شرایط فروش ملک مشترک

به گزارش مجله سلو بلاگ، در صورت بروز اختلاف بین شرکا در ملک مشاع دو راه چاره قانونی برای خاتمه دادن به شراکت وجود دارد. در این نوشتار به آن ها می پردازیم.

شرایط فروش ملک مشترک

ملک مشاع ملکی است که بین دو یا چند نفر مشترک است. به عنوان مثال، شخص الف مالک شش دانگ یک باب مغازه است و دو دانگ آن را مشاعاً به شخص ب می‫ فروشد. به این ترتیب الف و ب هر دو مالک مغازه می ‫شوند. در ملک مشاع، هر شریک نسبت به جزء جزء ملک، مالکیت دارد. به همین دلیل برای فروش این گونه املاک باید شرایطی فراهم باشد. در خبرنگاران به بررسی شرایط فروش ملک مشاع با توجه به قانون پرداخته شده است.

شرایط فروش ملک مشاع

هر چند فروش ملک مشاع به علت تعدد مالکین و عموماً اختلاف میان ایشان، ممکن است سخت باشد و حتی معمولاً در مقایسه با ملکی که یک مالک دارد (ملک مفروز) معمولاً افت قیمت خواهد داشت، اما باید بدانیم که هریک از مالکان مشاع بدون اجازه دیگر مالکان، حق دارد نسبت به سهمی که مالک است، اقداماتی از جمله فروش و اجاره را انجام دهد. به این گونه اقدامات در اصطلاح تصرفات حقوقی گفته می‫ شود.

تصرفات حقوقی در مقابل تصرفات مادی واقع شده است. تصرفات مادی یعنی تصرفاتی که نسبت به خود ملک و فیزیک آن صورت می پذیرد. هر چند تصرفات حقوقی مثل فروش سهم مشاع از ملک طبق قانون امکانپذیر است، ولی هرگونه تصرف مادی در ملک مشاع منوط به اجازه تمام شرکاء خواهد بود. زیرا با توجه به مالکیتِ مشترک افراد در هر جزء از ملک خواهد بود. برای مثال اگر احمد و علی مالکین مشاعی ملکی باشند، تصرفات مادی هر کدام در مال مشترک منوط به اجازه شریک دیگر خواهد بود. حال اگر احمد سهم خود را بفروشد، این فروش از لحاظ قانونی درست است و مانعی ندارد. اما اگر پس از انتقال مالکیت، خریدار جدید بخواهد به عنوان مالک جدید در ملک حاضر شده و سکونت یا هر تصرفی مثل بازسازی انجام دهد و علی راضی به این عمل نباشد، می تواند مانع از تصرفات خریدار جدید شود و این جلوگیرى از طرف علی قانونی است. به دلیل همین مشکلاتی که در ملک مشاع وجود دارد، مالکین سعی می کنند به این شرایط سرانجام داده و ملک را از حالت مشاع خارج کنند.

در ادامه راه های گوناگون سرانجام دادن به شرایط اشاعه بیان می شود.

دعوای فروش مال مشاع

در صورت بروز اختلاف بین شرکا دو راهکار قانونی برای سرانجام دادن به شراکت در ملک مشاع وجود دارد که عبارتند از :

1. فروش ملک مشاع

2. افراز ؛ در واقع زمانی که شرکای ملک مشاع دچار اختلاف با یکدیگر شوند، هر یک از شرکا می‫ تواند برای تقسیم ملک، که به اصطلاح قوانین ثبتی افراز نامیده می‫ شود، اقدام کند.

مرجع صالح برای تقسیم ملک مشاع

اگر ملک مذبور در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشد، مرجع صالح دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود. اما در مواردی که ملک دارای سوابق ثبتی در دفتر املاک باشد، درخواست تقسیم ملک مشترک (که به آن افراز می گویند) از اداره ثبت محلی که ملک در آنجا واقع شده، به عمل خواهد آمد. در صورتی که واحد ثبتی پس از بررسی، عدم امکان افراز به دلایلی از جمله به علت مساحت ملک را اعلام کند، متقاضی باید به دادگستری مراجعه و طرح دعوا کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با اجاره ملک مشاع اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک را مطالعه کنید.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13862

به "شرایط فروش ملک مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط فروش ملک مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید