ریسک تولیدکنندگان اوپک پلاس برای بالاتر رفتن قیمت نفت

به گزارش مجله سلو بلاگ، اوپک پلاس با رد درخواست کشورهای مصرف کننده برای افزایش سریعتر فراوری، درباره تداوم ریسکهای ناشی از پاندمی ویروس کرونا هشدار داد و رشد ذخایر نفت در سال میلادی آینده را پیش بینی کرد.

ریسک تولیدکنندگان اوپک پلاس برای بالاتر رفتن قیمت نفت

به گزارش خبرنگاران، اوپک پلاس در حال حاضر هر ماه فراوریش را 400 هزار بشکه در روز افزایش می دهد اما درخواستها برای افزایش سریعتر فراوری به منظور کنترل فرایند صعودی قیمتها را پس زده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما چیزی را قطعی فرض نمی کنیم. کووید همچنان وجود دارد و هنوز از شرایط بحرانی خارج نشده ایم. باید محتاط باشیم. بحران مهار شده اما لزوما خاتمه پیدا ننموده است. وی اعلام نمود سفرهای دنیای همچنان ضعیف مانده و برای توجیه احتیاط خود، درباره پتانسیل رشد بزرگ ذخایر نفت در سال آینده هشدار داد.

سیاستهای فراوری محدودنماینده از سوی اوپک پلاس و فراورینمایندگان شیل آمریکا فراوری دنیای را از ژوئن سال 2020 پایین مصرف نگه داشته است. نتیجه، افت چشمگیر ذخایر دنیای نفت و صعود قیمتها به بالاترین حد از سال 2014 تا به امروز بوده است.

اما این نگرانیها در مورد موج دیگری از شیوع ویروس کرونا و مختل شدن فرایند احیای مصرف نفت یا رشد یکباره ذخایر تا چه حد قابل توجیه هستند. آیا این گروه اجازه می دهد قیمتها افزایش پیدا نمایند تا به درآمدهای کوتاه مدت حداکثری دست پیدا کند.

مصرف سوختهای مایع دنیا در سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 حدود 2.1 میلیون بشکه در روز کاهش پیداکرد که نتیجه طولانی شدن تاثیر پاندمی و رکود بوده است.

ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری مالی در نخستین موج پاندمی و قرنطینه در فاصله بین فوریه و ژوییه سال 2020 به اندازه 335 میلیون بشکه کاهش پیدا کرد اما ذخایر تجاری از آن موقع در نتیجه بهبود قوی فعالیت مالی و محدودیتهای فراوری، به اندازه 425 میلیون بشکه کاهش پیدا نموده است. ذخایر تجاری سازمان توسعه و همکاری مالی تا سپتامبر 145 میلیون بشکه (پنج درصد) پایین سطح دو سال قبل پیش از شیوع پاندمی بود. این ذخایر بعلاوه حدود شش درصد پایین میانگین فصلی پنج ساله (2015 تا 2019) است که رشد سریع قیمتها را شرح می دهد.

پیش بینی می گردد مصرف دنیای تا اواسط سال 2022 به سطح پیش از پاندمی بهبود پیدا نموده و فراوری اندکی سریعتر افزایش پیدا کند. انتظار می رود نتیجه رشد ملایم ذخایر از پایین میانگین پنج ساله باشد که تا خاتمه سال 2022 همچنان پایین این میانگین خواهند ماند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی نموده که ذخایر تجاری سازمان توسعه و همکاری مالی در سال 2022 به اندازه 85 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و تنها 2.83 میلیارد بشکه تا خاتمه سال خواهد ماند که پایینترین سطح از سال 2014 به استثنای سال جاری است.

ریسکهایی در هر دو جهت پیش بینی برای مصرف و ذخایر وجود دارند. اگر پاندمی وخیم تر گردد یا سیکل کسب و کار به هر علتی کند گردد، ذخایر می تواند سریعتر رشد نموده و فشار نزولی روی قیمتها ایجاد کند.

اگر پاندمی ضعیف گردد یا سیکل فعالیت تجاری با وجود تورم، تاب آورتری بیش از حد انتظاری داشته باشد، مصرف می تواند بالاتر رود و فرایند کاهش سطح ذخایر ادامه پیدا نموده و فشار بر صعود قیمتها را تشدید کند.

اوپک پلاس و فراورینمایندگان شیل آمریکا در بیانیه ها و اقدامات اخیرشان در ارزیابی این ریسکها بی تفاوت نبوده و بر ریسکهای نزولی که برای مصرف و قیمتها وجود دارند تاکید نموده و همزمان ریسکهای صعودی را کم اهمیت شمرده اند. فراورینمایندگان حتی ترجیح شان برای پذیرفتن ریسک رشد بیشتر قیمتها به جای کاهش آنها را نشان داده و دلالت بر این دارد که با فرایند رشد قیمتها راحت هستند که یاری نموده است بازار به سمت قیمتهای بالاتر راهنمایی گردد.

اوپک پلاس و پیشگامانش از نظر تاریخی سیاستهایی را دنبال نموده اند که درآمدهای کوتاه مدت آنها را حداکثری نمایند البته به استثنای دوره های جنگ قیمت. بنابراین ترجیح آنها برای قیمتهای بالاتر تعجب آور نیست.

فراورینمایندگان ترجیح می دهند ریسک محدود شدن بیش از حد عرضه در بازار را به جان بخرند تا این که قیمتها کاهش پیدا نمایند و استدلالها و تصمیماتی که در دوره های قبلی رشد سریع قیمتها در دوره های 2008-2007 و 2011-2010 و 2018-2017 گرفته شد را تکرار می نمایند. فعلا فراورینمایندگان فراوریشان را محدود نگه خواهند داشت و از درآمدهای بالاتر لذت می برند و قیمتها بالاتر را به پاندمی، دورنمای مالی مبهم و تصمیمهای سرمایه گذاری مربوط به گذار به یک سیستم انرژی آینده ربط می دهند.

بر اساس گزارش رویترز، تجربه دو دهه گذشته نشان داده است که قیمتها تنها زمانی در معرض فشارهای نزولی قرار می گیرند که سیکل توسعه کسب و کار کند گردد نه به علت این که اوپک پلاس داوطلبانه فراوریش را افزایش داده است تا قیمتها را کنترل کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38233

به "ریسک تولیدکنندگان اوپک پلاس برای بالاتر رفتن قیمت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک تولیدکنندگان اوپک پلاس برای بالاتر رفتن قیمت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید