رم DDR5 چقدر از DDR4 سریع تر است و چه تفاوت های مهمی با آن دارد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، DDR5 نسل بعدی حافظه رم محسوب می گردد و قرار است این نوع رم ها در اواخر تابستان یا پاییز 2021 به طور گسترده راهی بازار شوند. همان طور که از نام آن پیداست، رم DDR5 قرار است به اسم جایگزین DDR4 انجام وظیفه کند. از بین مزایای آن می توانیم به سرعت بیشتر، مصرف انرژی کمتر و افزایش ظرفیت اشاره کنیم. در ادامه به جزئیات نسل نو حافظه رم و تفاوت آن با نسل قبلی می پردازیم.

رم DDR5 چقدر از DDR4 سریع تر است و چه تفاوت های مهمی با آن دارد؟

هر آنچه برای استفاده از رم DDR5 باید بدانید

همان طور که احتمالا می دانید، برای بهره گیری از رم DDR5 باید مادربرد و پردازنده سیستم از آن پشتیبانی نمایند. انتظار می رود اولین رم های DDR5 تقریبا هم زمان با نسل نو پردازنده های اینتل در نیمه دوم 2021 به دست کاربران برسند. تعدادی از شرکت های عظیم فعال در حوزه ساخت رم مانند Corsair، Kingston و TeamGroup در حال آماده شدن برای فراوری انبوه رم های DDR5 هستند.

مانند دوره های انتقالی قبلی، در ابتدا پردازنده های سازگار با DDR5 از رم های DDR4 هم پشتیبانی خواهند کرد. اما این موضوع برای مادربردها صدق نمی نماید چرا که یک مادربرد یا باید با DDR4 سازگار باشد یا DDR5. علت این موضوع به اسلات های مختص رم برمی گردد و هر کدام از نسل های مختلف رم ها از تعداد پین های متفاوتی بهره می برند و بعلاوه باید به مکان قرارگیری شکاف بین این پین ها هم اشاره کنیم. به علت همین تفاوت ها، قرار دادن یک رم DDR4 در اسلات مربوط به رم DDR5 و بر عکس امکان پذیر نیست.

در رابطه با پردازنده های AMD هم این شرکت هنوز تاریخ تعیینی برای عرضه پردازنده های نو سازگار با استاندارد DDR5 اعلام نکرده است. اما اغلب کاربران انتظار دارند که این شرکت در سال 2022 از پردازنده های فوق رونمایی کند.

امکان پذیر کردن ظرفیت های بیشتر

یک ماژول رم همان قطعه ای است که به طور مستقیم به مادربرد وصل می کنید. در استاندارد DDR5 هر کدام از ماژول های رم قادر به بهره گیری از ظرفیت بسیار بیشتری هستند و حدبیشتر ظرفیت آن ها به 128 گیگابایت می رسد. البته قرار نیست در آینده نزدیک ماژول های رم 128 گیگابایتی به دست کاربران برسند. حتی اگر چنین رم هایی راهی بازار شوند، مطمئنا فراتر از احتیاجهای بیشتر کاربران خواهند بود. بنابراین در صورت عرضه رم های 128 گیگابایتی، در ابتدا سرورها و بعضی زیرساخت های مربوط به سازمان ها از این ماژول ها استقبال خواهند کرد.

از طرف دیگر، به نظر می رسد ماژول های رم 16 گیگابایتی همه گیر خواهند شد. اگرچه بعضی شرکت ها مانند TeamGroup می خواهند رم های 16 گیگابایتی را به صورت گسترده راهی بازار نمایند، اما از طرف دیگر با شرکت هایی مانند ADATA روبه رو هستیم که ساخت رم های 8 گیگابایتی DDR5 را کنار نمی گذارند.

رم DDR5 سریع تر است

تمام کاربران خواستار استفاده از رم های سریع تر برای افزایش سرعت سیستم خود هستند و طبیعتا رم های DDR5 نسبت به DDR4 سرعت بیشتری را ارائه می دهند. طبق اعلام شرکت ها، بیشتر رم های DDR5 که در سال 2021 راهی بازار می شوند از سرعت حدود 4800 مگاهرتز یا بالاتر بهره می برند. برای مقایسه باید بگوییم که برترین رم های DDR4 سرعت بین 3600 تا 4000 مگاهرتز را ارائه می دهند ولی عموم کاربران از رم های مبتنی بر سرعت 2666 مگاهرتز استفاده می نمایند.

در کنار سرعت 4800 مگاهرتز یا بالاتر، احتمالا رم های DDR5 مبتنی بر سرعت حدود 3200 مگاهرتز یا کمتر هم راهی بازار خواهند شد. از طرف دیگر خبرهایی برای ساخت رم های مبتنی بر سرعت 8400 مگاهرتز به گوش می رسد که سرعت شگفت انگیزی محسوب می گردد ولی هنوز تعیین نیست که چنین رم هایی چه زمانی وارد مرحله فراوری انبوه می شوند.

کاهش مصرف انرژی

رم های DDR5 ولتاژ کمتری دارند و به جای 1.2 ولت از 1.1 ولت استفاده می نمایند. اغلب اوقات، ما انتظار داریم که با بالاتر رفتن سرعت، ولتاژ هم افزایش پیدا کند و این موضوع به خصوص برای کاربرانی که اهل اورکلاک کردن سیستم خود هستند صدق می نماید. با این حال، فراورینمایندگان رم معمولا دنبال فراوری ماژول های بسیار سریعی هستند که انرژی کمتری مصرف نمایند.

در آوریل 2020، شرکت SK Hynix اعلام نمود که میخواهد رم DDR5 با سرعت 8400 مگاهرتز فراوری کند که فقط با بهره گیری از 1.1 ولت برق بتواند کار خود را انجام دهد. همان طور که گفتیم درباره زمان عرضه این رم های بسیار سریع هنوز گزارش موثقی منتشر نشده است. یکی دیگر از مزایای رم های DDR5 این است که این ماژول ها به تنهایی می توانند وظیفه تنظیم ولتاژ را بر عهده بگیرند و دیگر قرار نیست مادربرد چنین کاری را انجام دهد. بعلاوه این نوع رم ها برای شناسایی انواع خطاهای سخت افزاری اطلاعات بهتری را ارائه می دهند.

چه زمانی باید رم DDR5 را خریداری کنید؟

روی هم رفته برای خرید قطعات سخت افزاری مبتنی بر استانداردهای نو توصیه می گردد که عجله نکنید. در ابتدا رم های DDR5 و دیگر قطعات سازگار با آن قیمت بالاتری خواهند داشت و برای متعادل شدن قیمت آن ها باید کمی صبر کنید.

به اسم مثال می توانیم به مهاجرت سیستم ها از PCIe 3.0 به PCIe 4.0 اشاره کنیم که استانداردی برای اتصال قطعات مختلف به مادربرد سیستم محسوب می شوند. بسیاری از قطعات اولیه مبتنی بر PCIe 4.0 به هیت سینک های عظیم و فن احتیاج داشتند تا خنک بمانند. اگرچه رم های DDR5 قرار نیست چنین مسئله ای داشته باشند، اما همین موضوع نشان می دهد که قطعات نو مبتنی بر استانداردهای تازه نفس در ابتدا ممکن است با مسائل غیرمترقبه ای روبه رو شوند.

به همین دلیل حداقل در ابتدا، بهتر است فقط کاربران حرفه ای و آن هایی که مسئله ای با قیمت بالاتر این قطعات ندارند، رم های DDR5 را خریداری نمایند تا بتوانند زودتر از دیگران از نوترین تکنولوژی ارائه شده بهره ببرند. اما برای عموم کاربران، صبر کردن یک استراتژی منطقی است.

اگر به هر علتی به زودی باید سیستم نوی خریداری کنید، پس رم های DDR4 و پردازنده های موجود در بازار تمام احتیاجهای شما را می توانند رفع نمایند. همان طور که گفتیم رم های DDR5 احتمالا از همان ابتدا برای سرورها و زیرساخت های سازمان ها با استقبال روبرو می شوند ولی این موضوع لزوما به این معنا نیست که کاربران معمولی هم خیلی زود باید به استفاده از آن ها روی بیاورند.

اگر در سال 2022 می خواهید سیستم نوی خریداری کنید، بهتر است اول به نقد و آنالیز های منتشر شده برای رم های DDR5 توجه کنید و سپس چند ماه پیگیر واکنش خریداران این رم ها باشید. روی هم رفته رم های DDR5 حرف زیادی برای گفتن دارند اما اگر عجله نکنید، احتمالا می توانید این رم ها را با قیمت بهتری خریداری کنید و از طرف دیگر شاید تا آن موقع عملکرد این رم ها نسبت به نسل های اولیه بهتر هم شده باشد.

منبع: How To Geek

بی نهایت اس ام اس: بی نهایت اس ام اس | اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: صبح مهریز | مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 34780

به "رم DDR5 چقدر از DDR4 سریع تر است و چه تفاوت های مهمی با آن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رم DDR5 چقدر از DDR4 سریع تر است و چه تفاوت های مهمی با آن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید