: در این روش ماسه های رنگی در چند کیلومتری دریا رها سازی می شوند و حرکت امواج آن ها را به سمت دهانه بندر هدایت می کند. بعد از مدتی با نمونه برداری از عمق حوضچه ها مکان هایی که نیاز به لایروبی دارند مشخص می شوند.

بعد از اینکه بندر ساخته می شود در اثر اندر کنشی که بین ساخت بندر و محیط طبیعی ساحل رخ می دهد بندر در انتقال طبیعی رسوبات مانع ایجاد می کند و رسوبات در یک طرف بندر انباشته می شود و خودشان را به دهانه بندر می رسانند و مشکل در ناوبری ایجاد می کنند.

روش های بسیاری برای مدیریت این موضوع و راحتی تردد در بندر وجود دارد که لایروبی با کشتی های لایروب از روش های سنتی است.

حاجی زاده مدیر تحقیقات طرح با اشاره به لزوم استفاده از روش های نوین مقابله با رسوب گذاری می گوید:این طرح توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری دانشگاه تهران برای نخستین بار در کشور و در بندر امیرآباد بهشهر اجرایی می شود.

این روش شناخت بهتری از دینامیک انتقال رسوب را در اختیارمان می گذارد . در این روش از ماسه های رنگی که با فلورسنت رنگ آمیزی شده اند و در محیط دریایی ماندگاری رنگ دارند استفاده می کنیم.

او اضافه نمود: پس از شن ریزی در فواصل مختلف زمانی. حدودا هر ماه ماسه ها را جمع آوری کرده و از روی این ماسه ها به اطلاعاتی مثل میزان جابه جایی و حجم رسوب پی می بریم.

این روش نه تنها در لایروبی بنادر بلکه در ساخت و طراحی سازه های دریایی نیز کاربرد فراوانی دارد.

گزارش از سارا فرهمندراد

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11069

به "دستاوردی نوین در لایروبی بنادر با استفاده از شن های رنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردی نوین در لایروبی بنادر با استفاده از شن های رنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید